Besvarat

Hög förbrukning av surf

  • 16 September 2018
  • 12 svar
  • 1029 visningar

Har någon erfarenhet av vad som kan orsaka extremt hög förbrukning av GB på det mobila bredbandet? Den 1:sta september drogs 17 gigabyte och sedan har det fortsatt med mellan någon och 7GB varje dag. Jag är nu uppe i 73 GB. Har kollat med alla instanser som jag är kopplad till och ingen säger att just dom skall förbruka något extra.

[Redigerat] - Ämnets titel har redigerats för att reflektera innehållet bättre
icon

Bäst svar av Tretin 17 September 2018, 10:23

Visa original

12 svar

Användarnivå 5
Emblem +10
Hej Pensionären!

Spontant låter det som en större uppdatering av operativsystem den 1:a september i kombination med någon form av streamingtjänst. Det är möjligen inte som så att du har använt någon Playtjänst för att se TV-program eller tittat på film via exempelvis Netflix?
Tack för förslag. Någon streaming av film har vi inte haft. Ingen Netflix anslutning har vi. Detta pågår var dag med 2-7 GB per dag. Jag har nu stängt min router för att klara mig månaden ut. Kan det vara virus av elakt slag som utnyttjar min dator utan att jag vet om det?
Användarnivå 4
Emblem +9
Halloj!

Varmt välkommen till vårt härliga community, @Pensionären - jättekul att se dig här! ☺️

Det är inte det lättaste alltid att sätta fingret på vad ens surf går till, just för att det är så mycket som man kan använda sin surf till. Streamingtjänster och nedladdningar som @Tristan skrivit är mycket riktigt något av det som drar mest surf. Vi har vägledande information här på vår hemsida som kanske kan hjälpa dig lista ut vad det är som har dragit mer surf denna gång.

Jag skulle nog inte misstänka ett virus i i förstahand - men det skadar ju aldrig att göra en virusskanning med hjälp av ditt antivirusprogram.
Ja streaming är vad man tänker på först. Men vi har inte streamat mer än musik på Spotify och en och annan liten snutt på någon tidningssajt. Tom när vi har haft avstängt våra enheter har det hoppat iväg när vi startar upp. Allt startade förra månaden och har aldrig hänt tidigare.
Om det är något ” intrång” undrar jag om det hjälper om jag byter min router till en annnan jag har med ny inloggning. Vad vet jag?????
Användarnivå 7
Emblem +40
Hej!

Det du alltid kan testa är att ändra dina wifi-användaruppgifter för det trådlösa nätverket, för att kunna utesluta att någon obehörig använder det. Om du, av någon anledning, skulle ha virus på din dator kommer ett byte av användaruppgifter till routern eller byte av router inte hjälpa.

Vilken typ av enheter är det du har anslutit till din router? Datorer, mobiler, surfplattor? De mobila enheterna (mobil samt surfplattor) kan nämligen ha funktioner för att se hur mycket data olika appar använder. 🙂
Användarnivå 5
Emblem +10
Ifall ni använder iPhone och nyttjar backupfunktionen i iCloud kan det vara den som spökar.
Har läst om fall där misslyckad backup pga utrymmesbrist har lett till dagligt återkommande försök till backup, vilket har förbrukat flera GB per dag.

Minns du om ni uppdaterade mobilens operativssystem eller gjorde ändringar av inställningar innan ni upplevde att detta problem började?
Tack för era svar. Vi har två iPhone en iPad och en MacBook inkopplade. Jag har kollat apparna men det är ingen som sticker ut av dessa i förbrukning.
Back up i iCloud har vi på alla enheter. Jag skall kanske stänga av det innan jag går vidare. Jag har dock mycket utrymme kvar i molnet för min back up. Jag är tacksam för alla idéer om vad jag kan göra. Allt startade förra månaden och jag tror inte att det var någon större uppdatering i operativsystemet då men man glömmer fort.
Hej
nu har jag fått goda råd av Rasmus Andersen på Tre. Han är den första som verkar begripa. Han tror inte på apparaterna utan att det är något utifrån kommande. Igår laddade jag ner de virusskydd som tre erbjuder för nätverket och sedan dess har inga ytterligare överuttag av bites skett. Om nu Gud vill och hängslena håller så funkar detta. Jag bekräftar när det gått några dagar ytterligare. Puuuuuuh!
Användarnivå 4
Emblem +9
@Pensionären, vad gött har höra! Ja - återkom mer än gärna om det löste det med surfen.

Nu kan du förhoppningsvis pusta ut med ditt nya virusskydd och surfa vidare tryggt och säkert 😁

Nu har jag kommit på vad det är som äter surf. Det är ett program för uppdatering av min TomTom navigator. Den har jag nu stängt ner från automatisk uppdatering och problemet verkar vara löst slutligen efter sex veckors desperation puh
Nu undrar jag bara om mitt nya surfskydd tresäkethet är vad jag behöver. Jag är på prövotid ännu och det hade ju inte skyddat mig från detta felet. Apple anser ju inte att det skall vara nödvändigt. Har någon något råd?
Användarnivå 5
Emblem +10
Hej igen!

Låter bra att du har kommit underfund med vad det är som har ätit upp surfen, trots att det tog sin tid.

När det gäller surfskydd anser jag personligen att det bästa surfskyddet är kunskap och att vara uppmärksam på var man surfar, vilka filer man laddar hem och att nyttja sunt förnuft helt enkelt - låter något för bra för att vara sant är det sällan sant.

Jag har personligen inte använt någon form av surfskydd eller antivirusprogram för mina Macintoshdatorer utan istället valt att satsa de pengarna på en bra extern brandvägg samt utbildning.

Huruvida 3Surfskydd kan vara bra för dig eller inte beror helt enkelt på hur pass kunnig och säker du känner dig i ditt surfande. Ju mindre man vet desto större är risken att man råkar ut för något oväntat.

Det är lite som att fråga någon ifall man skall använda hängslen eller livrem. Vissa väljer antingen eller medan andra föredrar både och. : )

Svara