USA har 4G och 5G så avsaknaden av 3G bör inte spela roll. Däremot operatör och täckning rent allmänt, som är usel jämfört med vad vi är vana vid i Europa.
Brukar fungera bra på 4G och 5G i usa tycker jag, dock har jag inget nu och det är ju det denna tråden handlar om.
@ozzian Befinner du dig i USA just nu? Kan du testa att ansluta mot AT&T om du söker nät manuellt? Har du testat att beställa ett nytt eSIM?
Fick du något välkomst-sms i Danmark? Gäller det surf, sms eller samtal? Är mobildata påslaget?
Finns denna gamla tråd i ämnet:
@agpath Det står ju att mobilen är stendöd, alltså fungerar ingenting alls får vi utgå från - varken surf, sms eller samtal. Det saknas alltså täckning på telefonen överhuvudtaget.
@Pettersson Som du säger är den död när det inte finns ett 3G nät (USA) i övriga länder är den på svag 3G, får sms och samtal men ingen vidare surf, detta i länder där jag vanligtvis har 5G, tex på arbetet i Danmark.
@agpath Jag anser mig vara tekniskt lagd så självklart är både mobil data och roaming aktiv men trots det ingen framgång.
@ozzian Testade du att söka nät manuellt och ansluta till AT&T eller T-Mobile i USA? Samt, har du testat att byta SIM-kort eller beställa ett nytt eSIM tidigare?
@Pettersson Som du säger är den död när det inte finns ett 3G nät (USA) i övriga länder är den på svag 3G, får sms och samtal men ingen vidare surf, detta i länder där jag vanligtvis har 5G, tex på arbetet i Danmark.
Är mobilnät satt på Auto, så att den inte är låst på 3G?
@agpath Det går inte att låsa iPhone 12 eller senare på endast 3G.
@agpath Det går inte att låsa iPhone 12 eller senare på endast 3G.
Sant. Möjligen då om SIM-kortet har dålig kontakt?
@Pettersson Ja i alla länder där roamingen inte fungerar låter jag mobilen i utgångspunkt söka manuellt, när detta inte ger nät på auto. Ingen framgång på någon av dessa metoder.
Pratade med kundtjänst i en halvtimme idag, fanns såklart ingen gjord felanmälan från i Måndags, trots att jag blev rekommenderad att bara “vänta så hör en tekniker av sig till dig” där kunde jag väntat länge men fick en dålig magkänsla.
Hur som helst front line låter inte mig prata med en tekniker själv utan jag slussas mellan hissmusik och operatör och sen hissmusik igen, dom vägrar påbörja en felsökning trots att det ser ut att vara något fel på min roaming utan nu har dom bett mig att gå och hämta ett fysisk simkort (har E-sim idag) och sätta in det i telefonen när jag är i utlandet, fungerar det inte då heller så ska jag ringa in och dra hela historien igen för att förhoppningsvis få någon till att ta tag i problemet. Jag hade köpt detta om det vore för att telefonen inte heller kom på nätet i Sverige men där är den på 5G så snart vi blåst över Öresundsbron, så köper inte riktigt att det skulle vara något fel på enheten.
Om det inte vore för 3Världen hade jag redan sagt upp både mobilt bredband och familjens abonnemang hos Tre på momangen.
@ozzian Har du testat att beställa ett nytt eSIM via Mitt3 för att se om det hjälper?
Just roaming är ganska svårt att felsöka eftersom det är många olika led som kan påverka - men det är ju onekligen något som krånglar. Har du upplevt liknande problem tidigare med att telefonen endast vill hamna på 3G-nätet? Samt, har du någon annan enhet med dig som har stöd för eSIM?
@Pettersson Nej men ska göra det här nu direkt, hoppas det löser problemet. Min telefon är ju den senaste och brukar vara snabb med att gå på nät, sällan går den på 3G, typ bara mitt ute på landet.
Har samma problem, reser konstant så sjukt störigt eftersom jag är helt beroende av ett fungerande snabbt mobilnät.
För bara 6 dagar sen funkade det klockrent i både Tyskland och Indien, i onsdags inte alls i Tyskland (får bara Edge) eller Kanada (bara 3G). Hade inte rört en inställning däremellan hemma i Sverige, så felet bör ligga hos Tre.
Trist att höra att Tre inte tar det på allvar och hjälper till. Har startat om telefonen flera gånger, återställt nätverksinställningar, fipplat runt med olika inställningar. Inget hjälper.
@Mistadarling På något sätt ändå skönt att inte jag är den enda som upplever dessa problem, precis som du är jag beroende av att mobilen fungerar utanför Sverige. Är på är mot Danmark just nu för att sen flyga vidare mot USA… Blir spännande att se hur det fungerar efter att jag laddat ner ett nytt ESIM. En fråga, kör du eSIM eller riktigt?
@Mistadarling Glömde fråga om du felanmält och vad du fick för respons? Mig började dom förklara att 5G inte är en självklarhet i alla länder, tro mig jag vet svarade jag men man kan iallafall förvänta sig 4G...
Ja alltså jag har alltid haft 5G i Tyskland de sista åren och även i Kanada. Tror även i Indien för en vecka sen, det gick i alla fall hyfsat snabbt. Har för övrigt en iPhone 13 med senaste iOS.
Skickade nyss ett mail till supporten, förväntar mig inget svar i snar framtid utan testar att ringa på måndag. Jag ska tillbaks till Tyskland på måndag och hoppas så klart att det fungerar då. Sen till Sydafrika men det ingår ju tyvärr inte.
En till grej är att jag ringde ett fast nummer i Kanada som nu står med som rörliga kostnader, vilket det så klart inte ska i 3Världen.
Just det, jag kör fysiskt SIM.
@Mistadarling Det är så uppenbart att det är något problem hos dom så då blir det ännu mer frustrerande att inte bli tagen på allvar. Jag är utomlands igen och nej det är samma skit idag.
Prova att starta om telefonen om ni inte har gjort det. När jag hade problem att ringa för något år sedan fungerade det igen att ringa om man startade om telefonen. Dock kunde man bara ringa ett samtal efter varje omstart. Den gången var det tydligen Wifi-samtal som spökade så om ni har Wifi-samtal påslaget kan ni prova att slå av det.
Jag kom precis till USA och mellanlandade i Tyskland, har fått 5G på båda ställena direkt. Har en iPhone 16 Pro också. Inga problem med kollega som också har Tre. Det verkar alltså inte vara något generellt fel hos Tre.
Jag är i USA flera gånger i månaden och har inte upplevt vad ni skriver - dock hade jag för något år sen problem med samtal vilket nämndes också. Det är löst nu.
@ozzian Funkade det med nytt eSIM?
@Pettersson Det är oförändrat, gick till Apple och dom gjorde total skanning på hela enheten, inga fel på mjukvaran eller antenn men dom kunde se att där fanns begränsningar från operatören, undrar om Tre köper detta och går igång och utreder, varit utan roaming 10 dagar nu.
@ozzian När du söker när manuellt, får du upp olika nätverk? Vad händer när du väljer ett och stannar i menyn där du sökt nät manuellt?
@Pettersson Får upp olika men när jag väljer dom så går det ner till inget nätverk.