Fråga

Amazon MDIP

  • 18 November 2022
  • 7 svar
  • 1154 visningar

Har en Samsung S21.

får en massa notiser om att det finns en ny uppdatering på en app från amazon (amazon MDIP).

Varför?

jag har inte ens ett amazon konto.


7 svar

Användarnivå 6
Emblem +40

 

Hejsan 😉, @Jijo 

Jag fann ingen information angående kopplingen mellan Samsung telefoner , i ditt fall “Samsung S21” med “Amazon MDIP”. Som står för :  (  Mobile Device Information Provider  , Informationsleverantör för mobila enheter ) . Även om informationen kommer från lenovo , så kan det nog vara samma information . 

 

Det kan vara en programvara som behövs för andra funktioner eller applikationer och de visas inte nödvändigtvis som en applikation. Det finns flera av dessa i Inställningar > Appar och avisering > se alla > Tryck på de 3 vertikala prickarna i det övre högra området > Visa system. Bläddra och se om du kan hitta den programvaran. 

Så jag skulle nog tipsa om att se till så du har alla appar uppdaterade från Android Store / Play . Samt även att se till så mobilen har senaste versionen av mjukvar. Så kallad “ Programvaruuppdatering “ , ska finnas under inställningar menyn . 

Förhoppningvis kan något av dessa vara en lösning på notisen . Och skadar inte att få allt uppdaterat då det påverkar stabilitet , funktion & säkerhet för telefonen . 

 

“That could be a software necessary for other function or application and they are not necessarily be shown as an application. There are several of these in the Settings > Apps & notification > see all > Tap the 3 vertical dots on right top area > Show System. Scroll and see if you can find that software. “

 

https://forums.lenovo.com/t5/moto-g7-play-moto-g7-moto-g7-power-moto-g7-plus/What-is-Mobile-Device-Information-Provider-com-amazon-appmanager/m-p/5041357

 

Mvh F 

Användarnivå 7
Emblem +36

Hejsan @Jijo!

Har du lyckats lösa det ännu? Har du kikat på @frodrik91s svar? Återkom gärna med hur det har gått! 😁

Hej.

Har inte fått mer klarhet ifrågan mer än att det verkar vara något som 3 rekommenderar.

Tillsammans med en massa amazon appar som jag inte fått välja om jag vill ha.

 

Användarnivå 6
Emblem +40

@Jijo 

Vad heter dessa “Amazon “ appar ?

Och går det att ta bort dom ?

Efter avinstallerat av dessa appar . Se över så allt är uppdaterat i playbutik , samt även programvaruuppdateringen för hela mobilens operativsystem . Inställningar → programvaruuppdatering.

Radera appar som du har installerat
  1. Öppna Google Play Butik-appen .
  2. Tryck på profilikonen uppe till höger.
  3. Tryck på Hantera appar och enheter. Hantera.
  4. Tryck på namnet på den app du vill ta bort.
  5. Tryck på Avinstallera.

@Jijo

Vad heter dessa “Amazon “ appar ?

Och går det att ta bort dom ?

Efter avinstallerat av dessa appar . Se över så allt är uppdaterat i playbutik , samt även programvaruuppdateringen för hela mobilens operativsystem . Inställningar → programvaruuppdatering.

Radera appar som du har installerat
  1. Öppna Google Play Butik-appen .
  2. Tryck på profilikonen uppe till höger.
  3. Tryck på Hantera appar och enheter. Hantera.
  4. Tryck på namnet på den app du vill ta bort.
  5. Tryck på Avinstallera.

Apparna syns inte när man söker, men tittar man på symbolen överst på “sidan” där rekommendationerna poppar upp så är det symbolen för “Samsung Core Services”, dvs det är inte 3 direkt, utan Samsung som har ett avtal med Amazon och pushar dom här apparna. Sedan verkar 3 ha hängt på, för Samsung Core Services pushar också “Mitt 3” som jag ju redan har.
Som det verka så går det alltså inte att stoppa.

 Jag vill veta vad dessa appar från Amazon innebär då jag testade klicka på MDIP men den går nu inte att hitta någonstans. Ni som operatör borde veta detta.. 

 

Användarnivå 6
Emblem +40

Hejsan😉 , @M08C 

Amazon MDIP har jag förstått det som är någon tjänst i Android från Amazon som styr reklam av något slag.För deras egna del . Likaså är amazon shopping är deras köp-app.

Det verkar inte finnas jättemycket info om tjänsten och om man kan ta bort den . Så mitt tips är att kontakta Amazon kundservice och se vad dom har att säga om sina egna tjänster.

https://www.amazon.se/gp/help/customer/display.html?nodeId=508510

Sen om 3 eller Operatörer har någon koppling till Amazon eller inte är ju frågan. Varför det visas som föreslagna appar osv. Eller om bara Operativsystemet väljer per automatik.

/F

Svara