Besvarat

Roaming inom EU

  • 15 september 2019
  • 2 svar
  • 61 visningar

Kära Tre,

Har varit i Roaming läge sen mitten av Juli. (Reser runt EU)

Idag är jag i Italien och alla mina tjänster som Samtal, Data, funkar inte.

Dom funkar bara om jag har Wifi connection.

Finns d nån begränsning på hur länge man kan vara i Roaming ? Dvs utanför sitt hemmanätverk.

[Redigerat] - Ämnet har flyttats till utland
icon

Bästa svar av Jocke 16 september 2019, 12:43

Hej @EmilRad.

Vilken härlig resa du verkar befinna dig på.
Inom EU/EES-länder appliceras det en 4-månadersregel.

Den innebär följande:

1. Om du befinner dig utomlands mer än 50% av tiden under en rullande 4-månadersperiod. Med ”befinner sig utomlands menar vi med att du är uppkopplad mot andra nät än 3Sverige.
2. Ditt totala användande under en rullande 4-månadersperiod sker till mer än 50% i utlandet, dvs i andra nät än i 3Sverige.

Började du din vistelse utanför Sverige först i juli ska detta dock inte påverka dig. Då kan det vara något annat.

Du kan börja med att göra det klassiska att starta om din telefon samt återställa nätverksinställningarna i telefonens inställningar.

Fungerar inte det. Kontakta gärna kundservice så kan dem se över om allt står korrekt till med ditt abonnemang.

Ha en fortsatt trevlig resa.
Visa original

2 svar

Hej Jocke,

Tack för svaret!! D är bra info att ha.

Ha de bra!

/E
Användarnivå 4
Emblem +10
Hej @EmilRad.

Vilken härlig resa du verkar befinna dig på.
Inom EU/EES-länder appliceras det en 4-månadersregel.

Den innebär följande:

1. Om du befinner dig utomlands mer än 50% av tiden under en rullande 4-månadersperiod. Med ”befinner sig utomlands menar vi med att du är uppkopplad mot andra nät än 3Sverige.
2. Ditt totala användande under en rullande 4-månadersperiod sker till mer än 50% i utlandet, dvs i andra nät än i 3Sverige.

Började du din vistelse utanför Sverige först i juli ska detta dock inte påverka dig. Då kan det vara något annat.

Du kan börja med att göra det klassiska att starta om din telefon samt återställa nätverksinställningarna i telefonens inställningar.

Fungerar inte det. Kontakta gärna kundservice så kan dem se över om allt står korrekt till med ditt abonnemang.

Ha en fortsatt trevlig resa.

Svara