Fråga

Fruktansvärt långsamt bredband

  • 4 January 2022
  • 3 svar
  • 972 visningar

Hej,

Jag har nu haft ett långsamt internet ett bra tag nu. De testade att låsa routern till en frekvens och det blev inte bättre, räknas som första åtgärden. De trodde då att det var fel på routern, den lämnades in för drygt en månad sedan. Vi hittade en router hemma, fullt fungerande med stöd för 4g som bredbandet utlovar, samma problem kvarstår, räknas som andra åtgärden. Vi har testat alla de ursäkter som tre gett oss, starta om, plugga ur, resetta, ursäkter för att bespara tre lite tid. Jag fick nog och gjorde en felanmälan. Det innebär att när jag får tillbaka routern och samma problem uppstår från första gång jag testat den när jag kommer hem har jag min fulla rätt att häva abonnemanget utan någon som helst betalningsskyldighet på det resterande. Med handen på hjärtat så hoppas jag för deras och min skull att det inte fungerar så jag inte behöver gå igenom samma problem igen. Nu vill jag veta hur det gått för någon här som faktiskt lyckats häva bredbandet? Jag har redan kollat upp bättre bredbandsalternativ utan bindningstid så man kan säga upp och byta direkt om något felar. Måste poängtera att kundtjänst har inte på något vis varit otrevliga, vi fick en månad gratis som vi knappt kunde använda då internetet varit så segt, men som sagt ingen otrevlig kundtjänst. Dock inte medgörliga i alla parter, de som alltid hittar erbjudande ur fickan när det ska säljas. Tack för mig och tacksam för svar.


3 svar

Användarnivå 6
Emblem +40

Hej , 

Tråkigt att du upplever problem . Vi kan försöka gå igenom några steg här så får vi se vart vi hamnar . 

Kan du berätta mer utförligt va du upplever för problem med ditt mobila internet ? 

Vart i Sverige bor du tex , behöver inte peka exakt på numret men menar så man kan titta på täckningakartan iaf . Lägenhet / villa / radhus ? Skog eller stad osv . 

hur upplever du att det är långsamt ? Lite mer konkret 
hur länge har du upplevt problemet ? Funkar bra innan ? 
vad har du för router / hårdvara ? Är det 2 olika du har testat ? Är den från 3 ?! 
 

Sen kanske vi beroende på hårdvara/hårdvaror bör se över mjukvarorna på dessa i senare skede . 

Vad har du för surf avtal med tre ? Surf pott / sen kanske hur lång bindningstid du har kvar från det datumet du tecknade  avtalet . Behöver inte bifoga något personligt utan räcker år / månad från & till . 

har du testat olika platser att ha den inkopplad i huset / lägenheten ? 
Vad får du för siffror på speedtest.se tex 3 referens tider vore bra . Dag / kväll / läggdags eller iaf något utspritt.

Bra då att få fram informationen ” ner / upp & svarstiden . 

Jag skulle nog inte kalla de ”ursäkter ” utan det är ju mer praxis felsökning . Ibland kan tex sim kort vara lite slitet eller fel monterat . Ibland kan det behövs mjukvaru uppdateringar . Kunden kan tyvärr ha skaffat fel / undermålig utrustning för ändamålet, eller ha kvar gammal hårdvara i må tro att de ska lira bra . Då vi har en annorlunda utformning i Sverige beroende på vart o hur man bor .  Belastningen kan ha ökat på masten efter stor byggnation nära dig . Är bara en av få exempel . 

vad jag tror, beroende på vad för anmälan du gjort men om man tex gjort en ”täckningsanmälan ” så antar jag man inte avslutar avtalet förrän det verkligen ha gjorts allt i bådas vägar . Men sånt är ju kundservice till för så det är ju där lösningen och att problemet ska finnas i om det är felande teknik osv . 
 

Med vänlig hälsning,  F 

 

@Calle97  återkom gärna med mer info så kan vi kika mer på det . På återseende. 

Hej. Tack för svar. Detta inlägg skrevs i ren frustration. Jag letade efter ett sett att ta bort inlägget. 

Men nu när du tagit din tid och svarat kan jag åtminstone tacka. Det är väldigt hyggligt att du svarade. 

Som det ser ut nu så får jag nog helt enkelt lugna mig lite. Avvakta och vänta och se vad som händer. Dock står jag fast vid att bästa lösningen för oss är om vi kan byta bredband. Våra grannar har ett internet som de streamar och spelar ps4 på varje dag utan problem medan vårat bredband fungerar lite som en mikro, vi får alltid vänta på att det ska hända något. Inget personligt men allt passar inte alla oavsett hur bra ett erbjudande kan vara. Dock behåller jag mitt mobilabonnemang då det är otroligt bra med hastigheter mer än utlovat visa gånger. Det är konstigt då det är samma uppkoppling men så är det och inget att göra åt. Tack dock ännu en gång. Får önska dig och dina kollegor en fin dag. 

Användarnivå 6
Emblem +40

Hej. Tack för svar. Detta inlägg skrevs i ren frustration. Jag letade efter ett sett att ta bort inlägget. 

Men nu när du tagit din tid och svarat kan jag åtminstone tacka. Det är väldigt hyggligt att du svarade. 

Som det ser ut nu så får jag nog helt enkelt lugna mig lite. Avvakta och vänta och se vad som händer. Dock står jag fast vid att bästa lösningen för oss är om vi kan byta bredband. Våra grannar har ett internet som de streamar och spelar ps4 på varje dag utan problem medan vårat bredband fungerar lite som en mikro, vi får alltid vänta på att det ska hända något. Inget personligt men allt passar inte alla oavsett hur bra ett erbjudande kan vara. Dock behåller jag mitt mobilabonnemang då det är otroligt bra med hastigheter mer än utlovat visa gånger. Det är konstigt då det är samma uppkoppling men så är det och inget att göra åt. Tack dock ännu en gång. Får önska dig och dina kollegor en fin dag. 

 

Hej , inga problem 🙂 hum , det kanske bara går att redigera på” prickarna” men oklart . 

Men jag kan försöka hjälpa dig ändå . Då du verkar ha “3” som operatör för telefoni och säger att du är nöjd och får “otroligt” bra med hastigheter ( mer än utlovat ) Vet inte riktigt vad som” lovas “ men med surf så är det ju alltid en benämning” upp till “ då många saker väger in . 

Vad har dina grannar för “modem/router, operatör som du jämför med  “ ? & i vilken del av lägenhet /våning/ villa är deras hårdvara placerad . 

 

Jag tycker det är väldigt konstigt när du nämner att det funkar bra med mobil med 3 abonnemang ( SIM-kort ) Skulle gärna få reda på information som jag nämnde ovan svar.  Klart det finns något att göra åt . Jag är egen individ och hjälper folk här i forumet på egen basis . Jag är likväl som dig en kund hos 3 och kämpar själv med täckning

Iaf vill jag gärna få reda på vad du har för “Telefon  , dvs märke / modell “ . Likaså vad ditt modem / router har för märke / modell och om den är från “3” eller köpt på egen hand. 

Jag har en liten känsla av att du har en hyfsat “ny” telefon med bra antenner och där kanske du får nytta och bättre upplevda hastigheter . På samma område du får “ bra /över lovat “ hastigheter / svarstider/prestanda . Bör ditt “ bredband “ få på samma / ungefärligt ställe . 

Men mycket kan bero på hårdvara,hårdvara och hårdvara . Därför tänker jag att det är lättare och hjälpa dig då 🙂 Vem vet , det kan ju “gynna” din telefons surf/hastighet positivt . 

Även vart på https://www.tre.se/varfor-tre/tackning/tackningskarta man hittar dig och din utrustning . 

Räcker med område/ stad /centrum eller något som man hamnar hyfsat nära . 

 

Förstod aldrig riktigt vad det va för anmälan du hade gjort med “kundservice” . Gäller det hårdvara så som routern eller är det en teckningsanmälan ? eller båda ? 

Ha en trevlig tisdag :) 

Mvh F 

 

@Calle97

 

 

Svara