Diskussion

Är framtiden vikbar?

  • 1 March 2019
  • 105 svar
  • 2025 visningar
Är framtiden vikbar?
Användarnivå 5
Emblem +10
  • Pensionerad Moderator
  • 662 kommentarer
20 februari presenterade Samsung vad som kan vara framtiden för hur vi ser på en smartphone. På scenen såg vi en tillsynes vanlig telefon, möjligtvis lite avlång men bara några sekunder senare vecklades den ut och såg helt plötsligt ut som en surfplatta. Detta skapade en "WOW-faktor" hos mig och jag tror inte jag är ensam. Kommer denna typ av telefon vara mer en regel än undantag om bara några år?

De andra tillverkarna verkar dock inte ha legat på latsidan, under 2019 Mobile World Congress som precis varit i Barcelona har några tillverkare presenterat sina varianter av dessa vikbara telefoner. Huawei, Samsung och det kinesiska företaget Royole har presenterat sin modell, "Flexpai" bara några veckor tidigare.



En av de största tillverkarna, Apple medverkar inte på mässan utan brukar lansera sina nya telefoner på sitt egna event. Det som vanligtvis hålls i september varje år. Kommer vi få se en vikbar iPhone från Apple redan i år eller ens någonsin?

Vad tror ni, är dem här för att stanna eller är det bara en gimmick för tillverkarna att visa vad som faktiskt är möjligt? Vad tycker ni verkar vara fördelen vs nackdelen med en vikbar telefon?



Skulle du vilja ha en vikbar telefon?


105 svar

Användarnivå 7
Emblem +38

Tydligen så ska Fold3 ha stöd för S-pen. Dvs samsung har knäckt problemet med en väldigt ”mjuk” vikbar skärm. Det bådar ju också gott. 
 

 

Användarnivå 7
Emblem +38

Samsung forsätter att hårdsatsa på vikbart och den 11 Augusti skall det visas upp nya generationen av nuvarande modeller som är vikbara. 
det enskilt största ryktet som jag verkligen känner kommer förändra marknaden (förutom ett pris som ska vara i linje med en iPhone 11) är att de ska tåla vatten, en ipx8 (?!?) rating. Vilket innebär att telefonen tål vatten i vissa mängder, du skall såklart inte bada med den men svett, regn och tappas i handfatet med vatten är inga problem.  Nu väntar vi bara på 2022 och apples vikbara telefon. 

Användarnivå 7
Emblem +38

Här har det varit dött ett tag ser jag! 😅

Men, XIaomi verkar mosa motståndet rent tekniskt. 

KOlla bara på detta


typ dubbelt så tunn som fold4. Här verkar om denna börjar säljas, samsung faktiskt få riktigt motstånd. 

Oehört kul om det kommer mer från vikbart. 

Jag tar 2.

Användarnivå 7
Emblem +36

Här har det varit dött ett tag ser jag! 😅

Men, XIaomi verkar mosa motståndet rent tekniskt. 

KOlla bara på detta


typ dubbelt så tunn som fold4. Här verkar om denna börjar säljas, samsung faktiskt få riktigt motstånd. 

Oehört kul om det kommer mer från vikbart. 

Jag tar 2.

 

VERKLIGEN! Jag och en kollega pratade om detta tidigare idag - otroligt att den kan hålla sig så tunn, och att skärmen är så stor när den är ihopfälld. Det ser ut som en “vanlig” smartphone när den är ihopfälld! 😍 Alltid kul med mer vikbart ...kom igen nu Apple...

Kul att du öppnar tråden igen!

Användarnivå 7
Emblem +38

Haha slutade aldrig drömma 😂 verkligen kom igen Apple. Vill inte behöva känna ett sug till android för att jag vill ha vikbart. Även om Xiaomi verkligen lockar. Kanske får betala av min nuvarande och ta en på ABB 😂 

 

folk verkar också väldigt imponerade över att den inte bara ser bra ut utan presterar väldigt bra 

Användarnivå 7
Emblem +36

Haha slutade aldrig drömma 😂 verkligen kom igen Apple. Vill inte behöva känna ett sug till android för att jag vill ha vikbart. Även om Xiaomi verkligen lockar. Kanske får betala av min nuvarande och ta en på ABB 😂 

 

folk verkar också väldigt imponerade över att den inte bara ser bra ut utan presterar väldigt bra 

 

Så fort Apple kommer med sin vikbara så kommer ALLT ändras, det är jag säker på! 

Ja denna från Xiaomi verkar otroligt bra!
Här är en jämförelsebild med Samsung Fold 4, och Xiaomi - galet! 
 

 

Användarnivå 7
Emblem +38

Är den från er? Har ni ENHETEN I HUSET?  Tänker om du haft möjlighet att klämma på den 

Användarnivå 6
Emblem +40

Ser ju mycket bättre ut jämfört med Samsung ihopfälld , ser riktigt illa ut 😂 när jag ändå behöver 2 - handsfattning för min iPhone 13 PRO Max , så skulle jag va lite intresserad av en Apple liknande format . Men skulle aldrig gå över till den mörka sidan för en enhet iaf 😎räcker att vi får dras med LG och Samsung skärmar i prylarna. .
 

Men jag gillar att hålla isär iPhone & iPad för olika syften, men antar det lockar för många som strömmar mycket video på resande fot . 🧳 

Tror nog inte det är dags på denna release för någon variant . Eller har någon snappat upp något rykte ? 
 

Det går som sagt väldigt bra för Apple , redan innan eventet . Speciellt i Amerika 🇺🇸 

Användarnivå 7
Emblem +38

@frodrik91 alla rykten säger att det är 2023 och att det är två olika varianter som testas, en flip style och en fold. Det ch att den fold skulle vara längre fram i ”slutprodukt ä. Detta är rykten som inte är ifrån igår så kan vara. Så att det är li slutfasen och produktion planeras mm. 
det jag tror, och lite hoppas är att PRO Max blir en PRO fold eller något. 
 

Användarnivå 7
Emblem +36

Är den från er? Har ni ENHETEN I HUSET?  Tänker om du haft möjlighet att klämma på den 


Sorry! Det är en bild jag snodde från google! Vad jag vet så har vi den inte i huset, jag har inte sett den framför mig ännu 😭

Användarnivå 6
Emblem +40

@frodrik91 alla rykten säger att det är 2023 och att det är två olika varianter som testas, en flip style och en fold. Det ch att den fold skulle vara längre fram i ”slutprodukt ä. Detta är rykten som inte är ifrån igår så kan vara. Så att det är li slutfasen och produktion planeras mm. 
det jag tror, och lite hoppas är att PRO Max blir en PRO fold eller något. 
 

Skulle nog tänka mig att Apple har produkterna väldigt klara , men att pandemi ändrat spelreglerna för dom mesta företagen,även kriget med dess negativa påverkningar 😉 Så det skulle inte förvåna mig att dom håller på den , eftersom dom ska överträffa förväntningarna varje år . Då är de inte bra att släppa allt i säcken samtidigt 😎Aktieägare hade inte varit glada iaf .  Vad ska dom då komma på till nästa år liksom . Svårt att få fram teknik som tar en på sängen 2022 tänker jag iaf 😎man får verkligen tänka outside the box . Sen håller ju dom på med en exit ifrån Kina också .

Tycker det spottas ut ganska så mycket modeller som fyller marknaden...Bra eller Dåligt med många val ? Det är ju frågan 😎

Användarnivå 7
Emblem +38

 

Skulle nog tänka mig att Apple har produkterna väldigt klara , men att pandemi ändrat spelreglerna för dom mesta företagen,även kriget med dess negativa påverkningar 😉 Så det skulle inte förvåna mig att dom håller på den , eftersom dom ska överträffa förväntningarna varje år . Då är de inte bra att släppa allt i säcken samtidigt 😎Aktieägare hade inte varit glada iaf .  Vad ska dom då komma på till nästa år liksom . Svårt att få fram teknik som tar en på sängen 2022 tänker jag iaf 😎man får verkligen tänka outside the box . Sen håller ju dom på med en exit ifrån Kina också .

Tycker det spottas ut ganska så mycket modeller som fyller marknaden...Bra eller Dåligt med många val ? Det är ju frågan 😎


Tycker, som du säger att det ändå skjutas ut rätt mycket modeller.

Kul om det är på svenska marknaden bara! hehe.
Som du säger att Apple håller på kalaset och det är ju sällan Apple släpper grejer som inte är 100% asredo. 

enda jag kan tänka på är första Apple watch som, inte riktigt hade en solklar plats någonstans utan formades efter att den släppts. 

​​​​​​​

Användarnivå 5
Emblem +21

Haha slutade aldrig drömma 😂 verkligen kom igen Apple. Vill inte behöva känna ett sug till android för att jag vill ha vikbart. Även om Xiaomi verkligen lockar. Kanske får betala av min nuvarande och ta en på ABB 😂 

 

folk verkar också väldigt imponerade över att den inte bara ser bra ut utan presterar väldigt bra 

 

Så fort Apple kommer med sin vikbara så kommer ALLT ändras, det är jag säker på! 

Ja denna från Xiaomi verkar otroligt bra!
Här är en jämförelsebild med Samsung Fold 4, och Xiaomi - galet! 
 

 

Måste komma in för att försvara min nya telefon här nu känner jag 😉

En stor anledning som jag har hört Samsung uppge till varför telefonerna stängs som dom gör, samt varför vecket finns är för att sannolikheten till skador minskar något enormt. Samt att skärmen kommer att hålla längre om den stängs som Samsung har designat den 🤔

Skulle absolut kunna vara en ursäkt, men värt att tänka på är att det är ju ändå dom som nästan har monopol på tillverkningen av dessa skärmar. Vill ju tro att dom som har designat och byggt skärmen vet vad som är bäst för den 🤔

Användarnivå 7
Emblem +38

Kommer ni ta in den?
 

dålig uppdatering i denna tråd faktiskt. 

 

Hur mäktig ser denna ut då? Xiaomi verkar  utmana Samsung STENHÅRT här. 
 

får ni in den får ett ex rååååååka trilla av lastbilen precis utanför min port 🤓😏

Användarnivå 7
Emblem +36

Har inte hört något om den ännu - men jag hojtar ifall vi skulle ta in den! 😉

Användarnivå 7
Emblem +38

Googles entré till vinbars världen är stundande, och här är ser vi den första renderingen av hur mobilen kommer se ut:

 

 

Användarnivå 7
Emblem +36

@Chipsgeneralen Den var fin! Rätt lik de andra eller? Fast den ser något större ut? 🤔

Älskar att alla tillverkare börjar ta vid!

Användarnivå 7
Emblem +38

@Chipsgeneralen Den var fin! Rätt lik de andra eller? Fast den ser något större ut? 🤔

Älskar att alla tillverkare börjar ta vid!


verkar hamna på typ Oppo SIze om jag fattar allt rätt. Eller mitt emellan fold4/oppo. Kul att få se Android 13L rent utan någon lösning från Samsung rulla med. Inte för man kommer kunna klämma men på video. Haha 😂 

Användarnivå 7
Emblem +38

https://feber.se/mobil/oppo-slapper-vikbara-find-n2/445987/


Fortsätter med mitt något stora habegär på en vikbar. 

Oppo ser fortfarande ut som den ultimata formen på vikbart. Men ja vi får se hur Samsung bjuder upp nästa år.

Användarnivå 6
Emblem +40

@Chipsgeneralen Den var fin! Rätt lik de andra eller? Fast den ser något större ut? 🤔

Älskar att alla tillverkare börjar ta vid!


verkar hamna på typ Oppo SIze om jag fattar allt rätt. Eller mitt emellan fold4/oppo. Kul att få se Android 13L rent utan någon lösning från Samsung rulla med. Inte för man kommer kunna klämma men på video. Haha 😂 


 

Blir det något av Android 13 L , eller till några få modeller? Läste lite info att det va något dom skulle hoppa över vid Android 13 och anpassningen till dom böjbara telefonerna skulle vara inkluderade i operativsystemet  , och att det va något som formades vid Android 12 och när dom första böjbara mobilerna började komma på markanden .

För sen gå rakt på Android 14 vid 2023 .

/F


 

https://feber.se/mobil/oppo-slapper-vikbara-find-n2/445987/


Fortsätter med mitt något stora habegär på en vikbar. 

Oppo ser fortfarande ut som den ultimata formen på vikbart. Men ja vi får se hur Samsung bjuder upp nästa år.


 

Jag ska säga att jag varit lite dålig på att följa dessa böjbara fold eller flip telefonerna . Men blev lite förvånad över att batteri storleken är ungefär lika stor som en iPhone 13 / 14 Pro Max  , eller lite mindre än en Samsung S22 Ultra.

Men kanske är tjockleken som gör att det blir ett tunnare men bredare batteri . Och kanske ett snålt och effektivt operativsystem ? Med möjlighet till hög effekt på laddningsfronten med rätt laddare & kabel .

Det som gör mig lite fundersam är över är hur man ska använda en fold / flip telefon & till vad 🙂

Jag tänker scenariot att folk kommer gå runt med dubbel handfattning över telefonen & gå rakt på alla fotgängare & lyktstolpar i staden 😎

Hur ser det ut med behoven av pekpenna till dessa modeller ? typ som Note telefonerna har . Det kanske är mest som tillval och till kreativa användare ?

 

/F

Användarnivå 7
Emblem +38

De delar upp batterierna på de olika sidorna så de blir ”mindre” men mer. 
 

jag kan säga att när jag ägde min fold2 läste jag serier, böcker och artiklar på ett sätt som va svårslaget. 
 

tror 100% att det bara kommer välla in modeller snart från alla tillverkare.

 

hoppas Apple gör en sådan onödigt bra entré att alla de springa efter. 
 

vill verkligen återbesöka fold modellerna. De va bra telefoner men android var kasst för det 

12L ska ju bara för vikbart oxg jag har inte hört att Google har avslutat det. Men å andra sidan är jag inte förvånad då Google dödar allt. 

 

Användarnivå 7
Emblem +36

De delar upp batterierna på de olika sidorna så de blir ”mindre” men mer. 
 

jag kan säga att när jag ägde min fold2 läste jag serier, böcker och artiklar på ett sätt som va svårslaget. 
 

tror 100% att det bara kommer välla in modeller snart från alla tillverkare.

hoppas Apple gör en sådan onödigt bra entré att alla de springa efter. 

 

 

Jag är så töntig så att jag kommer slå till sekunden apple nämner “Fold” - är så fast för iOS så kan nog inte byta vid det här laget 😅 

Precis som du skriver finns det så många användningsområden som man inte tänker på om man inte testat en fold! Spännande framtid.

Användarnivå 7
Emblem +38

Kosta va kosta vill nästan. Har ju skaffat ultra så en fold ska väl till! 
 

är helt med @JeppePeppe när vem det än är på scen nämner our best iPhone yet, the fold ringer jag tre och bokar en direkt 

Användarnivå 7
Emblem +38




Opposition för samsung (hehe PUN INTENDED) 

Oppo ser ut att stenhårt utmana.

Nya rykten pekar också på att Apples första vikbara kommer bli en iPad nästa år. 
 

Användarnivå 7
Emblem +38

Nu tror även  Google att framtiden är vikbar. Snälla Apple skärm er nu. 

Svara