Besvarat

NR7103 Firmware

  • 26 January 2023
  • 8 svar
  • 543 visningar

Användarnivå 1
Emblem +1

Finns det någon firmware för NR7103 hos er? Finns inte hos Zyxel då dom hänvisar till er?

 

icon

Bäst svar av Bright 4 February 2023, 18:54

Visa original

8 svar

Användarnivå 6
Emblem +40

Hej 👋🏻 , @Bright  

Det är operatören som skickar ut uppdateringen när den är färdigtestad . Och då uppdaterar routern automatiskt under tider under natten då routern inte brukar användas 

Tänk på att det finns risker och ta mjukvara från annan part , tex från andra länder för routern . Då kan du få problem och det är ju tråkigt ! 
 

Är det något problem du uppfattar med routern eftersom du frågar om nyare mjukvara ? 

 

/ F 

Användarnivå 1
Emblem +1

Tack för svaret. Ja hur jag än försöker så visar den fel tid inne på antennen.  @frodrik91 

 

Användarnivå 6
Emblem +40

Nu har jag inte hunnit kika på min meny på 5103e om det är samma meny , men det känns som dom använder samma på 7103 och kanske inne routern också. Och är under samma inloggning eller seperata . Så kan inte se om mina inställningar stämmer med dina 

Jag tänker på , ser du både 7103 och din inne router på samma inloggning ?
 

Om båda ger ifrån sig Wi-Fi , så bör den inre routern vara att föredra kan tyckas .För övrigt så ska utomhus routerns Wi-Fi enbart vara öppen för anslutning under 1 timma vid installation/ konfiguration.  Dock ser jag inte om du är ansluten med kabel eller trådlöst , men antar du är ansluten till inomhus routern iaf . 
 

Men till själva problemet att den visar fel tid . Så kan du testa och ändra tidzon till en annan i listan och sen verkställa. Sen byta tillbaka till ”Stockholm ” valet som tidzon och se om den triggas till rätt . 

Kanske även kan triggas vid en omstart eller norsk reset ✨

Får hoppas den rättar till sig vid något av dessa steg . 

Har du apparna till dessa routrar ? Där finns ju också en viss konfiguration. Dock osäker om något gäller tidzoner . 
 

Här i denna tråd , så finns ett svar om vilka appar det är för respektive ute & inne router. 

 

/ F 

Användarnivå 1
Emblem +1

@frodrik91 Har testat allt som du skrivit. Jag har separata inlogg. Har utomhus routern som primär. Den inre är bara en AP men har egen ip så jag kan logga in på den också så den kan jag förstå att den inte visar rätt tid men den yttre borde visa rätt.

Användarnivå 6
Emblem +40

Utomhus routern är väll kopplad med strömkabel/nätverkskabel genom väggen till strömadaptern ” poe adaptern/kontakten på insidan . Och sen nätverkskabel från samma adapter till den inre routern ? 
 

ja , den yttre är ju den som står för mottagningen av 3G , 4G & 5G . Självaste surfen/internet täckningen i sig . Och den inre är ju den som skapar dina lokala ip adresser och skapar trådlöst nätverk på 2.4 & 5 GHz banden . Den yttre routern ger väll inte ifrån sig något Wi-Fi för dig ? 
 

Så även den inre lokala routern visar också fel tid ?  Exakt samma skillnad på 3 timmar som den på utsidan ? 
 

Vilka är det som installerat allt ? Är det den installationen som ingår om det finns tillgängligt i det området . 
 

Och ingen av dom 2 apparna för den inre routern funkar att ändra time zone ? Eller reset på yttre och  auto installera med zyxel air appen , där finns en time zone funktion . Om inte den själv löser tids förändringen efter reset och auto installationen . 

Användarnivå 1
Emblem +1

Utomhus routern är väll kopplad med strömkabel/nätverkskabel genom väggen till strömadaptern ” poe adaptern/kontakten på insidan . Och sen nätverkskabel från samma adapter till den inre routern ?

Japp nätverkskabeln går från NR7103 till POE strömadaptern och från POE strömadaptern till routern.   
 

ja , den yttre är ju den som står för mottagningen av 3G , 4G & 5G . Självaste surfen/internet täckningen i sig . Och den inre är ju den som skapar dina lokala ip adresser och skapar trådlöst nätverk på 2.4 & 5 GHz banden . Den yttre routern ger väll inte ifrån sig något Wi-Fi för dig ? 

NR7103 har jag ställt in så den delar ut adresserna och Fungerar som Antenn. Nej inget Wifi från den.
 

Så även den inre lokala routern visar också fel tid ?  Exakt samma skillnad på 3 timmar som den på utsidan ?

Ja Den visar också fel tid men inte samma som den som inne. Den visar 5 timmar och en minut fel.
 

Vilka är det som installerat allt ? Är det den installationen som ingår om det finns tillgängligt i det området

Nej. Då dom enligt deras arbetsgivare inte fick klättra högre än 2m så såg jag ingen ide att ta hit dom. 

Har jobbat med detta innan så jag har lite koll på hur man kopplar in dessa prylar. (Va Certifierad Fibertekniker)
 

Och ingen av dom 2 apparna för den inre routern funkar att ändra time zone ? Eller reset på yttre och  auto installera med zyxel air appen , där finns en time zone funktion . Om inte den själv löser tids förändringen efter reset och auto installationen . 

Appar i detta läge spelar ingen roll då jag kan logga in på båda enheterna från min dator där det finns betydligt mer inställningar än i apparna. Jo jag kan ställa tiden i Zyxel Air appen med det hjälper inte. Även om jag resetar allt så visar dom fel tid.

 

Användarnivå 6
Emblem +40

@Karl Von Bredband 

Är detta något känt problem som du fått till dig ? Tiden verkar inte påverka något annat för övrigt , mer än att tiden visar fel .

Ibland kan t.ex. det skapas problem för funktioner när tiden inte är rätt .

 

/F

Användarnivå 1
Emblem +1

Har hittat felet ;) funkar inte att skriva in dom befintliga adresserna som är med router. var tvungen att skiva ip adressen till NTP servern då hoppa det igång ;)

Svara