Besvarat

Kostnadskontroll, "fartyg och flygplan" och EU-roaming

  • 16 August 2018
  • 1 svar
  • 931 visningar

  • Registrerad användare
  • 0 kommentarer
Hej!

Jag befinner mig i Storbritannien just nu. Jag har kört bil och tagit färjan över från Nederländerna och hela vägen fram till båten har allt gått strålande med den fria EU-roamingen. Men när jag kom ut på internationella vatten skenade EU-kostnaderna, antagligen för att de inte täcks av den fria roamingen. Det kom ett SMS med "välkommen till 3 på fartyg och flygplan". Jag har en kostnadskontroll på 575 kr men den är nu uppnådd. Jag fick ett sms om att jag hade uppnått 80 % och försökte stänga av roamingen men det fortsatte att ticka på och nu är det alltså 100 % uppnått och min data är helt spärrad. Jag antar kanske att jag hade behövt sätta telefonen i flygplansläge? Jag har försökt låsa upp datan i alla fall men det går inte och så fort jag lämnar WiFi-området så dör all internetuppkoppling. Jag kan ansluta via WiFi utan problem men skulle behöva öppna upp min data helt och hållet.

Min fråga är: om jag låser upp till nästa nivå, vilket blir 800 kr, kan ni på 3 garantera att jag inte når det taket inom nån timme igen utan att det kommer bli "kostnadsfritt" framöver? Storbritannien ska ju ingå i den fria roamingen. Hur gör jag för att se till att jag får tillgång till den fria roamingen och inte det dyra "fartyg och flygplan"? Är inte så sugen på att betala så mycket när jag har 30GB i mitt abonnemang som bara väntar på att användas?


Tacksam för svar!

[Redigerat] - Ämnet har flyttats till utland
icon

Bäst svar av Nils 17 August 2018, 10:37

Visa original

1 svar

Användarnivå 5
Emblem +36
Hej havssol och varmt välkommen till 3Community! :-)

Ja, du kan absolut höja upp kostnadskontrollen och då surfa i Storbritannien precis som i Sverige!

Gällande just användning på fartyg och flyg, så kan det gå väldigt snabbt i kostnad eftersom priset där ligger på 150 kr/MB. Tre har dock möjligheten att spärra denna typ av roaming för dig om du önskar. Du kan få hjälp med det genom att kontakta kundservice.

Du hittar kontaktuppgifter här.

Svara