Fråga

Påtvingade appar

  • 3 May 2024
  • 1 svar
  • 22 visningar

Hej, Jag undrar om det på något sätt går att stänga av upprepade notiser om att installera appar genom att “slutföra OS uppdatering”.
Varje gång jag uppdaterar min telefon så får jag notis från 3 som säger att jag ska slutföra min OS uppdatering och sedan skickar mig vidare till en sida med appar så som candy crush, amazon shopping m.m, som jag avbockar och trycker “vidare” som sedan visar mig ännu mer appar som jag inte är intresserad av.

Jag köper att Samsungs appar skickar notiser till mig eftersom jag ändå har valt en Samsung telefon och jag faktiskt använder dessa appar, men varför vill 3 att jag installerar så många appar. som dessutom är gratis versionen då dem dessutom är fullproppade med reklam
Om jag skulle vilja installera appar så går jag själv och laddar ner det jag vill använda.
Varför är detta ens en grej och varför går det inte lätt stänga av den?

/L


1 svar

Användarnivå 6
Emblem +40

Hejsan !

Det låter väldigt suspekt om jag ska vara ärlig. Ser inte någon vits med att 3 ska skicka notiser om det. Jag skulle tänka mig att du har någon form av virus på din telefon . En skum app eller något annat liknande. OS är förkortning för själva Operativsystemet för din Android och har inget med 3 att göra.

Kan du möjligtvis ta “Printscreen/Bild “ på dessa Notiser och länkar ? Man kan bifoga och skicka till 3 om det är virus/bedrägeri relaterade grejer. Så kan dom bättre förebygga mot just sådant här , ihop med övriga Operatörer. Eftersom det är så brett problem världen över.

Kan det vara så att självaste Samsung upprepar notiser att du ska uppdatera Operativsystemet för din telefon ?
Så fall gör det via inställningar och Systemuppdatering/Programvaruuppdatering eller vad dom kallar det.

Kan även vara relevant att uppdatera appar du har innstallerade via androids Appstore/Google Play eller vad det nu heter nu för tiden ;)
Har du möjligtvis besökt Amazon eller har deras app ? Likaså med CandyCrush , har du deras app installerad ?

/F

Svara