Skip to main content

Nätutbyggnad - Vecka 24

Kategori: Nät
Nätutbyggnad - Vecka 24

Här kommer förra veckans nätutbyggnad!

Nu börjar det lida mot semester och sol - och därmed pausas nätuppdateringen här några veckor framåt. Vi hörs snart igen! 🌻

  

Så tyder du nätutbyggnaden:

Våra band/frekvenser

  • U2100 = 2100 Mhz - UMTS / 3G - Band 1
  • L2100 = 2100 Mhz - LTE / 4G (FDD) - Band 1
  • L2600 = 2600 Mhz - LTE / 4G (FDD eller TDD) - Band 7 / 38
  • U900 = 900 Mhz - UMTS / 3G - Band 8
  • L800 = 800 Mhz - LTE / 4G (FDD) - Band 20
  • C3500/C-band = 3500 Mhz - NR / 5G - Band 78

 

Skillnad mellan frekvenser

När man pratar om täckning så handlar det oftast om två parametrar; hastighet och uppkoppling.

Man vill kunna ladda ned saker snabbt men också kunna ringa samtal i källaren. Lägre frekvenser som ex. 900Mhz når längre ut och är bättre på att tränga genom hinder som tjocka husväggar men levererar generellt lägre hastigheter. Med 2600 Mhz får vi högre hastigheter men dessa vågor är betydligt mer känsliga för störningar och når inte lika långt som 900 Mhz. Genom att sända på olika frekvenser kan vi åstadkomma precis det.

 

Vad är 5G och 5G+?

På täckningskartan kan du se 5G och 5G+. 5G är FDD på frekvensbandet 2100, medans 5G+ är TDD på frekvensbandet 3500, som också kallas “C-bandet”.

 

Vad är FDD och TDD?

Alla siter byggs ut med antingen TDD eller FDD. Skillnaden mellan dessa är att ena enbart ger ut datatrafik, medans den andra ger ut både röst- och datatrafik.

  • TDDTime Division Duplexing - används enbart för datatrafik.
  • FDDFrequency Division Duplexing - kan används för både röst- och datatrafik

 

 

 

 

Nya master

Områden som fått ny U900, L800

  • Björnberg, söder om Älvsbyn
  • Docksta, Höga kusten

Områden som fått ny U900, L800, L2100:

  • Edestad, Ronneby
  • Gungvala, Karlshamn
  • Backaryd, Ronneby
  • Stenestad, Svalöv
  • Bensbyn, norr om Luleå
  • Älvsbyn
  • Robertsfors

Områden som fått ny U900, L800, L2100 & L2600:

  • Norra delarna av Karlskrona
  • Tränningenäs, norr om Varberg

 

 

 

 

Nya 5G-siter (C-band)

  • Falkenberg
  • Eskilstuna
  • Borås, Sjöbo
  • Borås, centrum
  • Borås, Sjukhuset
  • Borås, Lugnet
  • Lidköping, Dalängen
  • Lidköping, Gamla staden
  • Lidköping, Nya staden
  • Nockebytorg, Bromma
  • Cederbourgsgatan
  • Hyllievång
  • Djupadal

 

 

 

 

Uppgraderade master

  • Västra Lagnö
  • Dyvik
  • Bammarboda
  • Norra Ljusterö
  • Laggarsvik
  • Ingmarö
  • Singö
  • Yxlan
  • Rävsnäs
  • Furusund
  • Blidö
  • Tobo
  • Nordväst om Läby
  • Skyttorp
  • Norr om Björklinge
  • Öst om Björklinge
  • Sydöst om Björklinge
  • Nordöst om Storvreta
  • Sävja
  • Gräsö
  • Öst om Östhammar
  • Nordväst om Rimforsa
  • Sydöst om Rimforsa
  • Norr om Kisa
  • Sydväst om Kisa
  • Östra Ryd
  • Nordöst om Ringarum
  • Nordöst om Ramsdal
  • Emmaboda
  • Väst om Emmaboda
  • Långasjö
  • Nordväst om Nybro
  • Nybro
  • Söderåkra
  • Gullringen
  • Rumskulla
  • Vimmerby
  • Tuna
  • Falkenberg
  • Viared
  • Rydal
  • Vänersborg
  • Norr om Gullspång
  • Öst om Gullspång
  • Hjo
  • Eskilstuna
  • Borås, Sjöbo
  • Borås, centrum
  • Borås, Sjukhuset
  • Borås, Lugnet
  • Lidköping, Dalängen
  • Lidköping, Gamla staden
  • Lidköping, Nya staden
  • Heden
  • Donsö
  • Ålstorp
  • Hyllievång
  • Djupadal

 

 

Vill du se det här in action? Kolla in vår täckningskarta här nedanför.

Klicka här

Hej på er Tre!

Är tanken att alla era basstationer/master i Sverige skall uppgraderas med 5G, eller är det bara vissa områden som kommer att få?

Hur ser planen ut för utbyggnaden i Skaraborg, och området runt Skövde - när förväntas detta område uppgraderas?


@OskarL83 I längden ska väl 5G täcka hela nätet, i samband med att 4G-nätet uppgraderas och utrustning byts ut får den även stöd för 5G. På täckningskartan kan du följa utbyggnaden. Täckningskartan hittar du här

Då jag inte jobbar på Tre vet jag inte hur planerna ser ut längre fram, men kartan ska hållas uppdaterad. 


@OskarL83 I längden ska väl 5G täcka hela nätet, i samband med att 4G-nätet uppgraderas och utrustning byts ut får den även stöd för 5G. På täckningskartan kan du följa utbyggnaden. Täckningskartan hittar du här

Då jag inte jobbar på Tre vet jag inte hur planerna ser ut längre fram, men kartan ska hållas uppdaterad. 

Jo visst, men kollar man där så ser det ju snarare ut som att Tre satsar mer på att bygga ut sitt 4G-nät än att bygga 5G...

 


@OskarL83 Alla nya 4G-siter som sätts upp har stöd för både 4G och 5G. Varför 5G inte visas vet jag inte - men troligtvis handlar det om att utrustningen byts ut och 4G-nätet får en uppgradering först, sedan kan 5G aktiveras efter att frekvenserna lagts om i området. 
 

Där jag bor visades endast 4G uppgradering, 5G finns inte heller enligt täckningskartan, men 5G finns och har funnits i flera veckor. Utbyggnadsplanen är borta eftersom det verkar vara genomfört. 


På midsommardagen kl 17 ca så dök 5G upp i mobilen när jag slösurfade på soffan i Kristianstad. Sedan fanns det där ca 1 dygn för att sedan försvinna och ändra till 4G igen. Enligt täckningskartan ska 5G vara på väg till Kristianstad men än så länge har det bara dykt upp under kortare intervall. Vet ngn om det görs tester innan det aktiveras eller varför håller det på så här? 


@AndreasM Ja, ofta testas nätet innan det körs igång helt :)


Hej Tre

 

När kommer masten i Töreboda att få ökad kapacitet? Nu klarar den inte ens av att leverera över 10 Mbit/s på kvällarna. 


@OskarL83 I längden ska väl 5G täcka hela nätet, i samband med att 4G-nätet uppgraderas och utrustning byts ut får den även stöd för 5G. På täckningskartan kan du följa utbyggnaden. Täckningskartan hittar du här

Då jag inte jobbar på Tre vet jag inte hur planerna ser ut längre fram, men kartan ska hållas uppdaterad. 

Jo visst, men kollar man där så ser det ju snarare ut som att Tre satsar mer på att bygga ut sitt 4G-nät än att bygga 5G...

 

I Sverige har vi ännu så länge endast 5G i kombination, inte det som kallas SA (Stand Alone). Det bygger på en kombination av 4G+5G. När du ser “5G” på din mobil eller router så betyder det att den har kopplat upp mot en frekvens 5G PLUS 1-2 frekvenser 4G samtidigt. Det sätta därför fortfarande ut nya master bara har 4G som stöd för 5G.


Hej. 

Enligt täckningskartan så har vi mycket god 4G täckning (Katjavägen, Trollhättan) men det är i stort sett omöjligt att surfa och väldigt dåligt att prata i telefon. När kommer detta att förbättras? Se mätning nedan från idag och som gjordes utomhus.

 

//Fredrik

 


@Takayama Hej,

 

har det fungerat bättre tidigare?


Nej, det har alltid varit lika dåligt. Har bott här i 8 år.

 

//Fredrik


Nej, det har alltid varit lika dåligt. Har bott här i 8 år.

 

//Fredrik

Hur långt är detta från närmaste mast? Har du lyckats lokalisera denna? Det brukar stå “Hi3G” på skåpet till masten om det är Tres. Det kan vara så att adressen ligger i skugga pga terräng, skog etc. Täckningskartan visar på att det är i utkanten av god täckning, dvs inte direkt nära masten.


Jag har tyvärr inte lyckats hitta närmsta masten. Har försökt med en del olika hemsidor för att hjälpa till men det funkar inte så bra. Eventuellt är närmsta mast 2km bort. 

Så det kanske är mer relevant att fråga när det kommer att byggas ny mast/förbättring av täckningen. 


Jag har tyvärr inte lyckats hitta närmsta masten. Har försökt med en del olika hemsidor för att hjälpa till men det funkar inte så bra. Eventuellt är närmsta mast 2km bort. 

Så det kanske är mer relevant att fråga när det kommer att byggas ny mast/förbättring av täckningen. 

Det finns inga officiella sidor eller kartor som visar exakt var masterna står. Cellmapper kan ge en hint men anger egentligen bara signalstyrka på en vissa mobil och plats och inte var masten står. Att cykla runt själv i bygden och kolla master är egentligen det enda säkra. Men kan du inte se en mast med blotta ögat så kan basstaionerna vara monterade på hustak och då kan det vara knepigt att hitta dem.