Besvarat

SMS-Påfyllning för Huawei 4G-router

  • 11 April 2020
  • 9 svar
  • 1199 visningar

Jag förstår inte hur jag ska göra ifall jag behöver använda mig av den fria påfyllningen av 40gb surf för denna routern. Jag hittar ingen information om det så jag undrar om jag kan få hjälp med detta!

 

“I abonnemanget 3Bredband Hemma ingår obegränsad surfmängd inom Sverige. Överstiger data förbrukningen 40GB under ett dygn sänks surfhastigheten till 5Mbit/s och kan ökas upp via en SMS-påfyllning av 40GB. SMS-påfyllningen är kostnadsfri och kan göras ett obegränsat antal gånger. Dygnsräknaren nollställs vid midnatt och surfhastigheten återställs.”

Ifall att jag på något sätt missförstått så är det nog riktigt otydligt vad som står här.

icon

Bäst svar av Pettersson 13 April 2020, 15:20

Visa original

9 svar

(vi beställde obegränsad surf)

Användarnivå 7
Emblem +40

Hej,

 

när du når spärren ska du få ett SMS till ett nummer du själv väljer. Det numret ska kundservice kunna hjälpa dig att ställa in. :)

Jag pratade med supporten gällande detta och dom visste inte vilket nummer man skulle messa till så får göra ett nytt försök,

Är det någon som vet hur detta skall fungera P

Användarnivå 6
Emblem +40

Hej , 

Va nyligen i kontakt med kundservice när jag gjorde en täcknings - felanmälan och lyfte också detta då jag själv sitter på obegränsat surf med en klausul på begränsning till 5Mbits . 

Och vi båda resonerade att obegränsat är obegränsat och man får faktiskt vara ganska så duktig på att  förbrukningen kommer upp på 40 GB på ett dygn , Skulle nästan säga att det är omöjligt på 3G , möjligtvis bra 4G eller lyckligt 5G :) 

Men iaf , så skulle kundservice ta det vidare… ( vad jag kan tro , så är det gammalt som hänger kvar när täckning/utrymme va mindre utbyggt och många ville använda surf samtidigt , men beroende på om du har en bekräftad begränsning eller inte bör ju bekräfta det :)  )

 

@Paul Erik  Har du överstigit 40 GB och fått en hastighet på 5 Mbits i nuläget som du märker av ? 

https://www.speedtest.net/sv här kan du testa och se vad du får ut för hastigheter .

 

Återkom gärna , så får vi se hur det ser ut ;) 

 

Mvh F 

Hej 

Ja jag har överstigit 40 GB flera ggr , och hastigheten sänks till 5 GB framförallt på kvällarna.

Fick tag i supporten igår och dom hjälpte mig med att styra sms numret som går till routern till min mobil så att jag ser om det kommer ett sms.

Har ej överstigit 40 GB ännu men det går fort när man är 2 st som jobbar hemifrån och en spelande son.

 

Jag återkommer med mer info när jag överstigit gränsen och får mitt första mess ..

 

 

Paul

 

EJ överstigit 40 GB sen jag var i kontakt med supporten igår menar jag såklart :)

Användarnivå 7
Emblem +40

@Paul Erik Toppen att kundservice kunde hjälpa dig att ändra nummer. Det vore ju smidigt om detta gick att styra själv via Mitt3 😅

Användarnivå 6
Emblem +40

Hej igen , Va gött att det ni kom fram med en lösning .

Men jag kom på att : har du “Huawei AI “ Appen för routern ? Och är inloggad . Där kan du se “ sms “ . Antagligen så bör det ju ligga sms där . Kan vara intressant bara att se liksom :) 

Eller besökt http://192.168.8.1/html/index.html i webbläsaren och loggat in . Likväl ser du “sms “ där . Jag har till och med använt mitt mobila bredbands nummer till att beställa pizza på Foodora en gång haha ! 

En liten fundering , men hur lyckas ni komma över 40 GB på ett dygn ? Gaming /Spelande drar i regel inte mycket bandbredd mer än när man laddar ner spelet. Men även om man streamar film så skulle jag säga att jag är imponerad:relaxed:  

Men vad jag vet så räknas “data” fortfarande som totalen av nerladdat & Uppladdat . Men är ju mer relevant för avtal som inte är obegränsat surf dvs dom som har en “ pott “ . 

Vad jag kan tycka så är “funktionen” luddig och kanske “gammaldags/fel utformad” eller helt enkelt onödig . För skapar ju mer förvirring än nytta ,För varför strypa om det inte handlar om kapacitetsbrist . 

Men jag kanske tänker galet :nerd: Vore intressant och höra andras åsikter iaf. 

Man får lite “sken “ i att hastigheten återgår när man “utökat med sms” . Förråns man läser sista raden . Men detta kanske är en bra “Feedback” att ta till sig . Eftersom “kundservice” själva haft funderingar över funktionen. 

Tydligast hade varit att “obegränsat “ är obegränsat och inga klausuler. För nätet är ju antagligen bättre utbyggt nu än då detta avtal gjordes. 

@JeppePeppe

@Paul Erik

Användarnivå 7
Emblem +40

@frodrik91 Alltså, att komma upp i 40GB på några personer är inte speciellt svårt. 

Netflix Ultra HD drar ca 7GB/timme, YouTube 4K, någon uppdatering av ett spel och instagram och Facebook på det så är en ganska snabbt upp i de datamängderna. 

Efter 40GB kan hastigheten strypas till 5Mbps, om den gör det skickas ett SMS till det aktuella kontaktnumret. Genom att svara på SMSet så tas hastighetsbegräninsgen bort för ytterligare 40GB. Används 40GB igen, så kommer ett nytt SMS som behöver besvaras för att hastigheten inte ska vara strypt längre. 

Varje midnatt nollställs alltid dygnsräknaren. Så om du ett dygn har använt 25GB så nollställs detta vid midnatt och du har nu återigen 40GB du kan använda utan att få hastigheten begränsad. 

Jag tycker att sättet som det är formulerat i avtalet är ganska förståeligt.

Hastigheten stryps mest troligt för att förhindra missbruk av tjänsten. Eftersom mobilnät är en delad resurs, på ett annat sätt än ett fibernät, så önskar operatörerna att ett aktivt val ska göras att surfas vidare i högre hastigheter. 

Svara