Besvarat

WiFi-samtal på Google Pixel-telefoner?

  • 11 July 2018
  • 15 svar
  • 1053 visningar

  • Registrerad användare
  • 0 kommentarer
Hej! Undrar hur länge det kan tänkas ta innan det finns stöd för Wifi Samtal på Google Pixel telefoner? Ser att det finns stöd för Razer Phone? Vilket känns som en mycket mer ovanlig telefon en Pixel? Mvh
icon

Bäst svar av Jocke 12 July 2018, 15:45

Visa original

15 svar

Användarnivå 5
Emblem +10
Hejsan @Lxrable och varmt välkommen hit.

För tillfället kan jag inte ge dig någon mer information än den som finns på vår hemsida gällande vilka modeller som i dagsläget stödjer Wifi-samtal i vårt nät.

Vi adderar enheter med jämna mellanrum men just när Google Pixel-telefonerna kommer att stödjas, det finns det ingen information om för tillfället.

Kolla gärna in Johnnys artikel om Wifi-samtal här på 3Community också.
Hej,

Bumpar upp denna, ser gärna att Pixel 3 XL läggs till pga taskig 3 täckning just där vi bor.

Bump -> Pixel 4. Så svårt kan det väl inte vara att fixa det här så att vi ska behöva vänta i flera år?

Användarnivå 5
Emblem +10

@Chrimlon @EmilF 

Google har aldrig officiellt släppt de telefonerna i Sverige och vi har således aldrig sålt dem.

Med tanke på det har vi inte haft någon möjlighet att testa funktionen, Wifi-samtal på just dem modellerna och stödjer dem således inte, tyvärr. 

Ni kan ju bara börja provisionera det ändå och låta oss testa det själva… telefonen stödjer funktionen, ni stödjer funktionen, det är ju löjligt att allt finns men att jag ändå måste ställa mig på balkongen om jag vill ha vettig 3-täckning i mitt eget hus?

Användarnivå 5
Emblem +10

@EmilF 

Det är väldigt uppskattat att du kommer med feedback. Den tar jag vidare till berörda parter, såklart.

För stunden måste jag dock meddela att det inte kommer finnas något stöd för din telefon och Wifi-samtal.

När det gäller täckningen så är det otroligt tråkigt att läsa att du behöver gå ut på balkongen för att det ska fungera. Kontakta gärna vår tekniska support på nummer 0735 300 400 för att felsöka det och eventuellt felanmäla problemet. På så vis finns möjligheten att se över om det finns utveckling för bättre täckning i området. 

Ja, det är väldigt tråkigt, speciellt med tanke på att er säljare glatt berättade att ni erbjuder WiFi-samtal när jag sade att jag var orolig för att täckningen skulle vara för dålig (det är ett företagsabonnemang så jag har egentligen ingen ångerrätt men jag förhandlade till mig 30 dagar ändå). Inte ett ord om att det bara funkar med några få mobiler. Jag överdrev lite, jag har täckning på översta våningen i huset (om än rätt dålig), men problemet är att jag har nära noll täckning där jag har mitt kontor. Och det duger ju inte. Så om inte detta går att lösa, åtminstone någon sorts löfte om att ni faktiskt jobbar på det och inte bara skiter i alla oss som har Pixels (eller andra telefoner som ni inte gillar), så får jag nog vackert ta och avbryta mitt abonnemang ändå. Tyvärr, jag gillar annars det låga priset och framför allt de generösa villkoren vid roaming i utlandet :(

Användarnivå 7
Emblem +10

Hej @EmilF! Hoppar in i dialogen. :relaxed:

Gällande WiFi-Samtal.
Som vi ser på det så tycker vi att alla modeller bör kunna ha WiFi-samtal men vi kan endast garantera att det fungerar i mobiler som är sålda av oss, alternativt har rätt nordisk mjukvara (Android). I skrivande stund säljs inte Google Pixel officiellt i Sverige ännu och således saknar rätt mjukvara för att WiFi-samtal ska fungera i vårt nät. 

 

Ett annat exempel:
Om man köper en Samsung Galaxy S10 utomlands kommer mjukvaran inte vara anpassad för den nordiska marknaden och resultera i avsaknad av vissa funktioner som finns i en S10 köpt i norden. Förutom WiFi Samtal kan det handla om VoLTE, Samsung Pay, etc. (Här är en tråd som handlar om just det.)

 

I teorin går det att få ner rätt mjukvara till mobilen och få tillgång till alla tjänster, men det gör man på egen risk. Huruvida det är möjligt att hitta rätt mjukvara för en Google Pixel kan jag inte svara på eftersom denna modell inte säljs här ännu.

 

PING @Pettersson 

Vet du om din vän har tittat på ovan utmaning? :relaxed:

 

Användarnivå 7
Emblem +40

@Erik Han har kollat, men inte djupdykt i det. Slutsatsen är att inställningarna finns i telefonen, men det går inte att aktivera - mest troligt pga att telefonen inte uppfattar det som att nätet har stöd för det. Stödet finns alltså i Pixeln. 

Jag är inte alls insatt i hur det fungerar från operatörernas sida - men från telefonen ser det ut som att det ligger hos operatören. :)

Användarnivå 7
Emblem +10

@Erik Han har kollat, men inte djupdykt i det. Slutsatsen är att inställningarna finns i telefonen, men det går inte att aktivera - mest troligt pga att telefonen inte uppfattar det som att nätet har stöd för det. Stödet finns alltså i Pixeln. 

Jag är inte alls insatt i hur det fungerar från operatörernas sida - men från telefonen ser det ut som att det ligger hos operatören. :)

 

Tack för att du kollade @Pettersson ! :relaxed::pray:
Då finns det alltså inget man kan göra i skrivande stund men får hoppas att nästa Pixel version släpps i Sverige. 🇸🇪 

 

Hej!! Har en Honor magic 4 pro har problem med att varken volte eler Vowifi fungera på telefon är det något som ni måste lägga i ert system så att modellen kan använda volte/Vowifi??

 

Mvh

Adri

Användarnivå 6
Emblem +40

Hejsan 👋🏻  , @Adri r32 

Här har du lite grejer du kan kika på , och se om det kan gå igång . Oklart om det funkar eftersom jag tror inte 3 säljer denna , och därav inte testat / skräddarsytt för bästa funktionalitet i deras nät.

 

Kika så du har senaste uppdaterade android mjukvaran , samt att appar är uppdaterade som kan ha kopplingar till telefon tjänster . Lika bra att få allt uppdaterat skulle jag säga . 

 

https://help.digi.com.my/en/support/solutions/articles/70000628316-how-to-activate-volte-settings-for-honor-devices-

 

https://devicesupport.three.co.uk/guides/device/HONOR/Magic4Pro5G/scenario/enable-or-disable-wifi-calling
 

https://youtu.be/C3usxfrlzkI

Med vänlig hälsning, F 

Har tyvärr testa allt men det fungerar inte! Tr3 mobile i Storbritannien fungerar utmärkt har en kompis som använder det och där fungerar som det ska. Jag tror att tr3 mobile o Sverige måste lägga den här modellen i systemet för att stödja volte/Vowifi. Hoppas att ni gjor det för att det är rätt jobbigt med dåligt täckning och Vowifi hade varit perfekt!

Mvh 

Adri 

Användarnivå 6
Emblem +40

 

Detta har jag fått fram angående frågan : 
 

Har telefonen tillgång till VoLTE och 5G så ska det fungera utmärkt i vårt nät trots att den inte är köpt direkt från oss.

 

VoLTE ska vara aktiverat i alla simkort - får du ingen koppling så ligger detta hos tillverkaren för telefonen att göra det möjligt. 

För att forcera fram och testa Wi-Samtal , så kan du sätta mobilen i flygplansläge och ansluta till befintligt Wi-Fi . 
 

Jag skulle tipsa om ta kontakt med tillverkarens support först .  Sen finns 3 kundservice nära till hands om du behöver hjälp för att se över det mer . 

Med vänlig hälsning, F 

Har precis pratat med Honor och då säger att operatören tr3 måste lägga modellen i systemet! Fick även en link på den italienska windtre som har lagt i deras system modell och nu funkar det utmärkt i Italien! https://www.mondomobileweb.it/240132-windtre-volte-lista-device-compatibili-luglio-2022-inseriti-tanti-modelli-diversi-brand/

Svara