Skip to main content

Jag har 5G bredband med Zyxel 5103E router men behöver ett mesh system i mitt hus. Köpte Mercusys noder Halo 50 G, kopplade in med en nätverkskabel till första noden och sedan vidare på sedvanlig vis trådlöst till övriga noder. Men så skapas ju två wifi, ett från routern och ett mesh. Såg nu att i appen Zyxel air så står det nått om easy mesh. Kan jag använda Zyxel routern som den första noden så att säga och koppla in övriga mercsys noder trådlöst? Så tjänar jag en extra nod så att säga. Eller funkar det bara med noder från Zyxel?

Halloj!

EasyMesh är en öppen standard, så i teorin ska det gå bra att använda mesh ifrån en annan leverantör än Zyxel, förutsatt att meshen stödjer EasyMesh (EasyMesh R2 eller nyare i detta fall), trådlöst som du beskriver.

Vet att med Zyxels egna mesh noder, så är det “håll in WPS knappen på NR5103E/V2 tills lampan blinkar, sedan motsvarande på mesh noden som har stöd för EasyMesh”. Dom ska sedan hitta varandra.

Du kan läsa mer om processen här: 

Om det inte skulle gå, är det att rekommendera att slå på IP-passthrough på Zyxeln, då “slipper” du att det ska vara 2st wifi som sänds samtidigt. Men också att du får Dubbel-NAT (något man helst vill undvika):

Grymt tack! Får testa då

Lämna en kommentar