Skip to main content
Fråga

4G, 5G täckningskartor mm.

  • 25 July 2024
  • 4 svar
  • 79 visningar

Hej!

Har Tre sedan många år och är nöjd.

Särskilt när man hör många i sin omgivning

som plötsligt är väldigt missnöjda med Telenor, 

där täckningen är ett minne blott. Och då blir man ju lite förvånad då man i sin enfald tror att vi hela tiden bygger ut och förbättrar täckningen över Sverige. Att få 5 G master verkar inte vara optimalt 

om det är på bekostnad av 4G master som funkar bra. Nu kan jag inte den tekniska biten överhuvudtaget, men man undrar hur man tänker göra hos Tre? Många här ( Emmaboda kommun) går över till Tre, Telenor som säger olika till olika som ringer, men har ändå erkänt att man släckt ner helt här, och vissa har kunnat slippa bindningstider osv. Men att Tre har bra täckning idag betyder ju inte att ni har det imorgon. Om ni går Telenors väg. Varför hela tiden sträva efter snabbare hastigheter när så få kan använda det  ändå? Jag och många med mig är fullkomligt nöjda som det är. Vet inte om jag vågar ta en ny mobil nu och binda fast mig i 3 år.

4 svar

Användarnivå 4
Emblem +13

Jag hade Telenor först. Pga att Huaweii blev portade så halkade de flera år efter med 5G. När de sedan började bygga ut så blev täckningen och mottagningen sämre där jag bor. Jag bytte då både mobil och bredband till Telia, som hade 5G. Det visade det sig snart att bara för att det står 5G på kartan och mina enheter visar 5G så är det inte bra. Närmaste mast med 5G står ca 5 km bort, men 700 Mhz-bandet har så bra yttäckning att Telia lyckas lura in 5G-täckning “överallt”, men med usel signalstyrka. När jag sedan fick en “egen” 4G-mast från Tre 50 m från mitt hus så bytte jag bredbandet till Tre och ligger nu stadigt på 80-100 Mbps 4G. Hastigheten i sig är inte lika viktigt som saker som ping och signalstyrka när man gamear och streamar. Tyvärr kan jag inte byte till Tre på mobilerna då jag är mycket ute i naturen och vid kusten där vi har fritidshus finns ingen Tre-mast ens på kartan. Så det Tre behöver bli bättre på är att täcka in yta och inte bara befolkning. Bra på bredband men usla på täckning för oss som är mobila och rör oss utanför tätbebyggt område är mitt omdöme om Tre.

Ja det är säkert olika lite överallt, dock är det ju trist när något blir till det sämre och det är rent för jäkligt när, i detta fallet Telenor, inte erkänner för alla att de har gjort försämringar för kund som kanske sitter där med ett värdelöst abonnemang. Nu hoppas jag bara att inte Tre har samma tankar och är i så fall ärliga med det så man inte låser sig till något som inte funkar om ett halvår..

Användarnivå 4
Emblem +13

Skillnaden är att Tre satsade på rätt teknik och leverantör från början och därför ligger i framkant med 5G. Det är bara yttäckningen som brister.

Användarnivå 7
Emblem +41

@Sant eller falskt Hej,

 

just nu pågår ett teknikskifte i Sverige där 2G och 3G-näten kommer att stängas inom några år. Först ut att stängas ner är 3G-näten, dessa stängs ner löpande hos alla operatörer i Sverige. I samband med att näten stängs ner byggs 4G och 5G ut vilket i de flesta fall ska ge motsvarande täckning. 

Telenor och Tele2 bygger sitt 2G, 4G och 5G-nät tillsammans. Telenor har även 3G som de byggt ut tillsammans med Tre. Vad som jag skulle tro har hänt, är att 3G-nätet som de har haft med Tre har stängts ner på platsen och de master de har tillsammans med Tele2 inte täcker in området tillräckligt bra. I och med att de bygger nät med olika operatörer kan det bli så att en mast som teoretiskt ska täcka in ett område, kanske inte gör det i praktiken. 

Vad gäller Tre så stänger de också ner sitt 3G-nät för att ersätta med 4G och 5G. Vad som däremot är skillnaden är att de inte bygger 4G och 5G tillsammans med någon annan och de bygger även 3G själva (utöver det nät de delar med Telenor), vilket gör att om du har 4G eller 5G-täckning med Tre idag ska du även ha täckning med Tre när 3G-nätet stängts i området. 

Alla operatörer har haft Huawei i sina nät och den nya utrustning de sätter upp har bättre egenskaper för täckning och är effektivare - men troligtvis handlar det om att för ert område så sitter inte masten rätt. 

Svara