Besvarat

simkort

  • 15 January 2023
  • 2 svar
  • 130 visningar

Mitt simkort kopplas ifrån ibland utan anledning! Så måste starta om mobilen och då funkar det ett tag tills jag måste göra om! 
hur ska jag gå tillväga 

icon

Bäst svar av Pettersson 16 January 2023, 09:26

Visa original

2 svar

Användarnivå 6
Emblem +40

Hejsan 🙂, @Marcuslevin 

Du kan testa och göra rent ytorna på sim-kortet. Och se om det blir någon förbättring. Även se så mobilen är uppdaterad med senaste mjukvara är också att föredra. Även appar , speciellt om man har Android då en del appar kan ha viktiga funktioner för mobilens fulla funktion.

Försök rengöra kontaktkortet

Smuts (rost) på kortets guldkontakter kan också orsaka problem. Den enkla lösningen för detta är att ta ett hårt vitt skolgummi och gnida det försiktigt på kontakterna tills de blir blanka igen. Detta borde vara tillräckligt för att eliminera ansamlingen av oxidation.

Ett alternativ är att använda bomull dränkt i en droppe isopropylalkohol i stället för 99% eller mer i stället för gummi. Återigen, gnugga bomullsknoppen försiktigt i kontakt och vänta tills alkoholen förångas helt innan du sätter tillbaka kortet i smarttelefonen.

 

Observera: Använd aldrig alkoholgel eller “hem” -alkohol i det här förfarandet. Dessa produkter har stora mängder vatten (från 30 till 54%!), Vilket kan orsaka mer oxidation och förvärra problemet. Och applicera aldrig alkohol direkt på din smartphone.

 

Funkar fortfarande inte? Så är det bra att beställa / hämta ut ett nytt Sim-kort och aktivera det. Så förhoppningvis funkar det efter detta .

/F

Användarnivå 7
Emblem +40

@Marcuslevin Hej,

 

testa att hämta ut ett nytt simkort i en 3Butik eller beställ ett nytt online via Mitt3. Det bör vara enklare än att försökta göra rent det och du minskar då risken för att det ska bli något fel. 

 

Har du en telefon med stöd för eSIM kan du beställa ett sådant och aktivera det direkt. Det gör du via Mitt3. 

Svara