Iphone XI event. Eventuellt den 10 sep.

  • 29 August 2019
  • 17 svar
  • 661 visningar

Användarnivå 7
Emblem +38

Hejsan forumet, eftersom jag drog en "ryktes" lista inför Samsungs s10 eventet och egentligen är en fanboy för apple tänkte jag att det inte är mer än rätt att göra samma för Apple och deras kommande Presskonferens!

Det datum som ryktas vara dagen med stort D då vi får se nya Iphone xi samt möjligen lite nya macbooks och en Apple Watch i "titanium" samt "ceramic" är den 10 September.


Rykten som i princip är konfirmerade är att Iphone XI (eller 11 pro som det också ryktas om)
är följande
  • Tre kameror på baksidan för ännu bättre bilder, de två vanliga linserna som är en vanlig kamera, en kamera med "Zoom" möjlighet samt en kamera som är en vidvinkel. Vilket är i princip standard på alla flaggskepp som släpp nu förtiden.
  • Ett nytt kamera läge som kan "klippa" in en person som kanske inte riktigt kommer med i bild via standard linsen, utan hamnar i Vidvinkel, mm. Små förbättringar som kommer bidra till en sinnessjukt bra kamera/video upplevelse.
  • Revesibel trådlös laddning. Så du kan ladda dina trådlösa nya AirPods via telefonens baksida.
  • Snabbare Faceid 2.0
  • En ny design på "mute" knappen. Den åker upp eller ner istället för fram eller bak.
  • En ny snabbare processor mm. Som varje år.
Rykten som är mer i luften och kanske inte kommer hända är följande:
  • En Mindre Apple Pencil som stödjer Iphone XI
  • Ett namnbyte för den större modellen Istället för MAX blir det PRO, som då har stöd för pennan.
  • En uppdatering för skärmen som kommer ha "120mhz" uppdateringsfrekvens på skärmen. Dvs att allt kommer kännas mer följsamt och man aldrig vill tillbaka. Alla som har testat en iPad Pro vet hur det känns.
  • Usb-C samt en "fast" charning i kartongen. Vissa menar att detta är modellen som gör att Apple går över till USB-C. På ett eller annat sätt.
Detta är väl de rykten som är mest intressanta. Just nu. om någon vet något mer jag har missat får ni gärna uppdatera mig 🙂

17 svar

Användarnivå 5
Emblem +10
Bra sammanfattning @Chipsgeneralen.

Utifrån det du skriver ner så är det precis det jag snappat upp.
Det intressant är väl att iPhone 11 Pro kommer att vara något alldeles extra och kosta där efter. Vad vet jag men tror inte den kommer att bli lika vanlig att se ute i det vilda som kanske iPhone XS och X varit nu under några år.
Användarnivå 7
Emblem +38
Bra sammanfattning @Chipsgeneralen.

Utifrån det du skriver ner så är det precis det jag snappat upp.
Det intressant är väl att iPhone 11 Pro kommer att vara något alldeles extra och kosta där efter. Vad vet jag men tror inte den kommer att bli lika vanlig att se ute i det vilda som kanske iPhone XS och X varit nu under några år.



Jo, så kan det nog absolut vara. Dem gillar ju att öka priserna rätt mycket. Och nu när resten av marknad följt med prismässigt så är det väl inte konstigt om de pressar upp priserna igen.

Blir det med stöd för pennan är jag lite intresserad av iPhone 11 pro. Då jag just nu funderar på att byta till Samsung Note 10+.

Men om skärmen blir högre uppdatering på och penna i iPhone pro så är det nog ett år till av iPhone....
Användarnivå 5
Emblem +10
Det som ska bli spännande är om det bara är Pro-modellen (låt oss kalla den så sålänge) kommer ha en OLED-skärm och det undra segmentet, iPhone 11 eller vad den/de kommer att kallas kör LCD. Samma som i XR idag. Då kommer i alla fall jag att bli riktigt besviken men tror dock inte det är omöjligt.

Jag som foto-entusiast är ju såklart mest spänd vad Apple lyckas göra med kamerorna och bildkvalitén i stort.
Användarnivå 7
Emblem +38
Det som ska bli spännande är om det bara är Pro-modellen (låt oss kalla den så sålänge) kommer ha en OLED-skärm och det undra segmentet, iPhone 11 eller vad den/de kommer att kallas kör LCD. Samma som i XR idag. Då kommer i alla fall jag att bli riktigt besviken men tror dock inte det är omöjligt.

Jag som foto-entusiast är ju såklart mest spänd vad Apple lyckas göra med kamerorna och bildkvalitén i stort.



Ja, rykten säger att den vanliga "11" kommer ha lcd detta år också. För att nästa år uppgraderas. Skärmen i XR är verkligen inte dålig men det känns bara förlegat att ha lcd idag när verkligen alla oavsett prisklass kör någon form av Oled.

Det förstår jag, Samma här. Speciellt video då iPhone alltid mosat konkurenterna när det kommer till rörligt material.

Men Jag tror att detta år kommer fokus vara enormt på Kameran. Så där kommer du nog bli riktigt nöjd.
Användarnivå 5
Emblem +10
@Chipsgeneralen

Det ryktas ju att samtliga funktioner i stillbildskameran ska kunna appliceras även i video vilket blir spännande.

Hur tror du lagringskapaciteten kommer att vara uppbyggd?

Får man drömma börjar den på 128GB som lägst i samtliga modeller.
Användarnivå 7
Emblem +38
@Jocke

Jag hoppas också på ett 128gb minimum. I alla fall på pro-modellerna. Känns väldigt "O-pro" att ha 64. Drömmmen är om det går 256-512-1tb för pro. Och sedvanliga 64-128-256 för "iPhone 11"

Får man drömma ännu mer så ingår ju en stylus med Modellen som ersätter XS max, men det lär väl vara en kostnad utöver som vanligt för apple.
Användarnivå 7
Emblem +10
Grym tråd @Chipsgeneralen!
Inte långt kvar nu, hoppade över XS modellen så ska bli riktigt kul att se vad man ska uppgradera till härnäst. 😁

Förutom det ni redan nämnt här ovan, är jag nyfiken på vad de gör med årets processor (A13?). 7 nanometer är fortfarande rätt nytt och jäklar vilken processor de har byggt.
TSMC som bygger deras chip har redan hoppat på N5 tåget men det lär dröja några år innan denna process används för att bygga chip för mobiler. Däremot finns det ändå chans att de använde N7+ som ger ännu högre transistor densitet. Beroende på antalet kärnor kan vi kanske få se en iPhone med prestanda närmare iPad Pro. 💪


För er som vill vara uppdaterade kring priser och lanseringsdatum, klicka nedan:
👉 -// INTRESSEANMÄLAN //- 👈
Användarnivå 5
Emblem +10
Intressant video om Apple och deras produktsegment med iPhone genom tiderna.

Användarnivå 7
Emblem +38
@Jocke såh den, René ritche är galet begåvad och påläst.

han snackar ju om lite det du menar va @Erik ? Med chipen. Att det kommer bli helt sjukt kraftfulla telefoner vi ser. Det är ju redan någon form av för mycket kraft mot vad man kan nyttja just nu. Tror Samsung är
på rätt
spår med DEX ändå.
Användarnivå 5
Emblem +10
@Chipsgeneralen

Yes, har följt honom ett tag och han har alltid intressanta inputs. En riktig fanboy dock. Dyrkar verkar allt Apple gör men kul att han kunnat göra en karriär på det.
Användarnivå 7
Emblem +38
@Chipsgeneralen

Yes, har följt honom ett tag och han har alltid intressanta inputs. En riktig fanboy dock. Dyrkar verkar allt Apple gör men kul att han kunnat göra en karriär på det.



alltså av rang. Ibland blir det lite löjligt hur han beundrar. men så kan han ädnå kännas kritisk till vissa saker. Noll problem med priserna dock verkar det som.
”vi ville detta” är det roligaste i videon.
Användarnivå 7
Emblem +38
Denna reklam såg jag precis på feber.se
så det känns väl rätt ”all bit confirmed” hur nya iPhone kommer se ut 🙂

Användarnivå 7
Emblem +38
Och en trist nyhet. Enligt bloomberg samt en otroligt stark källa ”Kuo” så kommer inte årets iPhones få möjlighet att ladda tex AirPods. Snart vet vi dock allt!
Användarnivå 7
Emblem +10
Denna reklam såg jag precis på feber.se
så det känns väl rätt ”all bit confirmed” hur nya iPhone kommer se ut 🙂



Ja, allt säger att mobilen kommer se ut som ovan. Med tanke på antalet bilder som har "läckt" så vore det konstigt ifall de ser annorlunda ut, men vem vet! 😄
Användarnivå 7
Emblem +10
Och en trist nyhet. Enligt bloomberg samt en otroligt stark källa ”Kuo” så kommer inte årets iPhones få möjlighet att ladda tex AirPods. Snart vet vi dock allt!

Aj då, verkligen tråkig nyhet. Har verkligen saknat denna funktion.
Men som du säger, vi får strax reda på det. 😁
10...9...8...7...6...5...4...3...2...1
Användarnivå 7
Emblem +10
Ja, "Och så kom Pro". Det har vi nästan väntat oss och personligen tycker jag att Apple gör rätt i att gå ifrån XR och kalla nya modeller för iPhone 11 och iPhone 11 Pro. Känns mer tydligt och i linje med deras andra produkter så som iPad och MacBook.

Det är tydligt att man har valt att lägga fokus på kameran och prestanda i nya iPhone och utan att ha testat enheten själv känner jag att man har lyckats med uppgiften. Visst, det finns redan mobiler där ute med 3 linser men det är hur kameran arbetar ihop med processorn/mjukvaran som utgör den stora skillnaden. A12 är än idag en av dem bättre processorerna för mobiler där ute och med A13 Bionic kommer mobilen bjuda på en helt ny upplevelse.

"Bildsignalprocessorn och videokodarna analyserar varje bildruta medan du filmar för att fånga så mycket detaljer som möjligt i bild. För att göra det ännu bättre använder Neural Engine maskin­inlärning i realtid för att optimera återgivningen av de olika delarna av motivet. Den kan till exempel ljussätta personen i förgrunden sam­tidigt som den minskar brus i bakgrunden och bättrar på färgen på himlen. Allt det här sker auto­matiskt, på ett ögonblick."

Förutom kameran och processorn bjuder iPhone Pro på några fler nyheter om man jämför med föregåenden modell iPhone XS

Batteritid: Upp till 4 timmar längre batteritid
Vattentålighet: 4 meter i 30 min (iPhone XS: 2 meter i 30 min)
Skärmens kontrast­förhållande: 2 000 000:1 (iPhone XS: 1 000 000:1)
Frontkamera: 12MP 4K (iPhone XS: 7MP 1080p)
WiFi: 802.11ax, 9.6Gbps (iPhone XS: Wifi med 802.11ac, 6,9Gbps)

Utöver ovan finns det faktiskt en helt ny chip som inte har fått så mycket uppmärksamhet under eventet, vilket kan bero på att funktioner för denna chip har helt enkelt inte utvecklats klart ännu.

Nya U1 chippet där "U" står för "Ultra Wideband" är teknik som Apple använder för att driva nya platsspårningsfunktioner för sina mobiler och förhoppningsvis snart också andra tillbehör. Hur Apple kommer att använda denna teknik i framtiden återstår att se. Om jag får drömma skulle jag gärna ha Apple nyckelring (lägger alltid nycklarna på fel plats). Tänk att kunna plocka fram kameran och med hjälp av AR hitta nycklarna - en svävande pil över soffan? 🤔


Vad tycker ni andra om gårdagens event? Blir det en ny iPhone i höst och i sådant fall vilken?
Användarnivå 7
Emblem +38
Fokusen på kameran tror jag absolut va klokt. (Den är redan i topp-skiktet) men nu känns det som att det verkligen spänner sina muskler på den fronten. Och video-inspelning har Iphone alltid varit i absolut framkant på. Är oerhört sugen på att se Hur bra den presterar.

Namnet pro för mig känns blandat. Jag älskar fokusen på användare och att man vill verkligen visa att som seriös skapare så är det telefonen man ska välja. Dock känns det som det är LIIITE för lite för egen del. I form av uppdatering. Apple känns lite för säkra i vad de har gjort här. Innan högafflarna kommer så är jag SINNESSJUK fanboy, men eftersom de andra tillverkarna verkligen ha gått till nästa nivå på så mycket känns apple för lugna.

Skärmen är 60hz, en sådan sak som "Pro" användare säkert kan störa sig på. Men jag är samtidigt otroligt imponerad, för XS max har för mig bara överpresterat och levererat konstant, i ett års tid, i runt 5-6h.



Med det gnället ur världen.
SÅ vill jag verkligen ha den mossgröna. Ruggigt snygg färg.

Svara