F.A.Q.

Uppdaterade villkor - Musikstreaming

Uppdaterade villkor - Musikstreaming
Användarnivå 6
Emblem +6
  • Community Manager
  • 273 svar
Vi på Tre har alltid haft musik i vårt DNA. Du kanske minns tiden då dina vänner fick lyssna till ”3 is a magic number” när de ringde till dig? Eller då du fick möjligheten att själv välja vilken låt som spelades genom vår tjänst Friendtones? Redan innan Spotify har du kunnat streama musik och se musikvideos i din Nokia N95 med tjänsten 3Musik.

Idag så lever vi i en helt ny värld där du har tillgång till näst intill hela världens musikbibliotek genom tjänster som Spotify, Deezer och många fler. Vi vet att musik är en viktig del av vardagen för många, samtidigt som vi vet att surfen är lika värdefull som vatten i öknen. Därför har vi valt att släppa musiken fri genom att inte låta din surfmängd påverkas av musikstreaming.

Så hur fungerar det?

Vi behöver ditt samtycke för att du ska kunna streama musik utan att det påverkar din övriga surfmängd.

Surfar du på Tres nät i Sverige just nu från din mobil eller ditt bredbandsabonnemang? Tryck här och lämna ditt samtycke direkt. Om det inte fungerar, se till att du är uppkopplat mot Tres nät och testa igen.

Via SMS
Ge samtycke direkt från din 3mobil. Skicka "Ja" eller "Nej" till 2993 från din 3mobil så ordnar vi resten.

Har du flera abonnemang?
Om du har fler abonnemang blir det smidigast att logga in med ditt administratörskonto på Mitt3 via webben. Där kan du lämna samtycke för de mobil- och bredbandsabonnemang som är kopplade till dig. Tryck på "Visa innehåll" för att se en guide.

1. Välj fliken "Inställningar"

2. Scrolla till "Samtycken" ned och välj ett abonnemang i rulllistan

3. Kryssa i "Samtycke för 3Musiksurf", repetera steg 2 till 3 för varje abonnemang i listan

När du har lämnat samtycke är det bara att börja lyssna. Musikstreaming ingår i alla våra abonnemang, både för mobil och bredband. Det gäller så länge du har surf kvar på ditt abonnemang, och så länge du surfar i vårt nät i Sverige.

Fungerar det med alla streamingtjänster?

De tjänster som fungerar tillsammans med fri musikstreaming är:
  • ✅Spotify
  • ⚠Deezer
  • ⚠Tidal
  • ⚠SoundCloud
  • ⚠Apple Music
  • ⛔Google Play Music

✅- Ingår
⚠- Samtycke krävs
⛔- Ingår ej efter 19 oktober 2018

Frågor och svar

Varför behöver ni mitt samtycke?
För att Tre ska kunna erbjuda dig musikstreaming utan att det påverkar din totala datamängd måste denna typ av datatrafik kunna identifieras och särskiljas från övrig datatrafik.
Tryck på "Visa innehåll" för att läsa mer
Några av musikstreamingtjänsterna vilar på en teknisk lösning som gör att Tre behöver titta något djupare än annars på din datatrafik för att kunna identifiera musikstreamingen. Tre behöver därför ditt samtycke till behandlingen av uppgifter i din elektroniska kommunikation för de musikstreaming¬tjänster som vid var tid kräver det.

Vi vill understryka att Tre, i syfte att kunna identifiera musikstreamingtjänsterna, aldrig tittar på uppgifter såsom ditt användarnamn, lösenord, vilken musik du lyssnar på eller annan snarlik information i samband med behandlingen.

Vad händer om jag inte lämnar mitt samtycke?
Om du inte vill lämna samtycke till denna behandling, kommer datatrafik från de musikstreamingtjänster som vid var tid kräver samtycke att förbrukas från din totala surfmängd enligt ordinarie datakvot från och med den 19 oktober 2018. Du har rätt att när som helst ta tillbaka ett tidigare lämnat samtycke.

Vilka musikstreamingtjänster kräver samtycke?
Detta kan komma att variera baserat på tjänsteutbudet och tekniken som används. För närvarande: Deezer, Tidal, Sound Cloud och Apple Music.

Att lyssna på en podcast som finns på t ex Spotify, räknas det som musikstreaming?
Ja, det räknas som fri musikstreaming. Tänk dock på att rörlig bild, reklamfilm, vidarelänkning, etc från Spotify, Deezer, Tidal, SoundCloud eller Apple Music inte klassas som musikstreaming.

Gäller fri musikstreaming för mig med kontantkort?
Nej, det är endast våra abonnemang som har stöd för fri musikstreaming.

Vad händer om surfen på mitt abonnemang tar slut?
Om surfen på abonnemanget tar slut så kommer datatrafiken spärras och då går det inte att streama musik. Du har möjlighet att köpa till extra data om du vill kunna lyssna vidare.

Kan jag nyttja fri musikstreaming utomlands?
Musikstreaming fungerar precis som hemma om om reser inom EU/EES. (Gäller fr.o.m 19 oktober 2018)

2 svar

Användarnivå 6
Emblem +10
Hej!

Varför försvinner Google Play Music? Finns det planer på att få in YouTube Music istället? 🙂
Användarnivå 6
Emblem +6
Pettersson skrev:

Hej!

Varför försvinner Google Play Music? Finns det planer på att få in YouTube Music istället? :)

Det försvinner tyvärr då Google har valt att inte göra samarbeten liknande detta.

Bra fråga! Hur det kommer att se ut med Youtube Music är svårt att svara på just nu då tjänsten innehåller även videomaterial. Vi behöver tänka till där helt enkelt och även hoppas på att Youtube går med på det med tanke på ovan. 🙂

Svara

Vi använder cookies

Genom att använda 3Community godkänner du att vi använder cookies för att förbättra och anpassa din upplevelse. Läs mer.

Acceptera Cookie settings