Skip to main content

Har reagerat på att antennerna på min närmsta mast är vinklade konstigt, så att de tappar i effektiv vinkel (blockas delvis av skorstenen de sitter monterade på). Sitter tre antenner som jag gissar har 120° spridningsvinkel.

Funderar även på vad som är mest optimalt läge i förhållande till antennerna. Är det mitt för en av de tre, eller "mitt emellan" två (så att man får signal från båda)? 

Har reagerat på att antennerna på min närmsta mast är vinklade konstigt, så att de tappar i effektiv vinkel (blockas delvis av skorstenen de sitter monterade på). Sitter tre antenner som jag gissar har 120° spridningsvinkel.

Funderar även på vad som är mest optimalt läge i förhållande till antennerna. Är det mitt för en av de tre, eller "mitt emellan" två (så att man får signal från båda)? 

@OskarL83 Ser helt normalt ut i mina ögon! Sett "konstigare" siter där ute 😂

Helt rätt, det är en 3-sektor site. Varje sektor har en spridning upp till 120 grader.

Svårt att säga bara genom att titta på bilden dock. Antennen med radiolänk under kan ju vara placerad på så vis om man valt att ha en smalare spridning på den sektorn på grund av topografin? Eller kan det vara hållfasthet i skorstenen som ligger bakom placering av antenner..

Det är ju egentligen bara en av antennerna som är riktad rakt ut från skorstenen, de andra med kraftig vinkel. Min fråga är varför man inte placerat alla med samma avstånd till varandra och vinklade rakt ut. Borde vara det mest optimala? Nu blir det ju "radioskugga" på vissa vinklar? 

Det är ju egentligen bara en av antennerna som är riktad rakt ut från skorstenen, de andra med kraftig vinkel. Min fråga är varför man inte placerat alla med samma avstånd till varandra och vinklade rakt ut. Borde vara det mest optimala? Nu blir det ju "radioskugga" på vissa vinklar? 

Det är nog den mest optimala placering som du ser på skorstenen. Radioskugga kanske ja, men det kan vara medvetet gjort för att inte få för mycket brus i cell-edge? Hållfasthet ja, en sådan där RRU-låda bakom antennen väger ju 70kg 🙌

Kanske ​@Fredrik W har ett bra svar? 😃

@OskarL83 Jag skulle killgissa på att man var låst till att använda befintliga fästen på grund av hållfasthet...? Ju fler hål man borrar i en skorsten desto sämre håller den antar jag 🤔 Ja; borde bli stök med sidolober och pim. Men är det det man får så får man ta det hellre än ingen yttäckning alls... 

@OskarL83 Btw, vart är denna site placerad?? Gatuadress? 

@OskarL83 Btw, vart är denna site placerad?? Gatuadress? 

Här finns den, i Stöpen norr om Skövde. 

https://maps.app.goo.gl/teQ7mBxCo5MZsdJi9

Bra observerat 😀 Jag skulle tro att fästena svetsades fast i de antennriktningarna som gällde vid tidpunkten för installationen (för många år sedan) men att det därefter skett justering/-ar av antenneriktningarna som gör att det numera ser ut så där. Ett mobilnät “lever” och justeras löpade. Det kan vara optimeringar som sker pga ändrade trafikmönster, att det byggts en site i närheten som “tar över” trafiken från någon sektor, att det kommit upp en ny byggnad i området etc. Just i Stöpen är det nog bara att siten fick ändrade antennriktningar i samband med att siten utökades med fler frekvensband. Håll utkik! Inom kort kommer siten att uppgraderas igen, och då kanske det blir nya ändringar.

Bra observerat 😀 Jag skulle tro att fästena svetsades fast i de antennriktningarna som gällde vid tidpunkten för installationen (för många år sedan) men att det därefter skett justering/-ar av antenneriktningarna som gör att det numera ser ut så där. Ett mobilnät “lever” och justeras löpade. Det kan vara optimeringar som sker pga ändrade trafikmönster, att det byggts en site i närheten som “tar över” trafiken från någon sektor, att det kommit upp en ny byggnad i området etc. Just i Stöpen är det nog bara att siten fick ändrade antennriktningar i samband med att siten utökades med fler frekvensband. Håll utkik! Inom kort kommer siten att uppgraderas igen, och då kanske det blir nya ändringar.

@Fredrik W tusen tack för hjälpen 🙌🙏 Det är ett nät i ständig rörelse kan man säga.. Förmodligen är siten på skorstenen från 3GIS tiden ... 

@OskarL83  

@Fredrik W tusen tack för hjälpen 🙌🙏 Det är ett nät i ständig rörelse kan man säga.. Förmodligen är siten på skorstenen från 3GIS tiden ... 

@OskarL83  

@Fredrik W Får hålla lite utkik då. Är uppgradering till 5G inplanerad på denna site? Gissar att antennerna byts ut i sådana fall? 

@OskarL83  

@Fredrik W Får hålla lite utkik då. Är uppgradering till 5G inplanerad på denna site? Gissar att antennerna byts ut i sådana fall? 

@OskarL83 Kan hoppas Skövde ligger i pipeline för 5g på N78 🙌🙌 Kanske vänliga ​@JeppePeppe kan se i sin spåkula 😉😉

Hur lång räckvidd har n78? Förstått att det tappar prestanda ganska snabbt när man är en bit ifrån.

Hur lång räckvidd har n78? Förstått att det tappar prestanda ganska snabbt när man är en bit ifrån.

@OskarL83 Oj, väldigt svårt att svara exakt på. Beror på väldigt många parametrar! Kapacitet, räckvidd, effekt, topografi osv …

Här i Göteborg funkar n78 bra där det är utbyggt. Även inomhus. Svarstiden är väl i snitt 13ms. Snitthastiget 600 mbit/s 

Första N78-siten för 3 blev i Göteborg såklart ✨️

Ok. Men en kilometer gissar jag att det inte når, oavsett förutsättningar? 

Ok. Men en kilometer gissar jag att det inte når, oavsett förutsättningar? 

@OskarL83 Jo det gör det utan problem ⚡️

Etableras n78 endast inne i stadskärnor, eller även i mindre tätorter? Gissar att Stöpen inte får n78?

Har du koll på planerna för siten i centrala Stöpen ​@Fredrik W ? Vilka band och tekniker finns på denna site idag? 

Etableras n78 endast inne i stadskärnor, eller även i mindre tätorter? Gissar att Stöpen inte får n78?

Har du koll på planerna för siten i centrala Stöpen ​@Fredrik W ? Vilka band och tekniker finns på denna site idag? 

@OskarL83 Nej, dessa Ericsson Air-antenner kan sättas upp var som helst såklart. Men kundtrafiken styr säkert vart dom behövs först och främst. 

Stöpen ligger lite utanför stadskärnan så jag tror inte den skorstenen får N78, utan mer N1 om siten uppdateras. 

Sjukhuset och Södra Ryd kommer garanterat få 5g+. Därifrån ligger Stöpen två siter ifrån som kanske kan ge throughput till Stöpen?! 

Dagens antenner på skorstenen är garanterat 8/900 - bandet och 21/2600 - bandet. En dual-band antenn med två RRU-lådor bakom som kör combined 

Lämna en kommentar