Skip to main content
Besvarat

sämre hastighet med 5G vs 4G i mitt område

• 19 mars 2025
  • 6 svar
  • 61 visningar

Jag har under de senaste tiden märkt av vi har fått 5g, dock fusk 5G understödd av 4G. Jag är mycket besviken.

Pluggar just nu till teletekniker och vet vad jag pratar om.

Jag har gjort en mängd mätningar som finns i en excel-fil.

Jag har en Zyxel NR5103 som har fungerat mycket bra tidigare och jag har i princip fri sikt mot masten från den. Den är väl inriktad.

Nån har inte gjort sitt jobb ordentligt, för det ska inte bli sämre.

Mätningar bifogar jag gärna till ansvarig om jag kan få en mejladress.

Nån som har nån tanke?

Bäst svar av Pettersson

@LazyGrace Hej,

kul att du fått 5G - tråkigt att det ger lägre hastigheter än 4G dock.

Som det är idag är all 5G beroende av LTE-nätet för att det ska fungera, det är ett stort arbete att bygga ett helt nytt core-nät för att kunna erbjuda 5G Stand Alone. Arbetet pågår och Tre har faktiskt använt detta publikt under Stockholm Marathon förra året - när det däremot kan bli aktuellt att släppa in kunder är inget de har kommunicerat och det är nog ett tag bort i tiden. 

Tre har 5G på två olika frekvenser idag;

2100MHz/n1 - visas som 5G på täckningskartan. För 5G är hastigheten ofta lik den på 4G då det är samma frekvens som används, lite beroende vilka frekvenser som används i området kan hastigheten både vara högre och lägre - frekvensanvändningen delas mellan 4G och 5G via DSS (Dynamic Spectrum Sharing). Fördelen med 5G gentemot 4G här är att svarstiderna ofta kan bli lägre och uppkopplingen mer stabil.

3800MHz/n78, visas som 5G+ på täckningskartan. För 5G+ är hastigheten oftast högre eftersom det finns mycket mer frekvensutrymme här. Fördelen här är lägre svarstider än 4G, mer kapacitet och högre hastigheter.

Utifrån vad du skriver låter det som att du har “5G”.

Om du får bättre hastigheter på 4G-nätet kan du via webbgränssnittet låsa din router till 4G-nätet. Det finns egentligen inte så mycket mer att göra, nätet är under ständig utbyggnad och justeringar sker löpande. Tre övervakar nätet och ser vilka hastigheter kunder får via sina system. Målet är så klart att det ska fungera så bra som möjligt! I slutet av året släcks 3G-nätet ner vilket kommer frigöra ännu mer frekvenser som kommer att kunna användas för att ge bättre hastigheter.

Visa original
Hjälpte inlägget dig med din fråga?

6 svar

Martin 3 kund i 19år
Superhjälte
Forum|alt.badge.img+34
LazyGrace skrev:

Jag har under de senaste tiden märkt av vi har fått 5g, dock fusk 5G understödd av 4G. Jag är mycket besviken.

Pluggar just nu till teletekniker och vet vad jag pratar om.

Jag har gjort en mängd mätningar som finns i en excel-fil.

Jag har en Zyxel NR5103 som har fungerat mycket bra tidigare och jag har i princip fri sikt mot masten från den. Den är väl inriktad.

Nån har inte gjort sitt jobb ordentligt, för det ska inte bli sämre.

Mätningar bifogar jag gärna till ansvarig om jag kan få en mejladress.

Nån som har nån tanke?

@LazyGrace Hej,

Ja att alla operatörer kör 5G NSA är väl ingen hemlighet. Även 3 😁 

Har ni "5g" på n1 eller n78? 

Själv upplever jag att 5g på n1 ger bättre uppladdningshastigheter men på bekostnad av att nedladdningshastigheter blir lite sämre. 

5g på C-bandet ger bra nedladdningshastigheter och lite snabbare svarstider. 

Men så länge det är NSA så blir det kanske inte bättre än så här..

Forum|alt.badge.img+41
  • Superhjälte
  • 2679 kommentarer
  • Svar
  • 19 mars 2025

@LazyGrace Hej,

kul att du fått 5G - tråkigt att det ger lägre hastigheter än 4G dock.

Som det är idag är all 5G beroende av LTE-nätet för att det ska fungera, det är ett stort arbete att bygga ett helt nytt core-nät för att kunna erbjuda 5G Stand Alone. Arbetet pågår och Tre har faktiskt använt detta publikt under Stockholm Marathon förra året - när det däremot kan bli aktuellt att släppa in kunder är inget de har kommunicerat och det är nog ett tag bort i tiden. 

Tre har 5G på två olika frekvenser idag;

2100MHz/n1 - visas som 5G på täckningskartan. För 5G är hastigheten ofta lik den på 4G då det är samma frekvens som används, lite beroende vilka frekvenser som används i området kan hastigheten både vara högre och lägre - frekvensanvändningen delas mellan 4G och 5G via DSS (Dynamic Spectrum Sharing). Fördelen med 5G gentemot 4G här är att svarstiderna ofta kan bli lägre och uppkopplingen mer stabil.

3800MHz/n78, visas som 5G+ på täckningskartan. För 5G+ är hastigheten oftast högre eftersom det finns mycket mer frekvensutrymme här. Fördelen här är lägre svarstider än 4G, mer kapacitet och högre hastigheter.

Utifrån vad du skriver låter det som att du har “5G”.

Om du får bättre hastigheter på 4G-nätet kan du via webbgränssnittet låsa din router till 4G-nätet. Det finns egentligen inte så mycket mer att göra, nätet är under ständig utbyggnad och justeringar sker löpande. Tre övervakar nätet och ser vilka hastigheter kunder får via sina system. Målet är så klart att det ska fungera så bra som möjligt! I slutet av året släcks 3G-nätet ner vilket kommer frigöra ännu mer frekvenser som kommer att kunna användas för att ge bättre hastigheter.

• Skribent
  • Rookie
  • 4 kommentarer
  • 19 mars 2025

Jo, jag låste på 4G precis och fick en galen hastighet. Men det har jag konstaterat tidigare. Jag förstår att det finns massor med olika skäl till att 5G och 5G+ är olika tekniker och att stand alone är en sak som kostar Hi3G för mycket för att det ska vara lönsamt. Men då ska ju inte 5G vara så här dåligt.

Forum|alt.badge.img+41
  • Superhjälte
  • 2679 kommentarer
  • 19 mars 2025

@LazyGrace 5G och 5G+ är samma teknik, båda är 5G NSA - skillnaden är hur mycket utrymme som används. Generellt är ju att desto mer frekvensutrymme som finns - desto bättre hastigheter. För 5G är det 2100-bandet som används och där 15MHz för 5G, detta delas även med 4G. För 5G+ är det 3800MHz och där har Tre 100MHz utrymme. Varför 4G kan vara snabbare är för att det finns fler frekvenser som kan kombineras vilket sammanlagt kan ge bättre förutsättningar för en högre hastighet.

5G SA är något som kostar enorma pengar för alla operatörer, att ha ett modernt nät och att investera i det gör det mer lönsamt överlag eftersom 5G är mer effektivt än äldre tekniker. Idag är det dock tidigt och det är väldigt få operatörer i världen har 5G SA i sitt nät - ingen operatör i Sverige har det än. I Norden är det bara Telia i Finland som har lanserat det. Det krävs både stöd av nät, mobiltillverkare och mjukvaruuppdateringar för att det ska fungera. Att få detta på plats snabbt är något som gynnar operatören - men samtidigt måste det fungera bra för kunderna också varför det krävs massor med tester före det går att lansera.

Normalhastigheten för de olika teknikerna i Tres nät ser ut som följer: 3G 3-16Mbps, 4G 10-80Mbps, 5G 10-100Mbps och 5G+ 200-600Mbps. Utifrån detta och det hastighetstest du lagt upp får du faktiskt rätt så bra hastighet över 5G, även om 5G+ hade varit bättre!

Om du får bra hastighet över 4G-nätet, fortsätt med det! Du kan ju testa om några månader och se hur 5G-nätet presterar! Håll även koll här på 3Community under uppdateringar för att se genomförd utbyggnad och kika på täckningskartan för att se planerad utbyggnad för 5G+ i ditt område.

• Skribent
  • Rookie
  • 4 kommentarer
  • 19 mars 2025

Jo, jag förstår att man kombinerar frekvenser, uttryckte mig otydligt. Hastigheten jag visade var med 4g. Inte 5g och har som sagt inte 5g plus. Jag är väl införstådd med det här ämnet och jag optimerar mycket hemma. Jag läser också som sagt till teletekniker. Här är det dock som ren konsument jag uttrycker mig. Försöker inte blanda in för svåra begrepp för att andra också ska ha nytta av det jag skriver.

• Skribent
  • Rookie
  • 4 kommentarer
  • 19 mars 2025

Det här är med 5G NSA som jämförelse. 2100 Mhz n1

Lämna en kommentar

Du väljer kakor 🍪

För att ge dig en bra upplevelse av 3Community, och för att förbättra annonsupplevelsen för våra besökare använder vi kakor (cookies). Du kan när som helst ändra ditt samtycke till kakor genom att klicka på “Hantera cookies” längst ner på sidan. Genom att klicka på "Godkänn alla" samtycker du till kakor i statistik- och marknadsföringssyfte.
Läs mer om vår cookiepolicy

Hantera cookies