Klistrad tråd Besvarat

Galaxy Watch - aktivera eSIM utan Samsung mobil

  • 27 February 2020
  • 15 svar
  • 5811 visningar

Användarnivå 2

Kul att det är lanserat! Jag har alla versioner och uppdateringar som står i guiden men får fortfarande “Nätverket CKH (Sweden) stöds inte på klockan när jag försöker, samma fel som senaste veckorna.

icon

Bäst svar av Oskar. 6 March 2020, 23:24

Visa original

15 svar

Användarnivå 7
Emblem +10

@Erik kul att det är lanserat! Jag har alla versioner och uppdateringar som står i guiden men får fortfarande “Nätverket CKH (Sweden) stöds inte på klockan när jag försöker, samma fel som senaste veckorna.

Bättre sent än aldrig eller vad säger man. :sweat_smile:
Hmm.. intressant. Vad är det för mobil du använder? Tillverkare + Modell


 


 

 

Användarnivå 2

@Erik

En active 2 köpt hos er med en OnePlus 6. Allt uppdaterat till senaste firmware osv. Följande får jag ut från extra info när felmeddelandet dyker upp. Ska jag ringa er support eller tar du det vidare?

 

Modellnummer
ONEPLUS A6003
SM-R825F

Klockans EID
89049032100005550100031667410726

Om Galaxy Wearable
2.2.29.20012861
2.2.08.19123041N

Programversion
R825FXXU1ATA1

Fel

0

Användarnivå 7
Emblem +10

@Erik

En active 2 köpt hos er. Allt uppdaterat till senaste firmware osv. Följande får jag ut från extra info när felmeddelandet dyker upp. Ska jag ringa er support eller tar du det vidare?

 

Modellnummer
ONEPLUS A6003
SM-R825F

Klockans EID
89049032100005550100031667410726

Om Galaxy Wearable
2.2.29.20012861
2.2.08.19123041N

Programversion
R825FXXU1ATA1

Fel

0

@Samuelb 

 

Tack, jag ser direkt vad det beror på. Anslutningen stöds idag enbart på Samsung mobiler vilket gör att du inte kan få ner eSIM via din Oneplus. Nästa steg är att få till stöd för just andra Android mobiler (ej iOS) så tyvärr behöver vi be dig att vänta ett tag till. Kan ej svara på när det sker då en uppdatering behöver pushas via tillverkaren.

Användarnivå 2

Good news, tror jag hittade en workaround.

  • Flyttade simkortet till en samsung, factory resettade klockan och startade den mot samsung telefonen, gick igenom alla steg och registrerade den och det gick bra. 
  • Flyttade sedan tillbaka simkortet i min Oneplus, factory reset på klockan och parade ihop den med ursprungstelefonen, nu tog klockan CKH (Sweden) och kopplade ihop sig under uppstartsprocessen. 

Klockan kopplar upp sig fint mot 3 nätet men i Galaxy wear appen syns inte själva datakopplingen, den tror inte att den har någon i menyn, vågar mig inte in och testa adda nåt där igen nu när allt verkar funka. :)

 

 

Användarnivå 7
Emblem +10

Good news, tror jag hittade en workaround.

  • Flyttade simkortet till en samsung, factory resettade klockan och startade den mot samsung telefonen, gick igenom alla steg och registrerade den och det gick bra. 
  • Flyttade sedan tillbaka simkortet i min Oneplus, factory reset på klockan och parade ihop den med ursprungstelefonen, nu tog klockan CKH (Sweden) och kopplade ihop sig under uppstartsprocessen. 

Klockan kopplar upp sig fint mot 3 nätet men i Galaxy wear appen syns inte själva datakopplingen, den tror inte att den har någon i menyn, vågar mig inte in och testa adda nåt där igen nu när allt verkar funka. :)

 

 

 

Gällande uppdateringen, det är en mindre update. Vi behöver alltså inte vänta på en en helt ny version av OS. Med det sagt så ligger det inte helt på oss och då kan vi inte “bestämma” ett datum. Men vi är optimistiska!

Nämen @Samuelb:smiley: Vilken grej, smart tänkt och snygg workaround. Du borde nästan starta en tråd med instruktioner ifall andra skulle vilja testa det.:wink:

Men då gratulerar jag till en uppkopplad klocka, även om det inte syns i appen ännu. 

Och vi som sitter med iPhones och har hoppats att detta var en lösning med Galaxy Watch för ALLA era kunder, vad får vi för nya besked då? 
Ni hade ju milt sagt kunnat vara öppna från början när problematiken med E-sim drog igång, att det bara kommer bli en lösning för de med samsungtelefoner. Inte bra. Lite tröttsamt och pinsamt med så nonchalant och dålig kommunikation.

@joje25 @camlov 

Vi är glada att äntligen kunna erbjuda eSIM till Galaxy Watch, men likt för flera andra operatörer fungerar det för tillfället att aktivera tjänsten endast via en Samsung mobil. Möjligheten att göra denna process via andra mobiler kommer, vi kan dock inte svara på när då det bland annat kräver en uppdatering till klockorna från tillverkaren. 

@Samuelb lyckades faktiskt med en workaround som ni kan läsa om i denna tråd. :slight_smile:


Varför väljer ni att inte stödja alla Android när Samsung stödjer andra märken? Säkerligen visste ni om att ni endast skulle lansera till Samsung, då tycker jag att man kan gå ut med den informationen för då hade vi bytt bolag tidigare!

@camlov Som nämnt, samma utmaning finns hos andra operatörer. Så inte säkert att ett byte hade löst problemet. Vi vill naturligtvis att klockan ska stödja mobiler från alla tillverkare, samtidigt vill vi inte låta andra kunder som har en Samsung mobil vänta.

@Erik jag har tyvärr inte fått igång det då jag inte har en Samsung mobil. Jag har ringt runt till Telia, Tele2 och Telenor och samtliga erbjuder e sim till Galaxy watch oberoende av Android Mobil.

Vad är ert budskap till oss som inte har Samsung mobil? Att vi ska fortsätta vänta eller byta operatör? Kan ni inte ge någon indikation på när det kommer att ske? Då det endast står 2020 i den info ni gett får man ju räkna med att vänta till jul och det är inte aktuellt. 

 

 

 

 

 

Användarnivå 7
Emblem +10

@Oskar. Vi har valt en aktiveringsmetod som inte kräver manuell aktivering och scanning av QR-kod för att det ger en säkrare och smidigare aktivering för de devices som stödjer metoden. Vi har en dialog med Samsung och arbetar just nu med att ta fram stöd för fler androidbaserade mobiler och kommer att uppdatera med fler mobiler som kan stödja eSIM-aktivering av Galaxy Watch så fort vi kan.

Vad gäller iPhone, i dagsläget stöds inte den här aktiveringsmetoden av Samsungs app på iOS, vi hoppas att Samsung kommer att ge stöd för det i framtiden. Vi planerar alltså inte att släppa stöd för aktivering med QR-kod utan hoppas att Samsung inom en snar framtid utvecklar sin app med stöd för iOS.

Vi vill naturligtvis inte att du ska behöva byta till någon av våra branschkollegor för att kunna aktivera eSIM till din klocka utan en Samsung mobil, men om du ska göra det så skulle jag nästan uppmana dig att dubbelkolla igen då de flesta skriver följande på sina supportsidor:

Förutsättningar: Du måste ha en Samsung Galaxy Watch LTE, en Samsung Galaxy från A, J, Note eller S-serien samt ett kompatibelt abonnemang.

 

Av vad jag kan läsa till mig är det endast Telenor som har stöd för fler mobiler idag, men som sagt - värt att dubbelkolla. 

 

Användarnivå 7
Emblem +10

Och vi som sitter med iPhones och har hoppats att detta var en lösning med Galaxy Watch för ALLA era kunder, vad får vi för nya besked då? 
Ni hade ju milt sagt kunnat vara öppna från början när problematiken med E-sim drog igång, att det bara kommer bli en lösning för de med samsungtelefoner. Inte bra. Lite tröttsamt och pinsamt med så nonchalant och dålig kommunikation.

Vi har valt en aktiveringsmetod som inte kräver manuell aktivering och scanning av QR-kod för att det ger en säkrare och smidigare aktivering för de devices som stödjer metoden. I dagsläget stöds inte den här aktiveringsmetoden av Samsungs app på iOS, vi hoppas att Samsung kommer att ge stöd för det i framtiden. Vi planerar alltså inte att släppa stöd för aktivering med QR-kod utan hoppas att Samsung inom en snar framtid utvecklar sin app med stöd för iOS.

Vi ber om ursäkt för att vi inte har informerat om detta tydligare. Vi tar till oss av den feedbacken och kommer att jobba för att vara mer transparenta framöver.

 

@Oskar. Vi har valt en aktiveringsmetod som inte kräver manuell aktivering och scanning av QR-kod för att det ger en säkrare och smidigare aktivering för de devices som stödjer metoden. Vi har en dialog med Samsung och arbetar just nu med att ta fram stöd för fler androidbaserade mobiler och kommer att uppdatera med fler mobiler som kan stödja eSIM-aktivering av Galaxy Watch så fort vi kan.

Vad gäller iPhone, i dagsläget stöds inte den här aktiveringsmetoden av Samsungs app på iOS, vi hoppas att Samsung kommer att ge stöd för det i framtiden. Vi planerar alltså inte att släppa stöd för aktivering med QR-kod utan hoppas att Samsung inom en snar framtid utvecklar sin app med stöd för iOS.

Vi vill naturligtvis inte att du ska behöva byta till någon av våra branschkollegor för att kunna aktivera eSIM till din klocka utan en Samsung mobil, men om du ska göra det så skulle jag nästan uppmana dig att dubbelkolla igen då de flesta skriver följande på sina supportsidor:

Förutsättningar: Du måste ha en Samsung Galaxy Watch LTE, en Samsung Galaxy från A, J, Note eller S-serien samt ett kompatibelt abonnemang.

 

Av vad jag kan läsa till mig är det endast Telenor som har stöd för fler mobiler idag, men som sagt - värt att dubbelkolla. 

 

Tack för svar @Erik

Jag har en Huawei P10. 

Tror du att det skulle fungera att aktivera det på min frus Samsung S7 och sedan koppla upp klockan mot min mobil? 

Jag vill gärna stanna hos er även när min bindningstid går ut i Maj, men funkar det fortfarande inte då får det bli Telenor. 

Kan du inte ge en hint om när du tror det ska fungera? 

Mvh Oskar 

Användarnivå 7
Emblem +10

@Oskar. Vi har valt en aktiveringsmetod som inte kräver manuell aktivering och scanning av QR-kod för att det ger en säkrare och smidigare aktivering för de devices som stödjer metoden. Vi har en dialog med Samsung och arbetar just nu med att ta fram stöd för fler androidbaserade mobiler och kommer att uppdatera med fler mobiler som kan stödja eSIM-aktivering av Galaxy Watch så fort vi kan.

Vad gäller iPhone, i dagsläget stöds inte den här aktiveringsmetoden av Samsungs app på iOS, vi hoppas att Samsung kommer att ge stöd för det i framtiden. Vi planerar alltså inte att släppa stöd för aktivering med QR-kod utan hoppas att Samsung inom en snar framtid utvecklar sin app med stöd för iOS.

Vi vill naturligtvis inte att du ska behöva byta till någon av våra branschkollegor för att kunna aktivera eSIM till din klocka utan en Samsung mobil, men om du ska göra det så skulle jag nästan uppmana dig att dubbelkolla igen då de flesta skriver följande på sina supportsidor:

Förutsättningar: Du måste ha en Samsung Galaxy Watch LTE, en Samsung Galaxy från A, J, Note eller S-serien samt ett kompatibelt abonnemang.

 

Av vad jag kan läsa till mig är det endast Telenor som har stöd för fler mobiler idag, men som sagt - värt att dubbelkolla. 

 

Tack för svar @Erik

Jag har en Huawei P10. 

Tror du att det skulle fungera att aktivera det på min frus Samsung S7 och sedan koppla upp klockan mot min mobil? 

Jag vill gärna stanna hos er även när min bindningstid går ut i Maj, men funkar det fortfarande inte då får det bli Telenor. 

Kan du inte ge en hint om när du tror det ska fungera? 

Mvh Oskar 

 

Ja, i teorin så ska du kunna göra det men har inte testat själv. :slight_smile:  Kika på Samuelb’s kommentar i denna tråd som använder klockan med sin Oneplus. 

Det hela handlar ju om att ladda ned simkortet och para det med abonnemanget, det finns inga spärrar som skulle stoppa dig från att efter aktivering använda den med en annan mobil. Men som sagt har jag inga detaljer kring hur det faktiskt fungerar under/efter installationen. Om du lyckas får du hemskt gärna dela en guide för alla andra som skulle vilja testa det. :blush:

Gällande datum, kan inte hinta då vi helt enkelt inte vet när det kan bli av eller hur långt tid det tar - kan ta allt från veckor till månader. Diskussioner pågår med Samsung och vi återkommer i tråden när vi vet mer. 

 

@Oskar. Vi har valt en aktiveringsmetod som inte kräver manuell aktivering och scanning av QR-kod för att det ger en säkrare och smidigare aktivering för de devices som stödjer metoden. Vi har en dialog med Samsung och arbetar just nu med att ta fram stöd för fler androidbaserade mobiler och kommer att uppdatera med fler mobiler som kan stödja eSIM-aktivering av Galaxy Watch så fort vi kan.

Vad gäller iPhone, i dagsläget stöds inte den här aktiveringsmetoden av Samsungs app på iOS, vi hoppas att Samsung kommer att ge stöd för det i framtiden. Vi planerar alltså inte att släppa stöd för aktivering med QR-kod utan hoppas att Samsung inom en snar framtid utvecklar sin app med stöd för iOS.

Vi vill naturligtvis inte att du ska behöva byta till någon av våra branschkollegor för att kunna aktivera eSIM till din klocka utan en Samsung mobil, men om du ska göra det så skulle jag nästan uppmana dig att dubbelkolla igen då de flesta skriver följande på sina supportsidor:

Förutsättningar: Du måste ha en Samsung Galaxy Watch LTE, en Samsung Galaxy från A, J, Note eller S-serien samt ett kompatibelt abonnemang.

 

Av vad jag kan läsa till mig är det endast Telenor som har stöd för fler mobiler idag, men som sagt - värt att dubbelkolla. 

 

Tack för svar @Erik

Jag har en Huawei P10. 

Tror du att det skulle fungera att aktivera det på min frus Samsung S7 och sedan koppla upp klockan mot min mobil? 

Jag vill gärna stanna hos er även när min bindningstid går ut i Maj, men funkar det fortfarande inte då får det bli Telenor. 

Kan du inte ge en hint om när du tror det ska fungera? 

Mvh Oskar 

 

Ja, i teorin så ska du kunna göra det men har inte testat själv. :slight_smile:  Kika på Samuelb’s kommentar i denna tråd som använder klockan med sin Oneplus. 

Det hela handlar ju om att ladda ned simkortet och para det med abonnemanget, det finns inga spärrar som skulle stoppa dig från att efter aktivering använda den med en annan mobil. Men som sagt har jag inga detaljer kring hur det faktiskt fungerar under/efter installationen. Om du lyckas får du hemskt gärna dela en guide för alla andra som skulle vilja testa det. :blush:

Gällande datum, kan inte hinta då vi helt enkelt inte vet när det kan bli av eller hur långt tid det tar - kan ta allt från veckor till månader. Diskussioner pågår med Samsung och vi återkommer i tråden när vi vet mer. 

 

@Erik Jag testade nu ikväll och det FUNGERADE utan problem, ÄNTLIGEN!

Jag har en Huawei P10 och min fru har en Samsung Galaxy S7. Hon har också en Galaxy Watch som vi lyckades aktivera e-sim på dagen då det lanserades förra veckan.

Jag gjorde på följande sätt för att aktivera min Galaxy Watch.

  • Stängde av båda klockorna
  • Tog ut simkorten ur bådas telefoner, satte sedan i mitt simkort i S7:an och stängde av WiFi.
  • Därefter kopplade jag upp min klocka mot S7:an i Galaxy wearable appen. Man kunde lägga till en ny klocka, så jag behövde inte ta bort hennes. För att ansluta min klocka var jag tvungen att återställa den, sedan anslöt den till mobilen. Jag testade direkt att gå till mobilnätverk i appen och tyvärr fungerade det inte först, stod något felmeddelande. Startade om både klocka och mobil, sen gick det på första försöket. Jag gick igenom stegen där på samma sätt som när vi aktiverade min frus klocka, och sedan funkade det.
  • Det som var bra sen var att jag kunde ta bort min klockas anslutning från hennes mobil, sätta tillbaka hennes simkort och allt fungerade som vanligt mot hennes klocka när jag startade den igen.
  • Nu återstod att se om det skulle fungera när jag anslöt till min mobil igen. För att kunna göra detta var jag tvungen att återigen återställa klockan, och då trodde jag att det var kört, men inte, e-sim låg kvar efter återställning! Det gick även att hämta ner en säkerhetskopia av klockan så den blev nästan exakt som tidigare, fick i princip endast konfigurera om Samsung Pay.

När jag sedan går in i min wearable app så kan jag gå in under mobilnätverk och då ser jag att det ligger H3G SWEDEN där. Det fungerar även att fjärransluta klockan så vad jag kan se är det precis som om jag hade haft en Samsungmobil.

Min slutsats av det hela är att det endast är själva processen att aktivera e-sim som måste göras på en Samsung mobil, sen fungerar det precis som vanligt igen, antagligen på vilken android som helst. 

Och det som är nyckeln till att det fungerar är att e-sim anslutningen ligger kvar i klockan även efter en återställning. Man kan gå dock gå in och plocka bort den manuellt under inställningar>mobilnät, i klockan om man skulle vilja det.

 

Känns skönt att kunna släppa detta nu efter en lång väntan, och jag hoppas att fler kan lyckas lösa det på samma sätt som jag.

Om man inte har en Samsung mobil att aktivera med så kanske man kan gå in i en tre butik och låna en för att aktivera det med på plats.

Användarnivå 7
Emblem +10

Underbara nyheter @Oskar.! Och stort tack för att du delade med dig av processen, övertygad om att många kommer att ha nytta av ditt inlägg. :slight_smile::thumbsup:

@Oskar. Vi har valt en aktiveringsmetod som inte kräver manuell aktivering och scanning av QR-kod för att det ger en säkrare och smidigare aktivering för de devices som stödjer metoden. Vi har en dialog med Samsung och arbetar just nu med att ta fram stöd för fler androidbaserade mobiler och kommer att uppdatera med fler mobiler som kan stödja eSIM-aktivering av Galaxy Watch så fort vi kan.

Vad gäller iPhone, i dagsläget stöds inte den här aktiveringsmetoden av Samsungs app på iOS, vi hoppas att Samsung kommer att ge stöd för det i framtiden. Vi planerar alltså inte att släppa stöd för aktivering med QR-kod utan hoppas att Samsung inom en snar framtid utvecklar sin app med stöd för iOS.

Vi vill naturligtvis inte att du ska behöva byta till någon av våra branschkollegor för att kunna aktivera eSIM till din klocka utan en Samsung mobil, men om du ska göra det så skulle jag nästan uppmana dig att dubbelkolla igen då de flesta skriver följande på sina supportsidor:

Förutsättningar: Du måste ha en Samsung Galaxy Watch LTE, en Samsung Galaxy från A, J, Note eller S-serien samt ett kompatibelt abonnemang.

 

Av vad jag kan läsa till mig är det endast Telenor som har stöd för fler mobiler idag, men som sagt - värt att dubbelkolla. 

 

Tack för svar @Erik

Jag har en Huawei P10. 

Tror du att det skulle fungera att aktivera det på min frus Samsung S7 och sedan koppla upp klockan mot min mobil? 

Jag vill gärna stanna hos er även när min bindningstid går ut i Maj, men funkar det fortfarande inte då får det bli Telenor. 

Kan du inte ge en hint om när du tror det ska fungera? 

Mvh Oskar 

 

Ja, i teorin så ska du kunna göra det men har inte testat själv. :slight_smile:  Kika på Samuelb’s kommentar i denna tråd som använder klockan med sin Oneplus. 

Det hela handlar ju om att ladda ned simkortet och para det med abonnemanget, det finns inga spärrar som skulle stoppa dig från att efter aktivering använda den med en annan mobil. Men som sagt har jag inga detaljer kring hur det faktiskt fungerar under/efter installationen. Om du lyckas får du hemskt gärna dela en guide för alla andra som skulle vilja testa det. :blush:

Gällande datum, kan inte hinta då vi helt enkelt inte vet när det kan bli av eller hur långt tid det tar - kan ta allt från veckor till månader. Diskussioner pågår med Samsung och vi återkommer i tråden när vi vet mer. 

 

@Erik Jag testade nu ikväll och det FUNGERADE utan problem, ÄNTLIGEN!

Jag har en Huawei P10 och min fru har en Samsung Galaxy S7. Hon har också en Galaxy Watch som vi lyckades aktivera e-sim på dagen då det lanserades förra veckan.

Jag gjorde på följande sätt för att aktivera min Galaxy Watch.

  • Stängde av båda klockorna
  • Tog ut simkorten ur bådas telefoner, satte sedan i mitt simkort i S7:an och stängde av WiFi.
  • Därefter kopplade jag upp min klocka mot S7:an i Galaxy wearable appen. Man kunde lägga till en ny klocka, så jag behövde inte ta bort hennes. För att ansluta min klocka var jag tvungen att återställa den, sedan anslöt den till mobilen. Jag testade direkt att gå till mobilnätverk i appen och tyvärr fungerade det inte först, stod något felmeddelande. Startade om både klocka och mobil, sen gick det på första försöket. Jag gick igenom stegen där på samma sätt som när vi aktiverade min frus klocka, och sedan funkade det.
  • Det som var bra sen var att jag kunde ta bort min klockas anslutning från hennes mobil, sätta tillbaka hennes simkort och allt fungerade som vanligt mot hennes klocka när jag startade den igen.
  • Nu återstod att se om det skulle fungera när jag anslöt till min mobil igen. För att kunna göra detta var jag tvungen att återigen återställa klockan, och då trodde jag att det var kört, men inte, e-sim låg kvar efter återställning! Det gick även att hämta ner en säkerhetskopia av klockan så den blev nästan exakt som tidigare, fick i princip endast konfigurera om Samsung Pay.

När jag sedan går in i min wearable app så kan jag gå in under mobilnätverk och då ser jag att det ligger H3G SWEDEN där. Det fungerar även att fjärransluta klockan så vad jag kan se är det precis som om jag hade haft en Samsungmobil.

Min slutsats av det hela är att det endast är själva processen att aktivera e-sim som måste göras på en Samsung mobil, sen fungerar det precis som vanligt igen, antagligen på vilken android som helst. 

Och det som är nyckeln till att det fungerar är att e-sim anslutningen ligger kvar i klockan även efter en återställning. Man kan gå dock gå in och plocka bort den manuellt under inställningar>mobilnät, i klockan om man skulle vilja det.

 

Känns skönt att kunna släppa detta nu efter en lång väntan, och jag hoppas att fler kan lyckas lösa det på samma sätt som jag.

Om man inte har en Samsung mobil att aktivera med så kanske man kan gå in i en tre butik och låna en för att aktivera det med på plats.

Tack så HEMSKT MYCKET! Du har fått till vad ingen hos operatörerna har fått till, vad jag vet om.

Mvh

Hej. Jag testade metoden som personen i gruppen gjorde mellan en p10 och sin frus Samsung. Jag testade min watch active2 och en väns samsung s20, har själv en huawei p30 pro. Det som funkade när vi följde metoden var att det gick ett aktivera ett esim, där jag även fick en pinkod till. I menyn fick jag välja att lägga till esim på befintilig simkort vilket gjorde att jag avaktiverade mitt eget simkort. Endast nödsamtal var möjligt efter detta. När är det tänkt att 3 ska tillåta att man kan använda sin smartklocka och esim funktionen till andra telefoner än 3?

Svara