Fråga

problem med mobildata i Tyskland

  • 12 May 2023
  • 6 svar
  • 470 visningar

Jag är på resa i Tyskland och har av någon anledning mycket långsamt mobildata. Jag har provat att växla mellan olika likala operatörer som Vodaphone och 02-de. Alla har dock endast E vilket är mycket långsamt och så gott som oanvändbart. Jag har aldrig haft detta problem i ett EU land förr. Hur kan jag lösa detta? 


6 svar

Användarnivå 6
Emblem +40

Hejsan 🙂, @Sjubjornar 

Är det en iPhone eller Android telefon du upplever problemen med ? Och förstår det som du har” Val av nätverk” på manuellt läge och testat dom som dyker upp.

Edge “E” är en förbättrad teknik i “2G” nätet.Något som vi mer känner igen av namnet “GSM”. Så förstår att det inte fungerar bra .Inte riktigt gjort för att surfa på .

Tyskland bör ha väldigt bra täckning på 4G och även 5G kan tyckas.

Får du “Telekom Deutschland” som val ? Dom är en av dom största. 

I dagsläget finns det fem stora mobiloperatörer som styr den tyska marknaden; Telekom Deutschland, Vodafone Germany, Telefónica Germany (O2), 1&1 och Freenet AG med varumärkena Klarmobil.de och Mobilcom debitel.

  1. Testa en klassisk omstart.
  2. Testa och slå på “Flygplansläge/Flightmode” och stäng av Wi-Fi. Sen vänta en stund. Och slå sedan av flygplansläge & på Wi-Fi. Och testa på nytt att välja bland mobilnäten.
  3. Testa och se om du kan ändra mellan 4G/5G som teknik . 3G verkar enligt dom själva inte finnas kvar så mycket . Eller överhuvudtaget.
  4. Se så du har senaste mjukvaran installerad . Om det är Android telefon, så är det bra och se så appar är uppdaterade också. ( Lite krångligare utomlands , behöver nästan vara kopplad på Wi-Fi . Så inte surf tar slut eller kostar pengar. Samt att man bör ha koll på sin pin-kod , och eventuell lösenkod.

    /F
Användarnivå 7
Emblem +36

Hejsan @Sjubjornar! 👋

Tråkigt att höra att uppkopplingen är dålig.

Har du hunnit testa det som @frodrik91 skrev? Återkom gärna med hur det har gått! 

Jag och min fru upplever precis samma sak i Tyskland nu, varit runt med husbilen i tre veckor i Frankrike, Schweiz osv, men såfort vi kom innanför gränsen i Tyskland är internet segt som sirap. Går inte ens att spela spotify. Minns att det var likadant i Påskas när vi reste till Holland genom tyskland. Har provat både 5G auto, 5G på, och 4G.  Jag har 4 eller 5 i ”pluppar” på signalstyrkan så det måste vara något annat. Sätter era roamingpartners ner hastigheten för svenska tre.kunder? Kan vi ändra något i våra inställningar mer än det redan nämnda? mvh Richard Håkansson

Samma här, otroligt dåligt. Har provat allt som står ovan, utan resultat. Något irriterande när det knapt ens går att navigera med maps i mobilen!?!?

Löste det sista 50milen, både jag och frun hade TelekomDE som operatör. Gick in och valde manuellt och valde sen Vodafone.. tjohoo.. full hastighet igen.

Och tydligen kvarstår detta problem med Tyskland fram till idag, 11/04/23, och det roligaste av allt är att telefonen visar att jag har 4G, när jag gör någon sökning på Google är sökningen klar, men när jag klickar på sida för att se innehållet, det står att jag inte har internet, samma sak händer med GPS och Spotify på min mobiltelefon och allt detta hände efter att jag korsat gränsen till Tyskland, om jag inte hade bilens inhemska GPS, Jag har ingen aning om hur jag skulle ta mig dit På min destination är det värst av allt, jag kommer att vara i Tyskland i 30 dagar, bristen på 4/5G kommer att vara en plåga

Svara