Hej, varför kan jag inte välja prioritet i 3:s nät för WiFi samtal så som man kan göra hos dom andra operatörerna. Hos Telia och Tele2 exempelvis får kunden fatta egna beslut och välja det som passar bäst, finns det någon möjlighet att kringgå denna märkliga lösning som 3 tillämpar?
Bifogad skärmdump kommer från mobil med Telias abonnemang.
Mvh Ted
Sida 1 / 1
Hejsan @TK1! God fortsättning!
Jag har själv inte fibblat runt med dem inställningarna något, men förstår jag det rätt om att detta gör så att mobilen automatiskt ansluter till kända WiFi-nätverk ifall det finns tillgängligt? I sådana fall ska det gå, det har jag på min mobil (iPhone). Vilken mobil använder du?
@JeppePeppe Tack detsamma och tack för visat intresse. I en Android (Samsung i mitt fall) har man möjlighen att välja själv hur mobilen ska agera och bete sig, och så även i det här konkreta fallet, dvs. kunna prioritera om samtalet ska gå över det moblia nätet i ett befintligt Wifi nätverk eller över Wifi. Det jag kommit fram till är att 3 har tagit bort den möjligheten från mig som kund, enda sättet är att aktivera flygläge med Wifi på, först då går luren över till Wifi samtal. Det är inte riktig så man behandlar kunden hos dom andra operatörerna, där får man vara vuxen och göra egna val , alt att man har gjort en Iphone anpassning där man begränsat användares val till minimum vad jag förstår det som, har rotat en hel i del Iphone så jag är inte helt främmande med hur dom funkar. Du undrar förmodligen varför ska detta vara ett problem, har stött på ett par adresser i Stockholm bla. där mottagningen är såpass dålig att det inte går föra ett samtal, men eftersom den är inte så kass att samtalet går över till Wifi hamnar man i ett märkligt läge.
Detta är en funktion som inte finns på iPhone och man kan förmoda att operatörerna inte kan ta hänsyn till unika funktioner som mobilutvecklarna implementerar, men som inte är generell standard.
@TK1 Vad snurrig jag är, ber om ursäkt. På något sätt missade jag att det handlade om WiFi-samtal. Hur? Det är en bra fråga.
Nu när jag hänger med på vad det faktiskt handlar om - har du möjlighet att skicka en skärmdump på hur samma vy ser ut när du har ditt 3Abonnemang i mobilen?
@JeppePeppe
Absolut, bifogar två skärmdumpar, en från Telia och en hos 3
Önskar verkligen att man kunde välja själv det som passar mig bäst precis som hos Telia, Tele2 o Telenor.
Vad är detta för mobilmodell? Som sagt så är detta en modellspecifik funktion. På mina mobiler finns wifi-samtal av eller på samt någon notis om att det endast fungerar om ens operatör stöder det.
Tack för att du delade bilderna @TK1! Jag kikar på detta internt och återkommer här så fort jag fått svar
Det stämmer @agpath! På iPhone finns inte detta tillgängligt exempelvis. Det kan också vara så att det är en funktion som inte är tillgänglig hos oss vilket gör så att det inte går via mobilen som @TK1 använder. Jag kikar på detta!
Vad är detta för mobilmodell? Som sagt så är detta en modellspecifik funktion. På mina mobiler finns wifi-samtal av eller på samt någon notis om att det endast fungerar om ens operatör stöder det.
@agpath Samma här i min lur!! Vet inte ens vad man ska ha WiFi-samtal till? Har du tillgång till WiFi så använder man väl appar som Messenger, What's Up osv att ringa med
@JeppePeppe @Martin 3 kund i 19år @agpath
Hej, bifogar två skärmdumpar, Motorola och Samsung.
Det finns tyvärr platser (fortfarande) där täckningen är inte den bästa, det som är fördelen med Wifi-samtal är att trots dålig mottagning kan jag fortfarande använda mobilen för samtal utan att behöva tänka på alternativa kommunikationslösningar.
Problemet är att om mottagningen är så pass dåligt att det inte går att ha ett samtal utan störningar men fortfarande så pass "bra" att det inte bryts för att gå över till Wifi-samtal så hamnar man i ett varken eller läge. Hade 3 tillämpat samma nätinställningar som exempelvis Telia eller Tele2 så hade jag kunnat välja prioritet och mobilen hade kunnat hoppat på Wifi utan att jag hade ens märkt att det är dålig mottagning på den adressen.
Frågan är om denna funktion, som är unik för vissa mobiler, ingår i VoWifi-standarden? Jag har inte hittat att det skulle vara så.
@agpath
Svarar med ett gäng skärmdumpar
Ja? Detta säger inget om vad det står i standarden för VoWifi.