Försäkring Express

  • 6 July 2018
  • 2 svar
  • 2830 visningar

Är just nu så irriterad över den försäkring som jag blev "rekommenderad" när jag köpte ny mobil i julas.
På min äldre dotters mobil tecknade jag en vanlig TreFörsäkring för 99 kr/mån. Den har jag nyttjat en gång då skärmen gick sönder av att en honungsburk trillade ur skåpet.
Jag gjorde ett ärende. Fick det godkänt. Lämnade in telefonen i en Tre-butik och efter några dagar så hämtade jag ut en NY Iphone då de tydligen inte brukade laga trasiga mobiler så han i kassan. Det gick snabbare än utlovat och det var bekvämt och enkelt.

Nu i julas köpte jag en ny Iphone 7 till min andra dotter och de frågade om jag ville teckna försäkring. Visst det var ju bra att ha, en olycka kan ju hända. Då berättade försäljaren om Expressförsäkringen som skulle ha en snabbare hantering. Det lät ju toppen och var inte så mycket dyrare. Så denna tecknade jag. Det var då SquareTrade som var försäkringsbolag. Så förra veckan var olyckan framme. Dottern snubblade och mobilen for i backen och slog i hörnet. Inga problem sa jag till en mycket ledsen tonåring vi har en bra försäkring å¨din telefon det är snart fixat. Tonåringar kan inte leva utan sin mobil...

Så börjar det:
  • Jag gjorde en anmälan på nätet om att skärmen var spräckt.
  • Efter ett varv med att man måste logga ur telefonen så fick jag mitt ärende godkänt.
  • Dagen efter får jag ett mejl om att mitt ärende är godkänt och bifogat en fraktsedel som jag skulle skriva ut och klistra på ett paket som jag sedan skulle lämna in hos PostNord. Jag har ingen skrivare hemma! Tog ytterligare en dag då jag var tvungen att skriva ut den på jobbet.
  • En dag senare hade den då anlänt till MCare som sköter reparationer. Men efter några timmar hos dem så fick jag ett nytt mejl som sa att även ramen var skadad så skärmen kunde inte bytas ut. Mobilen skulle därför skickas tillbaka till MIG i befintligt skick.
  • Då ringde jag till SquareTrade. Där sa man att Tre gick ut med felaktig information och att det inte går så snabbt. Fast när jag senare tittade på deras hemsida så lovar de faktiskt själva ganska mycket! Även om det är lite rörigt. Vadå tre olika val (läs gärna deras hemsida). När man gjorde skadeanmälan kunde man inte välja tillägg med skadad ram. Jag tänkte faktiskt på det men trodde att det fick dottern leva men. Trodde inte det skulle påverka glaset.
  • Killen på SquareTrade hade bara jobbat en vecka så han fick gå och dubbelkolla hela tiden. Till slut så var beskedet att det skulle komma en ny mobil med UPS dagen efter. Fast jag skulle lämna den trasiga mobilen. Fast den är ju inte tillbaka än sa jag. Då får de komma tillbaka nästa dag. Men det blir ju på måndag.
  • UPS kan inte säga när de kommer så jag förväntas stanna hemma från jobbet och vänta på leverans. Nu måste jag dessutom först vänta på att min trasiga mobil kommer med PostNord någon gång och gå och hämta ut den hos ett ombud.
Hade det inte varit så mycket enklare om Mcare hade meddelat SquareTrade att mobilen inte gick att laga och att de får skicka ut en ny och sedan sänt mobilen till dem?

Vad som dessutom känns sämre med den här försäkringen är att jag kommer att få en reparerad telefon tillbaka. Det känns ju inte helt ok när min nuvarande bara är ett halvår och Iphone 7 har funnits i tre år. Har jag otur så får jag en äldre med förslitningsskador. Fast den skulle vara som ny sa killen på SquareTrade. Jag är tveksam.

Nej jag rekommenderar å det starkaste att ta Tre´s egna försäkring. Smidigt. Man han lämna och hämta i butik när det passar. Tar kanske några dagar mer. Jag är uppe i fem dagar nu och har troligen ingen mobil förrän nästa vecka. Tills dess ska UPS köra några vändor till mig för att kolla läget - Inte så miljövänligt heller.

Lång historia men det här var så urbota dumt!
Marianne

[Redigerat] - Ämnet har flyttats till våra tjänster och appar

2 svar

Användarnivå 7
Emblem +10
Hej och varmt välkommen till 3Community.

Jag vill börja med att uppriktigt be om ursäkt för det som har hänt. Det är tydligt att något har blivit fel i hanteringen av ditt ärende och vi ska naturligtvis reda ut detta.

När man gör en skadeanmälan (3Försäkring Express) har man möjlighet att välja mellan två alternativ:

  1. Utbyte - UPS levererar en utbytesenhet dagen efter (vardagar) och samtidigt hämtar din trasiga produkt
  2. Reparation - UPS hämtar produkten och skickar det till en verkstad, reparationen skall vara klar inom 3 arbetsdagar
Som jag uppfattar det så valde du alternativ nummer 2 och därefter blev det fel.
Vi vill gärna hjälpa dig med detta så snart som möjligt och kommer därför att ta kontakt med dig under dagen.


Jag vill också tacka dig för att dungar tagit dig tiden att ge oss denna feedback, det är ovärderligt!
Vi har tagit detta vidare till berörd avdelning och partners för uppföljning.
Hej!

Nja, något sådant val gjorde jag aldrig.
Det fanns olika boxar varav en var sprucken skärm.
Jag försökte faktiskt tillägga att hörnet var skadat men det gick inte vad jag kunde se.
Jag arbetar till viss del med programutveckling och gränssnitt så om jag inte gjort rätt så finns det en del att utveckla på den sidan. Sedan kan det ju inte vara min sak att bedöma om den går att laga eller ej.
Jag fick beskriva skadan sedan fick jag meddelande om att den skulle skickas in.

Jag har skrivit till SquareTrade och tycker att jag får tråkiga svar. Lite skylla ifrån sig mentalitet. Nu skrev de att det var upp till UPS-budet om de ville lämna ifrån sig telefonen utan en i retur. Det ville hon såklart inte (de har redan varit hemma - dottern stod där med lång näsa). Deras order från SquareTrade är ju att de ska ha med en vara i retur. Stod i Sändningsdetaljerna, så vad de menar med det förstår jag inte.

Jag har haft flera konversationer med SqaureTrade och de jobbar väl på enligt anvisning med någon Express är det verkligen inte. (SqureTrade har bara verkstäder i Malmö och Stockholm visade det sig)

Alternativ 2 Reparation - UPS hämtar produkten! Nej, jag skulle skriva ut fraktsedel och skicka den.
Självrisken var billigare vid reparation men jag hade gladeligen betalt ordinarie självrisk och sluppit det här krånglet. Nu slipper jag tydligen betala full självrisk pga av strul men som sagt...

Nu får jag vänta på att telefonen ska komma tillbaka. Jag har inte fått någon sändningsbekräftelse. Jag är uppe i fem dagar nu och har troligen ingen mobil förrän nästa vecka. Tills dess ska tydligen UPS köra några vändor till mig för att kolla läget - Inte så miljövänligt heller.

Men du får gärna kontakta mig om du vill ha mer info.

/Marianne

Svara