Besvarat

Täckning för 4G och 5G i Båstad

  • 11 May 2024
  • 5 svar
  • 142 visningar

Jag har nyss bytt till 3 för att få bättre täckning än mitt gamla abonnemang på Tele 2 (Comviq)

Vi har sommarstuga i närheten av Båstad Camping och vill ha ett fungerande 4G / 5G nät.
Har en 4G router  med inbyggd Wifi och den la ner helt nu i helgen. Vi kan inte ens gå in på mailen, men fram för allt, vi kan inte streama filmer då vi endast kan ladda ner någon enstaka Kb/sek.

Vi har två mobiltelefoner, också dessa med 3 abonnemang. Min Samsung S23 kommer inte in på Afonbladet över huvudtaget medans fruns nya Iphone 15 Plus kommer in men det går extremt långsamt.

Vi bor övrig tid när vi inte är i stugan utanför Borås och jag tog med mig 4G routern hem för att testa och nu laddar den utan problem 15-20 mb/sek, våra telefoner fungerar också mycket snabbt här hemma, går de upp på 5G direkt.

Detta är för jävligt och vi som bytt till 3 för säljaren lovade att 3 skulle fungera med 5G vid vår stuga. Jag nämnde för honom att när vi har besök i stugan är det bara telefoner med Telia abonnemang som fungerar.

Så är det inte säger säljaren, 3 fungerar utan proböem och ni kommer att ha 5G överallt.

Vi känner oss lurade av 3.

Mvh Per

icon

Bäst svar av Jonte062 16 May 2024, 15:45

Visa original

5 svar

Användarnivå 3
Emblem +8

Kollade ni täckningskartan innan? Den visar 5G i norra och södra delen av Båstad men inte i centrala delen. Om man tittar på Kommande utbyggnad så är det på gång även i den mellersta delen.

https://www.tre.se/varfor-tre/tackning/tackningskarta

Ja, jag kollade kartan och Norra Vägen 128 i Båstad har lila färg vilket enligt kartan ska vara mycket god mottagning med 4G och bastäkning med 5G.

Vi har blivit lurade. Pratade med mina grannar och det är bara Telia som fungerar, och då med både 4G och 5G.

 

Användarnivå 3
Emblem +8

Ja, jag kollade kartan och Norra Vägen 128 i Båstad har lila färg vilket enligt kartan ska vara mycket god mottagning med 4G och bastäkning med 5G.

Vi har blivit lurade. Pratade med mina grannar och det är bara Telia som fungerar, och då med både 4G och 5G.

 

Den adressen ligger på gult för “5G Bas” på kartan, vilket i praktiken är i princip oanvändbart. Det är dock grått (bästa) för 4G. Du skriver dessutom att du har en 4G-router, då kan du inte få in 5G alls oavsett.

Men varför kan varken jag, frun eller mitt 4G modem fungera. Vi kan ringa på våra telefoner men inte ens gå in på 3:s hemsida och felanmäla.

 

Användarnivå 1
Emblem +2

Hej,

I detta område har vi kapacitetsbrist, särskilt under helger, lov och semesterperioder. Vi jobbar aktivt för att etablera nya basstationer i området, för att förbättra kapacitet.

Vi kan tyvärr heller inte säga när dessa nya basstationer kan vara i drift.

Om ni har fler frågor får ni gärna kontakta kundtjänst.

//

Svara