Fråga

Klappkass hastighet under SHL-matcher...

  • 15 October 2021
  • 3 svar
  • 267 visningar

Nu börjar jag tappa tålamodet, men ska det se ut så här varendea  SHL omgång?

Jag bor i Oskarshamn, och är näjd med nätet förutom när det vankas SHL-matcher.
 



Det är två separate SHL-omgångar och hastigheten hoppar mellan 0-4 Mbit med 4G+.

Det har inget med täckning att göra den är alltid 75-100%, jag har alltså normalt 20-40 Mbit “prime time” och över 100 Mbit (4G+ som sagt) sena kvällar, tidiga mornar etc.

Men så bänkar man sig framför TVn och ska kolla SHL och får se matchen mest i stillbilder, 3 sekunder sen buffring, sen tre sekunder. 

 

 

NEJ! TREs support kom inte med, kolla din hårdvara, starta om TVn eller något annat “standardsvar” ni har på er supportmanual nu, jag har jobbat med teknisk support jag vet hur ni jobbar. Jag är dessutom en extremt van dator och nätverksentusiast, det är INGET fel på min hårdvara, jag har redan analyserat routern och min TV. Kör trådat nät, inget fel på mitt Wifi iofs men annars får jag ju bara “kolla ditt wifi, bye bye” ändå.

Skicka ett case till er tekniska perosnal, där de får kolla vart flaskhalsen sitter och fixa det.
Jag räknar kallt med att jag kan titta på match utan störning på tisdag annars byter jag operatör helt enkelt. 

MVH
David


3 svar

Användarnivå 6
Emblem +40

Hej , vad är det för hårdvara du har ? 
Vad jag förstår så har du router / modem hårdvara , typ huawei ?

 

Du kan ju även kika på modemets app eller web inloggning  . Där har man några val man kan kika på med . (Huawei ai life , finns på appstore för iOS iPhone men bör finnas för android och deras marknad. .)Där kan man göra en analys över täckningen vart du får bäst täckning för yttre antennerna . 
 

Sen kör du över wifi till tv / konsol / Apple TV / chromecast eller ? Och vilka band har du det på 2,4 eller 5 ghz ? Skulle tycka du skulle haft 5 ghz om båda stödjer det . Kanske testa och bara ha det och stänga av 2,4 bandet . 

Har du testat om det blir stabilare med att låsa den på 3G för och bli stabilare ? 


För övrigt tyckte jag att de va inga dåliga hastigheter om du kan få upp till 100 inellanåt . 


Det får ju inte äns jag med min hajfena , men batteri då jöklar vettu 🔋 

Hoppas det blir bättre . Med vänlig hälsning, F

@Blade 

Jag har en TP-Link Archer MR600 AC1200. 

Jag kör trådat till TVn, men även Wifi med meshat nät.

MEN som sagt jag har inte flaskhalsen hemma hos mig, den ligger på TREs backbone som de förmodligen köper av Scanova eller så....
Antingen ger Tre mig någon form av besked annars så byter jag helt enkelt till Tele2 eller Telia och ser om de kan ge mig åtminstone 10 Mbit dygnets mest hektiska timmar.

Aja får se ikväll om det går att se matchen…. annars får tre 399 kr mindre av mig och Tele2 499 kr mer, 100 kr mer gör inget om det betyder att jag kan titta på TVn utan lagg.
 

Användarnivå 7
Emblem +36

Hejsan @Blade :rainbow:

Förstår verkligen din frustration, och verkligen märkligt att det inte fungerar specifikt under hockey-matcherna.

Svårt att säga vad felet kan vara utan att skapa ett ärende till våra tekniker så att de kan kika närmre på det. Jag förstår det som att du är väldigt kunnig i området, så jag antar att du försökt det mesta när det kommer till att lösa problemet, så i detta fall rekommenderar jag faktiskt att ringa in till vår kundservice över telefon som hanterar felsökningar så kan dem eskalera ett ärende till våra tekniker ifall det behövs. De nås på nummer 0735-300 400.

Svara