Besvarat

Tre - En hållbar operatör

  • 7 September 2020
  • 5 svar
  • 259 visningar

Användarnivå 6
Emblem +40

Hej , jag undrar över hur tre arbetar med att vara en hållbar operatör.  Och vad dom tänker om hur  dom ska utvecklas i framtiden . Några mål ? 

*Vet att de finns att man kan återvinna mobilen och få någon slags rabatt vid införskaffande av en ny telefon . Men går det att göra det effektivare ? 

*Men utöver det , Gör “3” någon kompensation för förbrukning av produkter / transporter/material/el ?   osv . 

Tex installation av solceller , minskar förbrukning av engångs artiklar /saker / utskrifter , användning av elbil ist för fossilbil inom tre .

*Plantering av träd eller någon annan slags klimatinverkan lokalt eller i dom länderna ni är användare i. Eller övrigt i världen . 

 

Mvh nöjd 3 kund som föredrar utveckling ! 

icon

Bäst svar av Erik 8 September 2020, 08:26

Visa original

5 svar

Användarnivå 7
Emblem +10

Hej @frodrik91! Tack för en väldigt bra fråga.

Vi frågade vår PR Direktör Mårten Lundberg och han hälsar dig följande. :relaxed::point_down:

 

Hej och tack för din fråga!

Vi gör mycket redan idag och kommer att satsa ännu mer på hållbarhet framöver. Bäst översyn över allt vi gör kan du läsa i vårt arbete om hållbarhet på hemsidan: https://www.tre.se/foretag/varfor-3/vilka-ar-3/Hallbarhet/

Där skriver vi bland annat om vårt miljöarbete, t ex att vi enbart har grön el till våra master och anläggningar i nätet, som är vår överlägset största energiförbrukning. 

Återvinn är ett befintligt erbjudande som också ligger på sidan. Vi har också drivit mobilpantardagen, en speciell dag på hösten där vi både har riktigt bra erbjudande när man lämnar in sin mobil och för att uppmärksamma att elektronik, och speciellt mobiler, är vi i Sverige dåliga på att återvinna. https://www.tre.se/privat/varfor-3/ett-smartare-val/3atervinn/

Jag hoppas detta besvarade dina frågor, läs gärna allt i hållbarhetsrapporten, den är genomarbetad och bra: https://assets.tre.se/tjanstevillkor/ovrigt/hallbarhetsrapport_2019_final.pdf

 

Tack för att du frågar och engagerar dig, det gör oss bättre! 

Användarnivå 6
Emblem +40

Hej , Ursäkta för sent svar haha ! Läste självklart igenom det där och då . Som du säger så är det för lite av det som sker i Sverige . Viktiga metaller oavsett är viktiga att få tillbaka i den cirkulära miljö , ekonomiska samhället.  I det här fallet mest mobiltelefon,klockor och plattor möjligtvis . Även gamla “USB “ Stickor som vi hade i början av eran av surf .

Jag tänker lite . Att vid nyköp kan man tex vid försäljning i butik, via telefon eller hemsidan där man gör det manuellt och beställer.  Att på varje skapande av abonnemang ha en obligatorisk fråga om [Yes] eller [No ] om man har elektronik att skicka in . Tex vid butik direkt få med sig info / påse för att skicka in . Eller tex om en person beställer på hemsidan eller telefoni med kundservice . Tänker att det kan vara en bra funktion för att öka och engagera nya och likväl gamla kunder . Och att vissa kan få en peng och känna att man gjort något bra utåt mot samhället men även en förtjänst för mig .

 

Vet inte om den “ Mobilpantar-dagen är den jag tänker på med elektronikens dag den 29 september som uppmärksammar vi de stora miljövinster som följer av återvinning och återbruk genom att fira Återvinningens dag! För att komma närmare det hållbara och cirkulära samhälle vi vill ha, behöver vi konsumera mindre och minska den mängd avfall som varje person ger upphov till.

Vore väldigt uppskattat och ha ett sådant datum spikat och se långsiktigt och skapa mer kontakter för ökad funktion .

Mvh F

Användarnivå 7
Emblem +38

Hej , Ursäkta för sent svar haha ! Läste självklart igenom det där och då . Som du säger så är det för lite av det som sker i Sverige . Viktiga metaller oavsett är viktiga att få tillbaka i den cirkulära miljö , ekonomiska samhället.  I det här fallet mest mobiltelefon,klockor och plattor möjligtvis . Även gamla “USB “ Stickor som vi hade i början av eran av surf .

Jag tänker lite . Att vid nyköp kan man tex vid försäljning i butik, via telefon eller hemsidan där man gör det manuellt och beställer.  Att på varje skapande av abonnemang ha en obligatorisk fråga om [Yes] eller [No ] om man har elektronik att skicka in . Tex vid butik direkt få med sig info / påse för att skicka in . Eller tex om en person beställer på hemsidan eller telefoni med kundservice . Tänker att det kan vara en bra funktion för att öka och engagera nya och likväl gamla kunder . Och att vissa kan få en peng och känna att man gjort något bra utåt mot samhället men även en förtjänst för mig .

 

Vet inte om den “ Mobilpantar-dagen är den jag tänker på med elektronikens dag den 29 september som uppmärksammar vi de stora miljövinster som följer av återvinning och återbruk genom att fira Återvinningens dag! För att komma närmare det hållbara och cirkulära samhälle vi vill ha, behöver vi konsumera mindre och minska den mängd avfall som varje person ger upphov till.

Vore väldigt uppskattat och ha ett sådant datum spikat och se långsiktigt och skapa mer kontakter för ökad funktion .

Mvh F


 

Har också tänkt tanken att man nästan vid beställning får en blank fraktsedel och antingen ”skicka in till Tre för återvinning eller ”föra vidare”

till en kompis/annan människa i behov av telefon. Göra flödet så smidigt och intuitiv som möjligt. 

Användarnivå 6
Emblem +40

Hej , Ursäkta för sent svar haha ! Läste självklart igenom det där och då . Som du säger så är det för lite av det som sker i Sverige . Viktiga metaller oavsett är viktiga att få tillbaka i den cirkulära miljö , ekonomiska samhället.  I det här fallet mest mobiltelefon,klockor och plattor möjligtvis . Även gamla “USB “ Stickor som vi hade i början av eran av surf .

Jag tänker lite . Att vid nyköp kan man tex vid försäljning i butik, via telefon eller hemsidan där man gör det manuellt och beställer.  Att på varje skapande av abonnemang ha en obligatorisk fråga om [Yes] eller [No ] om man har elektronik att skicka in . Tex vid butik direkt få med sig info / påse för att skicka in . Eller tex om en person beställer på hemsidan eller telefoni med kundservice . Tänker att det kan vara en bra funktion för att öka och engagera nya och likväl gamla kunder . Och att vissa kan få en peng och känna att man gjort något bra utåt mot samhället men även en förtjänst för mig .

 

Vet inte om den “ Mobilpantar-dagen är den jag tänker på med elektronikens dag den 29 september som uppmärksammar vi de stora miljövinster som följer av återvinning och återbruk genom att fira Återvinningens dag! För att komma närmare det hållbara och cirkulära samhälle vi vill ha, behöver vi konsumera mindre och minska den mängd avfall som varje person ger upphov till.

Vore väldigt uppskattat och ha ett sådant datum spikat och se långsiktigt och skapa mer kontakter för ökad funktion .

Mvh F


 

Har också tänkt tanken att man nästan vid beställning får en blank fraktsedel och antingen ”skicka in till Tre för återvinning eller ”föra vidare”

till en kompis/annan människa i behov av telefon. Göra flödet så smidigt och intuitiv som möjligt. 

@Chipsgeneralen 

@JeppePeppe 

Skoj att fler delar engagemanget , svårare och övertyga mina föräldrar 😂 generation fossil . 
 

Hade varit nice om man kunde ta dessa förslag vidare för bedöma  om det är något att jobba vidare på ✌🏻
 

Som en bra exempel är att jag pensionerade min gamla iPhone  X och använde mig av ”3Återvinn” . Och fick hem paketet för att sedan skicka in . Men kändes otroligt overkill att få tomt brev på hemleverans med postnord. Tyckte även chauffören 😂👌🏻

Är ju som sagt annat när man skickar tillbaka i gula postlådan då man har något värde i 😝och då blir de ju Skicka som vanligt brev hehe . Bäst vore brev hem med paketet som behövs och sen brev tillbaka som man redan gör. Alternativt lämnar in hos 3 butik 👐🏻✨🤑
 

Med vänlig hälsning, F 

Användarnivå 7
Emblem +36

@frodrik91 @Chipsgeneralen 

Fantastiskt att se ert engagemang, det är så värdefullt och bra med de feedback och idéer kring just det här ämnet som ni skickar in! :green_heart::earth_africa:

Jag ser absolut till att skicka vidare detta till ansvariga. Förhoppningsvis går detta att åtgärda, eller åtminstone få svar på varför det är så :grin:

Svara