Fråga

Internationell roaming med Apple Watch?

  • 24 April 2023
  • 5 svar
  • 584 visningar

Användarnivå 3

Hej!

Sedan i höstas stödjer Apple Watch internationell roaming för de modeller som har eSIM och mobildata, men jag har inte fått det att fungera. Läste i ett nätforum på Apple Support att det ibland kan krävas att operatören aktiverar tjänsten separat för klockan, men enligt kundtjänst på telefon ska det inte behövas. Men roamingen har inte fungerat när klockan är utan mobilen när jag rest till Finland, Estland och Spanien, vad kan vara fel? Har inga problem med mobildata i klockan när jag är i Sverige.

https://discussions.apple.com/thread/254391689

Undrar // Daniel 


5 svar

Användarnivå 6
Emblem +40

Hejsan😣,

@Daniel Forslund 

Se så inställnigarna i rätt för det ska fungera . Se så den är uppdaterad med senaste mjukvaran. Och testa även med byta mobilnät manuellt om det gör någon skillnad .

 

/F

Användarnivå 5
Emblem +33

Vilken Apple Watch-modell har du? Internationell roaming stöds på Apple Watch Series 5 eller senare.

Användarnivå 3

Det är en Series 8 med senaste programvaran och roaming är aktiverat i inställningarna i både mobilen och klockan. Roamingen fungerar perfekt i mobilen, men när jag bara använder klockan utan mobilen så kommer roamingen inte igång oavsett vilken operatör jag valt i telefonen i de länder jag har testat. Så misstänker att det behövs aktiveras någon funktion i 3-abonnemanget eller om det bara är i vissa nät i vissa länder som roaming med klockan fungerar?

Användarnivå 6
Emblem +40

Jag vet inte om detta skapar problem när man roamar utomlands . Att om telefonen byter mobilnätverk även om klockan har eget mobilnät . Men det känns ju mer som ett “ Operatörsbyte” istället för ett Roaming operatörsbyte .

Men man ska väll kunna ändra mobilnät direkt i klockans inställningar ? Har ej möjlighet att testa detta längre.

https://support.apple.com/sv-se/HT207578

Ändra operatör

Din iPhone och Apple Watch-enheten måste använda samma operatör, såvida inte klockan ställdes in för en familjemedlem som inte har en iPhone. Om du byter operatörer på din iPhone måste du ta bort det tidigare abonnemanget på din Apple Watch och registrera det nya.* Gör så här:

  1. Öppna appen Apple Watch på din iPhone. 
  2. Tryck på fliken Min klocka och tryck sedan på Mobilnät. 
  3. Din Apple Watch ska nu automatiskt växla till den operatör du använder på din iPhone. Tryck på Lägg till ett nytt abonnemang om du behöver lägga till ett nytt abonnemang och följ sedan stegen på skärmen. Om ditt tidigare abonnemang fortfarande visas i Apple Watch-appen kan du ta bort det.

https://discussions.apple.com/thread/254391689

Finns det någonstans i klockan att ställa in “VoLTE” ?

/F

Användarnivå 3

Bra tänkt @frodrik91 men den länken beskriver en helt annan situation när man hemma i Sverige helt byter operatör (typ från Tre till Telia) på sitt huvudabonnemang för mobilen, och att man då såklart måste koppla ett nytt abonnemang (eSIM) för den nya operatören även för klockan.

Det finns ingen möjlighet att manuellt välja operatör i utlandet i klockans menysystem, den ska automatiskt välja bästa tillgängliga nät beroende på vart man befinner sig.

Det verkar inte vara så många som har testat detta, är det någon annan användare här som faktiskt fått det att fungera att använda mobildata direkt från klockan vid en utlandsresa? Vore ju så skönt att kunna slippa ta med mobilen på stranden eller löpturen även på semesterresan utan bara kunna använda klockan!

Svara