Recension: Apple Watch Series 3 GPS + Cellular - två veckor i livet

  • 31 May 2018
  • 2 svar
  • 11452 visningar

Användarnivå 7
Emblem +40
Tappa bort plånboken och glöm mobilen hemma; streama musik var du än är och upplev världen utan att ha en mobil i handen samtidigt som du är nåbar och handla mat. Fortsätt med att alltid vara nåbar och missa aldrig ett samtal eller ett meddelande från familjen oavsett var du är.



Vem är jag?

Jag lever en förhållandevis aktiv livsstil (enligt mig själv då) med träning några gånger i veckan, mycket farande och flängande hit och dit i världen. Detta kombineras med en hel del sömn på grund av den konstanta jet lagen. Är generellt väldigt teknikintresserad och gillar att ha det allra senaste.

En vanlig dag i livet kräver både klocka, mobil, hörlurar och plånbok med i alla fickor man har. Men har äntligen insett att det för det mesta går att lämna allt hemma och bara njuta av hur lätt man känner sig med nya Apple Watch Series 3 GPS + Cellular.

I boxen

I paketet för Apple Watch Series 3 får du självklart med klockan men också; laddsladd + väggadapter (väggadaptern är densamma som följer med iPhones), snabbstartsguide och en version kortare av armbandet.



I sann Apple-anda ligger allt snyggt och prydligt paketerat i paketet som ger en skön upplevelse för uppackningen. Att få igång allt med mobilanslutningen och alla inställningar för klockan var också riktigt enkelt. Allt som allt tog det mindre än 10 minuter från det att jag öppnade paketet tills dess att inställningsguiden var färdig. Det enda som behövs för att få igång mobilnätsanslutningen är att man anger sina fyra sista siffror i personnumret och godkänner tilläggstjänsten så är det klart. :)

Tidigare modeller

Jag har haft en Apple Watch Series 2 tidigare, den har bara haft GPS så där har jag varit tvungen att ha mobilen med mig på ett annat sätt. Den största fördelen och skillnaden jag har upplevt är att det numer går att lämna mobilen hemma men fortfarande streama musik till bluetooth-hörlurar, ringa och ta emot samtal samt skicka och ta emot SMS.

Det enklaste sättet att se om man har modellen med GPS eller med GPS + Cellular är att den sistnämnda har en röd markering på Digital Crown (snurrhjulet).



Hur fungerar det?


Mobilnätsanslutningen fungerar genomgående bra för att streama musik och svara på samtal och SMS. Det har till och med fungerat över förväntan. Tanken jag hade var att det skulle fungera ”okej”, men det har till och med fungerat riktigt bra. Har inte märkt någon gång att den inte har fungerat.

Laddande är något som märks ibland i klockan, framförallt när data ska hämtas från mobilen. I vissa situationer känns det som att det skulle gå snabbare att ta upp mobilen och göra samma sak på den. Mycket av detta handlar nog framförallt att många appar ännu inte är helt anpassade för att köras ensamt på Apple Watch utan att mobilen är med.

Apple Pay är en sjukt smidig lösning för att betala med klockan, det fungerar på exempelvis ICA och Pressbyrån. Dubbelklicka på sidoknappen och håll fram klockan - klart. Tyvärr är det endast Nordea som stöds, fick möjligheten att testa med en kompis kort (lyxigt). Längtar tills att de andra bankerna skaffar stöd för detta. Då går det att svänga förbi ICA efter löpturen och köpa hem lite godis för att belöna sig själv - helt utan plånbok.

Att visa boardingkort genom Apple Watch går bra, men det beror lite på vilken typ av läsare som finns på flygplatsen.

Träning är det Apple Watch är allra bäst på. I den inbyggda appen träning är en perfekt grund för att enkelt hålla koll på pass, löpdistans, puls och lite grundläggande statistik. Utöver denna finns det en uppsjö andra appar för att få mer detaljerad statistik för sina promenader, löprundor eller cykelpass.

Batteriet lämnar en del att önska. Klockan klarar sig en dag och fram till lunch dagen efter för mig. Det innebär att jag mer eller mindre ha en laddare med mig om jag ska iväg någon dag och även om jag skulle ha glömt att ladda klockan på natten. Vad jag har märkt drar klockan väldigt mycket batteri om man tränar utan att ha mobilen med sig, det skulle kunna vara det som gör att den inte klarar sig längre för mig. Om klockan bara används som klocka och för att se notiser på, går det utmärkt med två dagars användning :)


Allt som allt är det här den bästa smartklocka jag någonsin använt, jag är extremt nöjd med Apple Watch Series 3 GPS + Cellular. Smidigheten med att kunna lämna mobilen hemma och ändå vara tillgänglig är fantastisk. Bra träningsfunktioner, snygg design (enligt mig) och en klar förbättring vad gäller batteritiden i jämförelse med andra klockor gör det till något som på riktigt kan börja utmana smidigheten traditionella klockor (nästan iaf).


2 svar

Du skrev "inga och ta emot samtal samt skicka och ta emot SMS. "

Tycker du man kan skicka egna sms från klockan?
Användarnivå 7
Emblem +40
Du skrev "inga och ta emot samtal samt skicka och ta emot SMS. "

Tycker du man kan skicka egna sms från klockan?

Ja! Det går faktiskt alldeles utmärkt. Framförallt enklare, finns ju en lista med förval - eller så kan man diktera in ett meddelande 🙂

Svara