Kul att det är lanserat! Jag har alla versioner och uppdateringar som står i guiden men får fortfarande “Nätverket CKH (Sweden) stöds inte på klockan när jag försöker, samma fel som senaste veckorna.
Galaxy Watch - aktivera eSIM utan Samsung mobil
Bäst svar av Oskar.
Vad gäller iPhone, i dagsläget stöds inte den här aktiveringsmetoden av Samsungs app på iOS, vi hoppas att Samsung kommer att ge stöd för det i framtiden. Vi planerar alltså inte att släppa stöd för aktivering med QR-kod utan hoppas att Samsung inom en snar framtid utvecklar sin app med stöd för iOS.
Vi vill naturligtvis inte att du ska behöva byta till någon av våra branschkollegor för att kunna aktivera eSIM till din klocka utan en Samsung mobil, men om du ska göra det så skulle jag nästan uppmana dig att dubbelkolla igen då de flesta skriver följande på sina supportsidor:
Förutsättningar: Du måste ha en Samsung Galaxy Watch LTE, en Samsung Galaxy från A, J, Note eller S-serien samt ett kompatibelt abonnemang.
Av vad jag kan läsa till mig är det endast Telenor som har stöd för fler mobiler idag, men som sagt - värt att dubbelkolla.
Tack för svar
Jag har en Huawei P10.
Tror du att det skulle fungera att aktivera det på min frus Samsung S7 och sedan koppla upp klockan mot min mobil?
Jag vill gärna stanna hos er även när min bindningstid går ut i Maj, men funkar det fortfarande inte då får det bli Telenor.
Kan du inte ge en hint om när du tror det ska fungera?
Mvh Oskar
Ja, i teorin så ska du kunna göra det men har inte testat själv. Kika på Samuelb’s kommentar i denna tråd som använder klockan med sin Oneplus.
Det hela handlar ju om att ladda ned simkortet och para det med abonnemanget, det finns inga spärrar som skulle stoppa dig från att efter aktivering använda den med en annan mobil. Men som sagt har jag inga detaljer kring hur det faktiskt fungerar under/efter installationen. Om du lyckas får du hemskt gärna dela en guide för alla andra som skulle vilja testa det.
Gällande datum, kan inte hinta då vi helt enkelt inte vet när det kan bli av eller hur långt tid det tar - kan ta allt från veckor till månader. Diskussioner pågår med Samsung och vi återkommer i tråden när vi vet mer.
Jag har en Huawei P10 och min fru har en Samsung Galaxy S7. Hon har också en Galaxy Watch som vi lyckades aktivera e-sim på dagen då det lanserades förra veckan.
Jag gjorde på följande sätt för att aktivera min Galaxy Watch.
- Stängde av båda klockorna
- Tog ut simkorten ur bådas telefoner, satte sedan i mitt simkort i S7:an och stängde av WiFi.
- Därefter kopplade jag upp min klocka mot S7:an i Galaxy wearable appen. Man kunde lägga till en ny klocka, så jag behövde inte ta bort hennes. För att ansluta min klocka var jag tvungen att återställa den, sedan anslöt den till mobilen. Jag testade direkt att gå till mobilnätverk i appen och tyvärr fungerade det inte först, stod något felmeddelande. Startade om både klocka och mobil, sen gick det på första försöket. Jag gick igenom stegen där på samma sätt som när vi aktiverade min frus klocka, och sedan funkade det.
- Det som var bra sen var att jag kunde ta bort min klockas anslutning från hennes mobil, sätta tillbaka hennes simkort och allt fungerade som vanligt mot hennes klocka när jag startade den igen.
- Nu återstod att se om det skulle fungera när jag anslöt till min mobil igen. För att kunna göra detta var jag tvungen att återigen återställa klockan, och då trodde jag att det var kört, men inte, e-sim låg kvar efter återställning! Det gick även att hämta ner en säkerhetskopia av klockan så den blev nästan exakt som tidigare, fick i princip endast konfigurera om Samsung Pay.
När jag sedan går in i min wearable app så kan jag gå in under mobilnätverk och då ser jag att det ligger H3G SWEDEN där. Det fungerar även att fjärransluta klockan så vad jag kan se är det precis som om jag hade haft en Samsungmobil.
Min slutsats av det hela är att det endast är själva processen att aktivera e-sim som måste göras på en Samsung mobil, sen fungerar det precis som vanligt igen, antagligen på vilken android som helst.
Och det som är nyckeln till att det fungerar är att e-sim anslutningen ligger kvar i klockan även efter en återställning. Man kan gå dock gå in och plocka bort den manuellt under inställningar>mobilnät, i klockan om man skulle vilja det.
Känns skönt att kunna släppa detta nu efter en lång väntan, och jag hoppas att fler kan lyckas lösa det på samma sätt som jag.
Om man inte har en Samsung mobil att aktivera med så kanske man kan gå in i en tre butik och låna en för att aktivera det med på plats.
Lämna en kommentar
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.