Fråga

Behöver ny Mac-driver för mobilt bredbandsmodem Huawei E367

  • 9 December 2022
  • 2 svar
  • 212 visningar

Har just gjort en större uppgradering av min Mac till en Macbook Air med macOS Monterey (12.6.1),

vilken har Apple M1-chip.

Det innebär att jag behöver en ny driver, Mobile Partner, för att hantera bredbandsmodemet.

Var hittar jag en sådan?


2 svar

Användarnivå 6
Emblem +40

Hejsan 🙂, @BertilL 

Jag har kikat runt lite på nätet om det. Har själv några gamla stickor av Huawei och mac att testa på.

Huawei E398 samt Huawei E3272 , dock är dessa LTE stickor , dvs 3G/4G . Med både Mobile Partner / HiLink och andra programvaror. Både för Windows & Mac .

Men dessa stickor är cirka 10 år gamla , och den du har är 3G / 3G+ om jag förstått det rätt.

Jag skulle nog tro att det är lättare att få stickan att fungera i en 3G /4G Router , än att försöka få ihop firmware och drivrutiner / program på modernare system och datorer. Men att köpa en sådan skulle jag också tycka vara kasta pengar i sjön. Då dom ligger på tusenlappen cirka .

Men eftersom stickan är såpass gammal & begränsad i både hastighet/Täckning & mjukvara. Och förstår det som du har något slags bredband hos 3 , Så skulle jag nog tipsa om att se över något modernare som “3” erbjuder i form av router. Som lirar bra med din moderna Mac M1 🙂. Samt att du kan ansluta fler enheter jämfört med tidigare , om inte dongeln va monterad i en router så att säga.

Förutom det, så blir man mer framtidssäker. För att kunna utnyttja din fina Mac fullt ut . Eller nya telefon osv. Ingen kedja är starkare än sin svagaste länk 🙂

 

Här har du kontaktuppgifter om du behöver vägledning / assistans om något som kan passa dig , alternativ att man besöker 3Butiken , så hjälper dom dig där 🙂

https://www.tre.se/support#kontaktaoss

Hoppas svaret va okej ändå & du får ihop något bra med surf till din Mac ! 😉

Mvh F

Användarnivå 7
Emblem +36

Hejsan @BertilL!

Hjälpte svaret dig som @frodrik91 skrev? Återkom gärna med hur det har gått 😁

Svara