Skip to main content

När jag skickar sms från min iphone till android så får jag meddelande, “Inte levererat”trots att meddelandet gått fram till mottagaren.

Oerhört irriterande då jag inte vet OM det gått fram eller inte. Imessage är det inga problem med.

Vad göra? Byta sim-kort?

Hejsan ​@Kingsnicke! God fortsättning 🌟

Vad märkligt, det låter som att det är något i mobilens inställningar som spökar. Börja med att starta om din mobil om du inte redan gjort det. Fungerar inte det, så kan du kontrollera dessa inställningar i mobilen:

Kolla så att SMS och MMS är aktiverat i mobilen:

1. Gå till Inställningar
  2. Klicka på Meddelanden.
  3. Kontrollera att:
    Skicka som SMS är aktiverat.
    MMS-meddelanden är aktiverat.

Kontrollera så att du har den senaste programuppdateringen:

1. Gå till Inställningar
  2. Klicka på Allmänt
  3. Klicka på Om
    Om det finns en uppdatering så kommer den att dyka upp här.

Återställ nätverksinställningar:

1. Gå till Inställningar
  2. Klicka på Allmänt
  3. Klicka på Återställ
  4. Välj Återställ nätverksinställningar.
    Detta raderar sparade Wi-Fi-lösenord och nätverksinställningar men kan lösa problem med SMS.

Återkom gärna ifall det fortfarande inte fungerar! 😊

Fortfarande samma problem…

sms går fram men jag får meddelande om att det inte gick att leverera 

Hej! 
Jag har samma problem som Kingsnicke. Jag bytte till er, tre, den 7 januari och efter alla tänkbara omstarter, programuppdateringar mm så kvarstår problemet som beskrivs ovan. Vad är lösningen. Vänligen L

Ledsen för sent svar ​@Kingsnicke och ​@Flisanlisan!

Hmm, intressant.. Har ni testat att stänga av och på iMessage? Så här gör ni:

1. Gå till Inställningar
  2. Gå till Meddelanden
  3. Stäng av iMessage och Skicka som SMS
  4. Starta om din iPhone
  5. Slå på Skicka som SMS först och sedan iMessage

Ni kan även testa att efter ni stängt av iMessage att testa skicka ett SMS för att se ifall ni får ett felmeddelande. Fortsätt sedan med steg 4 & 5.

Skulle problemet kvarstå så skulle jag rekommendera att kontakta oss här för att kika vidare på detta. 

Är detta när det bifogas en bilaga så blir det ofta problem till Android. Dessutom skickas sms över 3G, men bilagan som sms över 4G, vilket kräver att operatören har system som kan konvertera sms för att fungera med VoLTE i ett 4G-nät. Finns mycket skrivet om detta problem, hos exemplevis Apple och Ericson.

Hur har det gått med detta ​@Kingsnicke & ​@Flisanlisan😊

Jag är sjukt missnöjd med att jag valde att byta till er. Att det är jag som ska jaga er, oändligt letande efter telefonnummer för support, skriva och söka lösningar på mitt problem som aldrig varit ett problem innan då jag hade annan operatör. Märkligt att kunden ska lösa problem som uppstår i bytet och göra Ert jobb. Hur skulle det vara med äkta kundservice där ni ringer upp kunden och erbjuder er hjälp/vägledning. OM NI HAR TID att utföra ert jobb så går det bra att ringa mig? 

Jag är sjukt missnöjd med att jag valde att byta till er. Att det är jag som ska jaga er, oändligt letande efter telefonnummer för support, skriva och söka lösningar på mitt problem som aldrig varit ett problem innan då jag hade annan operatör. Märkligt att kunden ska lösa problem som uppstår i bytet och göra Ert jobb. Hur skulle det vara med äkta kundservice där ni ringer upp kunden och erbjuder er hjälp/vägledning. OM NI HAR TID att utföra ert jobb så går det bra att ringa mig? 

Er och er. Detta är ett publikt forum där de flesta är andra kunder och inte anställda (jag är inte ens kund längre). Vill du prata med Tre kundtjänst så får du klicka på “Kontakta oss” här bredvid.

Lämna en kommentar