Om någon skickar ett sms till mitt nummer, så skickas det till en helt annan tre-abonnent! Helt oacceptabelt och en vansinnig säkerhetsrisk.
och svarar den personen (som har ett helt annat nummer) så ser det ut som det kommer från mitt nummer! Finns det någon på Tre här som kan svara?
Jag jobbar inte på Tre, men ska försöka ge lite felsökningstips ändå. 3Community är främst till för diskussion mellan oss kunder.
Har du iPhone eller Android?
Har den som skickar till dig iPhone eller Android?
Har du nyligen bytt nummer?
Om du har en iPhone kan det vara så att meddelandena skickas via iMessage. Det ser du i så fall genom att det blir blå bubblor (iMessage) istället för gröna (SMS).
På Android (och snart även på iPhone) finns även RCS som är ett modernare sätt att skicka SMS som på vissa sätt liknar iMessage.
Jag har Iphone.
Det krånglar både från iphone och android.
Det var några månader sedan detta nummer nytecknades.
Inga blå rutor.
Kontakta Tre och gör en felanmälan om du inte redan har gjort det. Då kan de göra en felsökning och kontrollera loggar efter vad som har gått fel och åtgärda detta.
https://www.tre.se/support#kontaktaoss
Detta är Tre:s svar:
"Efter en vidare granskning verkar det som att det numret du har ( mitt nummer] ) under en kort tid var ett tillfälligt nummer för personen du når fram till. Med detta sagt skulle personen du är i kontakt med som har nummer ufrämlings nummer] nollställa sina nätverksinställningar precis som du gjorde.
Du får gärna skriva till personen och förklara att du varit i kontakt med oss gällande detta och skicka denna guide på hur man går till väga: Inställningar > Allmänt > Överför eller nollställ eEnhet] > Nollställ > Nollställ nätverksinställningar. "
Så nu får alltså en random person mina hemliga sms, och kan agera som mig genom att skicka sms från mitt nummer. Och Tre verkar inte lösa det.
Lämna en kommentar
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.