Nätutbyggnad - Vecka 12

Kategori: Nät
Nätutbyggnad - Vecka 12

Trevlig helg allesammans! 🌷

 

Visa vad allt i nätutbyggnaden betyder:

Våra band/frekvenser

  • U2100 = 2100 Mhz - UMTS / 3G - Band 1
  • L2100 = 2100 Mhz - LTE / 4G (FDD) - Band 1
  • L2600 = 2600 Mhz - LTE / 4G (FDD eller TDD) - Band 7 / 38
  • U900 = 900 Mhz - UMTS / 3G - Band 8
  • L800 = 800 Mhz - LTE / 4G (FDD) - Band 20
  • C3500/C-band = 3500 Mhz - NR / 5G - Band 78

 

Skillnad mellan frekvenser

När man pratar om täckning så handlar det oftast om två parametrar; hastighet och uppkoppling.

Man vill kunna ladda ned saker snabbt men också kunna ringa samtal i källaren. Lägre frekvenser som ex. 900Mhz når längre ut och är bättre på att tränga genom hinder som tjocka husväggar men levererar generellt lägre hastigheter. Med 2600 Mhz får vi högre hastigheter men dessa vågor är betydligt mer känsliga för störningar och når inte lika långt som 900 Mhz. Genom att sända på olika frekvenser kan vi åstadkomma precis det.

 

Vad är 5G och 5G+?

På täckningskartan kan du se 5G och 5G+. 5G är FDD på frekvensbandet 2100, medans 5G+ är TDD på frekvensbandet 3500, som också kallas “C-bandet”.

 

Vad är FDD och TDD?

Alla siter byggs ut med antingen TDD eller FDD. Skillnaden mellan dessa är att ena enbart ger ut datatrafik, medans den andra ger ut både röst- och datatrafik.

  • TDDTime Division Duplexing - används enbart för datatrafik.
  • FDDFrequency Division Duplexing - kan används för både röst- och datatrafik

 

 

 

 

Nya master

Områden som fått ny U900, L800, L2100:

  • E18, nordväst om Arboga
  • Väg 84 mellan Delsbo och Näsviken
  • Bergvik
  • E6 i höjd med Ängelholm
  • Ask med omnejd, Svalöv
  • Hedeskoga, Ystad

Områden som fått ny U900, L800, L2100 & L2600:

  • Fyrislund, Uppsala
  • Längbrotorg, norra delen av Örebro
  • Områdena Bergslagsbyn och Hushagen, Borlänge
  • Lessebo, Växjö
  • Nybro
  • Rinkeby
  • Västra hamnen

 

 

 

 

Nya 5G-siter (C-band)

  • Fyrislund, Uppsala
  • Västra hamnen
  • Lund
  • Slottskogen

 

 

 

 

Uppgraderade master

  • Kårsta
  • Enköping
  • Alsike
  • Mjölby
  • Timmernabben
  • Blomstermåla
  • Kristdala
  • Söder om Kristdala
  • Aneby
  • Bruzaholm
  • Axamo, Jönköping
  • Nissastigen, söder om Bottnaryd
  • Månsarp
  • Söder om Tomelilla
  • Nordöst om Borås
  • Öster om Fritsala
  • Väst om Kinna
  • Öst om Kinna
  • Söder om Torestorp
  • Nordväst om Hjo
  • Söder om Hagsta
  • Trödje
  • Norr om Gävle
  • Väst om Valbo
  • Stensjön
  • Lindshammar
  • Ingarp
  • Skede
  • Björköby
  • Väst om Taberg
  • Kvilletorget

 

 

Vill du se det här in action? Kolla in vår täckningskarta här nedanför.

Klicka här

Intressant att en ytterligare 5G site är uppe i Lund. De tre 5G-ringarna på utbyggnadskartan är nu två. Men kartan är uppdaterad 28/2 och täckningskartan har inte ens något datum för när den uppdateras så det är lite svårt att kunna verifiera det som ni rapporterar här mot kartan.


Intressant att en ytterligare 5G site är uppe i Lund. De tre 5G-ringarna på utbyggnadskartan är nu två. Men kartan är uppdaterad 28/2 och täckningskartan har inte ens något datum för när den uppdateras så det är lite svårt att kunna verifiera det som ni rapporterar här mot kartan.

 

Tack för din feedback @agpath! Den ska uppdateras en gång i månaden så den bör uppdateras inom de närmsta dagarna.

Jag förstår det som att du är inne på fliken “Utbyggnad” på täckningskartan? Ifall ringarna gått från 3 st till 2 st så bör det indikera att en av de planerade siterna nu är på plats - möjligtvis den som nämns ovan 😁


Intressant att en ytterligare 5G site är uppe i Lund. De tre 5G-ringarna på utbyggnadskartan är nu två. Men kartan är uppdaterad 28/2 och täckningskartan har inte ens något datum för när den uppdateras så det är lite svårt att kunna verifiera det som ni rapporterar här mot kartan.

 

Tack för din feedback @agpath! Den ska uppdateras en gång i månaden så den bör uppdateras inom de närmsta dagarna.

Jag förstår det som att du är inne på fliken “Utbyggnad” på täckningskartan? Ifall ringarna gått från 3 st till 2 st så bör det indikera att en av de planerade siterna nu är på plats - möjligtvis den som nämns ovan 😁

Precis och likaså har ringen för masten utanför mitt hus äntligen försvunnit i senaste uppdateringen. Nu väntar jag på att 5G-ringen som teoretiskt når man gata ska släckas. Lite oklart exakt vilken som det gäller när det bara står “Lund”.


@agpath @JeppePeppe Gäller inte datumet som står för både täckningskartan och utbyggnadskartan? 🤓 De uppdateras väl samtidigt?


@agpath @JeppePeppe Gäller inte datumet som står för både täckningskartan och utbyggnadskartan? 🤓 De uppdateras väl samtidigt?

Bra fråga, men det är bara utbyggnadskartan som det står ett datum på.


@agpath Det står väl ett datum för båda? Det är samma text som står för mig oavsett om jag kollar på utbyggnaden eller täckningen. Texten nere till vänster är den jag tänker på. 😄 Den syns inte alltid direkt verkar det som, utan det kan behövas skrollas ner i rutan som är själva täckningskartan. 

 

 


@agpath Precis! Täckningskartan generellt (både täckning och utbyggnad) uppdateras en gång i månaden. Precis som @Pettersson skrev, så har jag samma text på både filtreringarna:

(står längst ned till vänster på täckningskartan)

  


Ja, du har rätt @Pettersson, det är jag som har tolkat informationen fel. Men då väntar jag på att kartan uppdateras. Min router får fortfarande inte in 5G. Senaste uppdateringen gav 5G i bortre änden av byn. Vi får ju nöja oss med vad som läcker över från Lund och det är ju inte säkert att det gör någon särskild förbättring mer än att det avlastar 4G och på så vis blir bättre.


Ni kanske skulle ändra rubriken “Uppdateras varje vecka” till “Uppdateras lite slumpmässigt när vi känner det, typ var fjärde vecka”? Det kanske inte har någon som helst betydelse för den breda allmänheten, men för oss nördar skulle det ju vara veckans höjdpunkt men är nu snarare veckans besvikelse.


Ni kanske skulle ändra rubriken “Uppdateras varje vecka” till “Uppdateras lite slumpmässigt när vi känner det, typ var fjärde vecka”? Det kanske inte har någon som helst betydelse för den breda allmänheten, men för oss nördar skulle det ju vara veckans höjdpunkt men är nu snarare veckans besvikelse.

 

Ledsen för det @agpath! Anledningen till att det inte publicerats är på grund av påsk och ledigheter. Jag ska bli bättre på att uppdatera nätutbyggnadssidan även de veckor där ingen uppdatering sker.

Jag hoppas att det kommer en uppdatering denna fredag, om inte så ser jag till att uppdatera alla här. Tack för din feedback!😁