@JonLennon Hej,
för 4G så använder Tre följande frekvenser - B1 (2100MHz), B7 (2600MHz), B20 (800MHz), B38 (TDD 2600MHz). För 3G använder Tre 900MHz och till viss del 2100MHz.
Om din telefon saknar stöd för VoLTE och du endast har 4G-täckning på den aktuella platsen med den operatör du använder kan du inte ringa, således ska samtalet inte ens gå att koppla upp utan du bör endast få ett felmeddelande. Om din operatör både har 3G och 4G-täckning på samma plats och din telefon inte kan ansluta till VoLTE kommer samtalet att gå via 3G istället. Gällande att aktivera VoLTE på en telefon utan stöd för det för en viss operatör, brukar det behövas ett samarbete mellan operatören och tillverkaren. Tillverkaren ska se till att en uppdatering till telefonen kommer som fungerar med operatören. Detta kan ibland vara svårt pga tillverkarens begränsade möjlighet att testa telefonen ordentligt. Tillverkare kan dock gör så att en telefon fungerar med VoLTE i alla nät utan att ha testat - men det kan skapa andra problem.
Som jag förstår det, fungerar det att ringa felfritt ibland? Visar telefonen om du har 4G under samtalen?
Det finns egentligen bara garantier för att de modeller som operatörerna själva säljer/har sålt kommer att fungera.
@Pettersson Tack för svaret!
Jag gissar på att Light Phone har används sig av den lösningen du nämner senare; att de har gjort så att telefonen funkar med VoLTE i alla nät utan större test.
Telefonen funkar felfritt i övrigt med sms/mms/data men det är till vissa som det inte går ringa. Det ringer som sagt upp, samtalet syns på skärmen till den jag ringer men när personen svarar blir det tyst för båda. Efter ca 20 sekunder bryts samtalet. Sedan står det “samtalet misslyckades” (i alla fall på min sambos iphone). Telefonen har inte möjlighet att visa om det är 4G under samtalet men jag vet att det är en “4G-telefon”. Via Reddit har jag hört från Lightphone tillverkarna att “the 3G network is not intended to be used for Light Phone II as the primary network.”
Det funkar att ringa till andra iphones men den gemensamma nämnaren för de misslyckades samtalen är att de har iphone och att de också använder sig operatören Tre. (De använder sig dessutom av s.k. familjeabonnemang eller delar på tilldelat data, om det skulle spela någon roll. Jag har inte ringt någon som har ett “vanligt fristående” abonnemang hos Tre).
Tack för svaret @agpath ! Undra hur svårt det är att “lägga till” en mobilmodell i sitt nät? Hmm.
En annan generell fråga om frekvensband. Måste en telefons samtliga frekvensband stämma överens med nätets samtliga frekvensband för att fungera optimalt?
“ Undra hur svårt det är att “lägga till” en mobilmodell i sitt nät? “
Detta kräver en del tester och lär knappast göras för en modell som inte primärt säljs i Sverige. Att det funkar med samtal ibland gissar jag beror på att den går över på 3G när du ringer. Om du stänger av LTE så borde den alltid ringa på 3G, såvida detta finns kvar (inte så länge till dock).
Gällande frekvensband klarar de flesta mobiler de flesta internationella band. De band som du räknar upp är de 4G-band som finns i Sverige. FDD betyder att den kan koppla upp sig mot flera band samtidigt.
@JonLennon Hmm, det låter konstigt. Kan du i telefonens inställningar på något sätt välja att endast använda 3G? Om det går, testa gärna detta. Fungerar det om du blir uppringd eller är det samma problem då?
Det behöver inte vara svårt att ge en telefon stöd för VoLTE - men det krävs ett samarbete mellan operatör och tillverkare. Operatören brukar ställa vissa krav på att det ska fungera på ett visst sätt, eftersom de inte vill att sina kunder ska uppleva problem. När tester och justeringar är färdiga är det upp till tillverkaren att profilen för detta skickas ut till telefonen.
När jag läser på Lightphones hemsida framgår det att Tre ska fungera, inklusive Telenor. De två andar operatörerna ska inte fungera. Varför vet jag ej - men det låter som att de ändå har gjort något test som ska göra att det fungerar. Alla operatörer i Sverige använder ändå liknande frekvenser.
För att det ska fungera optimalt behöver din telefon ha stöd för alla frekvenser samt möjlighet att kombinera dessa. Nu verkar det dock handla om en telefon med begränsade användningsmöjligheter vilket gör att det behovet nog inte är lika stort. Din telefon har stöd för de frekvenser som Tre använder och således ska det fungera fint.
@agpath FDD har inget att göra med att telefonen kan koppla upp sig på flera olika frekvenser samtidigt. FDD och TDD är enbart olika sätt som ned- och uppladdningtrafiken hanteras i nätet.
Tack för svar!
Samtalen som det misslyckas till misslyckas alltid. Jag har aldrig fått det att funka. :)
@JonLennon Hmm, såg du mitt svar ovan om att testa att låsa telefonen på 3G?
@Pettersson Nu såg jag ditt svar. Tack!
“Kan du i telefonens inställningar på något sätt välja att endast använda 3G? Om det går, testa gärna detta. Fungerar det om du blir uppringd eller är det samma problem då?”
Nej, telefonen är så minimalistisk så det finns inte några inställningar att ställa in att endast använda 3G. Det är samma problem om jag blir uppringd.
Jag har också skaffat ett kontantkort från Hallon och satt i Light Phonen, Det händer samma sak där. Men jag har också testat att sätta mitt Tre-sim i min Android och i min sambos Iphone. Då funkar det till min Android men inte till iphonen. Därför tror jag att det är något problem med just iphone + tre när man ringer från Light Phone.
Tror du/ni att detta skulle gå lösa med en uppdatering i telefonens mjukvara från tillverkarens sida eller är problemet i hårdvaran, alternativt Tres nät?
@JonLennon Det är rimligt att det krånglar med Hallon också eftersom det egentligen är samma operatör. Toppen att du testat så mycket dock! Fungerar det även om en Android-telefon ringer till dig? Vet du om de iPhones du testat med har WiFi-samtal aktivt?
Jag skulle tro att problemet ligger i att det inte finns rätt inställningar för telefonen att fungera rätt i Tres nät. Dock jag tycker att problemet du beskriver låter väldigt udda eftersom det ändå verkar fungera att ringa. Kanske kan @Karl Von Bredband eller @JeppePeppe ha någon tanke om vad det kan bero på? Det verkar ju inte vara något uppenbart fel på telefonen tänker jag?
@Pettersson Sant! Har också beställt ett kontantkort från Telenor för sakens skull. Tillverkaren säger ändå att Tre och Telenor ska fungera. Och jag vill att den ska fungera när jag lagt flera tusen på den, haha!
Ska testa att utan wifi-samtal aktivt!
Ja, det är skumt att det funkar felfritt i övrigt men att detta grundläggande strular. Sen är det ett litet team bakom telefonen och det är ett ganska buggigt operativsystem. De jobbar dock aktivt med att fixa dem.
Ja, det funkar om en android ringer till mig. Min mor har en android och Tre som operatör. Funkar fint.
Framgång! Och jättelustigt..
Jag stängde av wifi-samtal på sambons telefon - funkade ej.
Stängde av LTE - funkade!
Varför?!
@JonLennon Vi får se om de från Tre jag taggade ovan svarar - men har du hört av dig till tillverkaren för att se om de har någon tanke om vad det kan vara?
Det låter superkonstigt att det skulle påverka vad den mottagande parten har för anslutning. Vilken iPhone är det?
Ja, jag har hört av mi men i det ärendet vet de bara att jag ska testa med mitt Hallonkort också. Jag har sagt samma till dem som i denna tråd.
Det är jättekonstigt. Hon har en iPhone 8+.
Nu har jag också bett min svärfar att stänga av LTE på sin iPhone, och då funkade det att ringa honom.
Han vill dock inte ha den av p.g.a. sämre ljudkvalité. (?)
Finns det något sätt för Tre att stänga av LTE på mitt SIM-kort? Då det inte går stänga av på min Light Phone.
Hej!
Det låter som ett väldigt märkligt problem du får. Om telefonen är så pass ovanlig så skulle det kunna förklara varför det inte larmar någonstans hos oss om att det är problem med denna, om det nu också är något som påverkar alla.
Har du möjlighet att skicka PM till mig med mobilens IMEI? Alternativt TAC-kod? (Dom första 8 siffrorna i ett IMEI)
Kan kolla med gruppen som testar produkter i vårt nät då.
Hej @Karl Von Bredband !
Skickar PM
Vänligen
Jon
@agpath Det stämmer att det har varit problem för flera svenska användare av samma modell som jag har. Jag har lusläst typ allt om Light Phone i Sverige i den Reddit-gruppen. En person som skriver i tråden du länkar till säger att Comviq funkar för honom (men det var för två år sedan). Jag har till och med skrivit PM till de svenska användarna i tråden. Fått svar från en och den hade Halebop (funkade inte) och den ville inte byta operatör.
Jag har också skapat en egen tråd om mitt problem i samma grupp: https://www.reddit.com/r/LightPhone/comments/1cxiip7/lpii_users_in_sweden_2024_edition/
En användare skrev där att den hade problem med misslyckade samtal till iphones och valde i slutändan att använda sig av en annan telefon.
Sen har jag en uppdatering också: Jag fick mitt kontantkort från Telenor idag och med det går det ringa till min sambo (när hon har LTE påslaget). Det funkar alltså med Telenor men inte med Tre.
Enligt mina lekmansundersökningar använder sig Telenor av Band 28a, vilket inte Tre gör.
Light Phone är kompatibel med Band 28. 28 och 28a låter i mina öron som väldigt snarlika band. Vet inte om det säger något.
Har också delat med mig av information till @Karl Von Bredband om mina misslyckade och lyckade samtal igår. Får se om det ger något resultat.
Allt gott
Jon
Kan just nu bara referera till problem andra kunder har haft i samma stil.
Väldigt övergrippande och förenklat så skickar en hårdvara och nätet massa frågor fram och tillbaka till varandra.
I alla förfrågningarna som görs fram och tillbaka så finns det en fördefinierad standard som man räknar med att både hårdvaran och nätet följer.
Exempelvis så frågar nätet efter något som heter “IMEISV” och räknar med att få ett svar tillbaka (enligt standarden). Väljer hårdvaran att ignorera det eller skickar ett svar som helt avviker ifrån standarden så släpps inte hårdvaran in i nätet då nätet “rejectar” den. Oavsett om den har stöd för operatörens frekvenser m.m.
Det går såklart ifrån en operatörs håll att göra undantag och tillåta en viss typ av anslutningar trots att dom inte följer standarden. Men brukar inte vara populärt då nätet agerar helt korrekt enligt den standarden och “spelreglerna” som alla har kommit överens om.
Detta är en väldigt grov och förenklad förklaring.
Just nu har jag ingen aning om just detta problem beror på något sånt, men det låter inte osannolikt.
@JonLennon Gällande Telenors användande av b28 så är det väldigt begränsat. Denna frekvens används mer av Telia än Telenor. Det är konstigt att Lightphone skriver att de har testat sina telefoner i de nät som anges men det ändå inte fungerar som det ska… låter nästan oseriöst.
Har du fått något svar från dem kring vad det kan vara? Nu har du ju lite mer att gå på än tidigare tänker jag.
@Karl Von Bredband det låter rimligt att det kan vara så. Det verkar som tillverkarna av telefonen har gått på någon slags generellt internationell lösning och inte kunnat gå in på nationell/operatörnivå för att läsa telefonens optimala funktionalitet.
Tack för att du ni/undersöker!
@Pettersson Ja, jag tycker också det är konstigt att Light Phone går ut med att Tre och Telenor funkar när det uppenbarligen inte gör det. Ska informera dem att det kanske är bäst att dra tillbaka den påstådda kompatibiliteten med dessa nät/operatörer. Jag upplever inte företaget som oseriöst. Det känns mer som att de saknar kompetensen (i och med teamets lilla storlek) men att de samtidigt har lite höga tankar om hur bra deras telefon/operativsystem fungerar.
Innan jag köpte telefonen hade jag Tele2 som operatör (en operatörer som enligt dem inte ska fungera) och jag frågade dem varför det inte funkar och jag fick detta som svar:
Hi Alexander,
There are a variety of factors; some carriers require special certifications, some carriers we haven't been able to test thoroughly, and others use different network antennas altogether. As a small team based in New York, we are still in the process of expanding our phone's reach.
We appreciate you checking out the Light Phone. We're sorry for the disappointing news and we hope that we can share a Light Phone with you in the future.
Thanks for understanding.
Ganska övergripande svar alltså.
Uppdatering angående Telenor: Light Phone-telefonen ska kunna vidarebefordra MMS som blir skickade till telefonen till den mail man har registrerad på ett konto för Light Phone. Detta fungerar inte med simkortet från Telenor. Funkade däremot med Tre.
@JonLennon Jag har läst på lite mer om Light Phone nu och det verkar absolut vara en spännande telefon. Dock känns det som att det är lite för enkelt i vissa hänseenden. Något som du beskriver bör inte uppstå och det borde inte ha varit speciellt svårt att kunna hitta en lösning där du faktiskt kan göra vissa inställningar för att få det att fungera. Exempelvis genom en dator eller liknande. Att kunna låsa telefonen på 3G är något som i dagsläget inte påverkar funktionaliteten för samtal och meddelanden - utan snarare begränsar hastigheten på datatrafiken.
Har du möjlighet att fråga LightPhone om det på något sätt går att låsa telefonen på endast 3G? Tre släcker 3G-nätet under nästa år och förhoppningsvis har de lyckats få en lösning på utmaningen med 4G-samtal då.
Missförstå mig rätt, men de verkar inte ha lyckats testa varken Tre eller Telenor ordentligt heller… Kanske kan du hjälpa LightPhone på något sätt att testa återigen, för att få allt att fungera? Vet inte hur du och dem ser på det.
@Pettersson Håller verkligen med dig. Något grundläggande som att kunna ringa borde vara ganska enkelt att lösa. Jag är osäker om de ens har testat utan bara gått på någon slags övergripande lösning.
Jag tror inte det går låsa telefonen på 3G, eller de är nog inte så villiga att göra det. De säger att telefonen är en 4g (LTE)-enhet och det funkar med 4G-samtal med Telenor-simkortet, så jag tror det har med certifikat och “spelregler” som @Karl Von Bredband pratar om. Känns som de fokuserat på funktionalitet i USA.
Jag ska bistå dem med informationen jag fått av er och kanske kan de uppdatera sin telefon på något sätt tack vare detta. Jag testar gärna för jag vill att det ska funka när jag lagt flera tusen på luren.