Besvarat

Disable remote access to router

  • 14 December 2022
  • 4 svar
  • 102 visningar

Hej,

Av säkerhetsskäl vill jag stänga av fjärranslutning till min "Huawei B818-263". Men, ert användargränssnitt verkar inte ha tagit med denna funktion, eller så hittar jag helt enkelt inte denna.

Hur stänger man av fjärranslutning till denna router?

icon

Bäst svar av frodrik91 16 December 2022, 19:38

Visa original

4 svar

Användarnivå 6
Emblem +40

Hejsan 🙂, @IPv8 

Kikade runt på min B818 , som är liggandes nu efter byte till Zyxel . Men jag såg inget som har koppling till fjärranslutning / remote access. Men operatörer kanske har något dolt verktyg för ansluta till den .

Det som jag tänker man kan göra om man vill ha “ högre säkerhet “ är att använda sig av :

  1. Svårare lösenord för Wifi & även inloggning till routern i app & webbläsare.
  2. Använda WPA3 istället för WPA 2. Dock så kanske den routern bara hade WPA2 , glömde kika.
  3. Använda VPN Tjänst direkt i Router inställningarna , alternativ på den / dom enheterna man använder.
  4. Se över val av webbläsare samt dess inställningar gällande säkerhet , samt tillägg som tex “AdBlock “ , för minska spårning & popup/reklam osv.
  5. Se över Virusskydd / Inställningar.
  6. Se till så enheter har dom senaste uppdateringarna .

    Finns säkert mer tips & trix . Men här är iaf några man kan kika på.
    Hoppas det va något till hjälp 🙂

    Mvh F

Tack Fredrik för många tips.

Jag vill helt enkelt att routern inte aktiverar webb inloggning från WAN; den ska inte svara på det, på det sätt som routern kan konfigureras för att ignorera ping från WAN sidan.

Men, routern är dum och svarar glatt med en inloggningssida mot WAN.

En typiskt kinesisk funktion för att låta Partiet att alltid ha kontroll?

Användarnivå 6
Emblem +40

😎

Användarnivå 6
Emblem +40

Testa med

TR-069 Client

 på inställningar i routern kanske. Eller om man kan sätta vilka mac adresser som kan ansluta .

Svara