Besvarat

Viktigt att tänka på inför utlandsresa?

  • 19 August 2019
  • 3 svar
  • 279 visningar

Hej, jag ska åka till Cypern och undrar om man måste aktivera någonting i telefonen för att kunna surfa där?
Jag har tidigare varit utomlands (inom EU) och surfen har aldrig fungerat, trots att jag varit i kontakt med er och vi har felsökt. Nu har jag bytt SIM-kort och aktiverat det, är det något mer man behöver göra?
Jag har abonnemanget med obegränsad surf och upp till 60 GB i utlandet 🙂

/Erika

 

// Redigerat // - Ämnets titel har redigerats för att reflektera innehållet bättre

icon

Bäst svar av Pettersson 19 August 2019, 12:10

Visa original

3 svar

Användarnivå 7
Emblem +40
Hej,

om du går in i din mobiltelefons inställningar har du dataroaming aktiverat där? Om ja, så borde det fungera. Se även till att ”val av nätverk” står på automatiskt - har du inte sökt mobilnät manuellt bör detta inte vara något som du behöver tänka på heller.

Det jag kan tänka på annars som spärrar är en inställning för ditt abonnemang, men denna borde de ju tagit bort när de felsökte tidigare. Men för säkerhetsskull kan du alltid kontakta 3 och dubbelkolla så att det inte finns någon spärr för roaming. Här finner du kontaktuppgifter till 3.
Jag provade allt det när vi var utomlands i juni, men inget av det hjälpte. De skickade därför ett nytt SIM-kort då de trodde att mitt gamla kunde vara för gammalt.
Jag har funderat på om det kan ligga någon spärr på mitt abonnemang också, eftersom det inte fungerar alls. Men det ska det tydligen inte göra enligt de jag pratat med.
Det blir spännande att se om det fungerar den här gången.
Användarnivå 5
Emblem +36
Jag anar att detta kan röra sig om en utlandsspärr som ligger i underliggande system som ligger på abonnemanget. I dessa fall behöver man ta kontakt med kundservice så att dom kan kika på det. Det är möjligt att den du pratade med tidigare missade att kika på det.

Svara