Skip to main content

Rent tekniskt, vad är vinningen av 5G, n1+LTE mot LTE-A? Jag har nu fått min närmaste mast justerat från B1 till n1. Routern kopplar då i praktiken upp mot samma frekvenser (n1+B7+B20) som förut (B1+B7+B20) men jag får en betydligt lägre hastighet nu med 5G än vad det var mot LTE-A. Det senare kunde ligga på 100-120 Mbps, men nu har det droppat till 20-40 Mbps. Jag hoppas att det inte krävs en uppgradering av SIM-kortet (som är Max 150), för i praktiken ger ju inte 5G på 2100 högre hastigheter än vad LTE-A ger.

@agpath Vad får du för hastighet om du låser routern mot 4G? Om du har 3Bredband Max 150 finns det en begränsning på hastigheten i abonnemanget - det har endast påverkan om du hade kunnat få hastigheter på över 150Mbit/s i området.

I takt med att nätet byggs ut och 5G Stand Alone körs igång kommer 5G på n1 ge bättre svarstider. Hastighetsmässigt kan det variera huruvida det blir bättre eller ej.


@agpath Vad får du för hastighet om du låser routern mot 4G? Om du har 3Bredband Max 150 finns det en begränsning på hastigheten i abonnemanget - det har endast påverkan om du hade kunnat få hastigheter på över 150Mbit/s i området.

I takt med att nätet byggs ut och 5G Stand Alone körs igång kommer 5G på n1 ge bättre svarstider. Hastighetsmässigt kan det variera huruvida det blir bättre eller ej.

LTE mot samma mast låg mellan 80-100. Med 5G på samma mast ligger det på 40-75. Märkligt att det har sjunkit och kan inte komma på någon rimlig förklaring. Jag har inte testat efter det att låsa mot endast 4G, men kan göra ett sådant test ikväll.


@agpath En möjlig förklaring om nätet uppgraderats är att du får frekvenser från en annan site än tidigare. Testa gärna mot 4G för att se vad skillnaden är vad gäller svarstid och hastighet. 5G (ej 5G+) använder framförallt en frekvens och kombinationen med andra frekvenser kan jag tänka mig blir lidande av detta.


5G går in på cellId 495/496 för n1/BC7. Detta är samma mast som för BC1/BC7. Jag bor ca 50 m från den. BC20 går också in på samma mast, som är inom syn håll. Kan 2100 köra både n1 och B1 samtidigt? Ska testa hur det blir om jag switchar routern från auto till endast 4G. Misstänker dock att alla närliggande master har uppgraderats till n1.


@agpath Tre kör både LTE och NR samtidigt på 2100-bandet genom Dynamic Spectrum Sharing. Jag har ingen koll på om hårdvaran klarar att ansluta till både n1 och b1 samtidigt. 


Jag har ingen koll på om hårdvaran klarar att ansluta till både n1 och b1 samtidigt. 

Inte vad jag har sett i routern. Det blir n1 om man har på Auto och cellular lock funkar bara på antingen LTE eller för 5G SA som jag gissar av hur det ser ut i inställningarna.


Tester nedan. Först 5G. Noter svag Sinr. Se nästa inlägg för 4G  


 


Låser mot 4G. Betydligt bättre Sinr samt högre hastighet. Med kabel mäter jag ännu större skillnad, 80 Mbps. Notera cellIid, 495. 496 ovan är 45 grader mot på samma mast och det hoppar normalt mellan dessa. 
 


 


Slutsatsen är att lägre brus ger lite högre fart på 4G+ mot samma mast som 5G. Varför blir Sinr sämre med 5G? Detta är den enda synbara skillnaden. 


@agpath Jag tycker att både ditt SINR och RSRQ-värde ser ganska dåliga ut för att vara så nära siten som du beskriver? Har du fri sikt mot den och är du säker på att det är just den siten du ser som du kopplas upp mot? Ett SINR-värde på 0 indikerar nämligen att det är mycket störningar (och att du i princip är på kanten för vad som bör vara möjligt om jag tänker rätt) och RSRQ-värdet bör vara bättre..


Jag har också fått jätte dåliga resultat på hastigheten efter att ha fått 5g nät.

förut med 4g kunde jag få 100-120 mpbs nu är det 30-40.


@agpath Jag tycker att både ditt SINR och RSRQ-värde ser ganska dåliga ut för att vara så nära siten som du beskriver? Har du fri sikt mot den och är du säker på att det är just den siten du ser som du kopplas upp mot? Ett SINR-värde på 0 indikerar nämligen att det är mycket störningar (och att du i princip är på kanten för vad som bör vara möjligt om jag tänker rätt) och RSRQ-värdet bör vara bättre..

Det är dålig Sinr på både 4G och 5G men varierar. Problemet är ett stort pilträd med löv och vajande grenar mitt emellan huset och masten. Men löver faller snart och det ska bli intressant att se om det blir bättre då. Någon annan mast vill den inte koppla upp sig på. Måste i så fall göra det manuellt. 


@agpath Antagligen blir det väl bättre tills snön kommer och lägger sig på grenarna 😅 Har du testat att ha routern längre från typ fönstret (om du har den i ett fönster idag)? Tänker att rummet kan användas lite som riktantenn också..


@agpath Antagligen blir det väl bättre tills snön kommer och lägger sig på grenarna 😅 Har du testat att ha routern längre från typ fönstret (om du har den i ett fönster idag)? Tänker att rummet kan användas lite som riktantenn också..

Detta kan vara värt att testa. För oavsett vilket fönster så är trädet ivägen. Sen har vi plåttak också, vilket kanske inte är så bra. 


Lämna en kommentar