Besvarat

kartan på zyxel air appen

  • 11 May 2023
  • 5 svar
  • 238 visningar

Hur ställer jag in så att jag får bäst mottagning på kartan på zyxel air appen? longitud och latitud, men jag kan inte spara några csv filer. Man kan sätta igång så att det piper men det blir jag inte heller klok på. Jag har inomhus routern. 

lite vägledning vore tacksamt.

tack på förhand  

icon

Bäst svar av frodrik91 11 May 2023, 04:43

Visa original

5 svar

Användarnivå 6
Emblem +40

Hejsan 🙂, @superdupertramp 

För att hitta bra mottagning så får man testa att ha routern vid olika placeringar .Och jämföra vad man får för resultat. Ofta är fönsterplatser något att rekommendera. Man kan gå både efter signal styrkan som visas i appen, men även genom att göra hastighetstester/svarstester.

Kan även tolka genom att se vad routerns lampor visar för “Färger & staplar “ . Som du kan se på länken nedan.

 

Det finns en funktion i appen som heter “speed test” . Där kan du testa hastigheten som routern får utan några förluster över Wi-Fi som kan förekomma. Gör man ett test i webbläsaren eller annan app , så kan det bli ett helt annat resultat . ( Dock lite synd att man inte kan spara testet med namn , vart man gjort det så att säga.)

När man är ansluten på Wi-Fi så kan man titta i Zyxel Air appen över “Signal Styrkan / Signal Strength “ som visas .See detail/Se detaljer . Där kan man spara ner t.ex en placering man testat och döpa den till den platsen. Och sen jämföra vilken man anser vara bäst efter resultaten.

 

Där visar den signal styrka i “rsrp (dBm)  t.ex rsrp - 83 dBm. I appen finns en skala som visar röd till grön skala . Bäst är grönt , lägre siffra är bättre än högre om man ska beskriva det enkelt . Men det visar som sagt skalan som man ser bredvid “map / prompt” som du verkar ha testat 🙂

Sen är det lite beroende på vilken teknik man är ansluten till & har i sin närhet. Om det är 3G ,4G eller 5G som finns tillgängligt.

Värt att nämna är också att routerns placering i hemmet blir viktig beroende på vad för enheter man ska ansluta & hur boendet ser ut . Om det är flera våningar , betongväggar, om man ska ansluta med nätverkskabel osv.

Här kan du se för ditt område vad täckningskartan säger om vad det finns för tillgängligt mobilnät →

https://www.tre.se/varfor-tre/tackning/tackningskarta

Och här kan du testa hastigheten i webbläsare. Mer korrekt är det oftast om man har deras egna app. Men bäst är att testa i zyxel air appen och routern som nämnt högre upp.

https://www.speedtest.net/

 

Gällande kartan och csv filer så ger inte operatörer ut exakta placeringar för master av flera anledningar.En av dom är att man vill förebygga sabotage Man kan få vägledning om placering om man kontaktar 3 kundservice.

Här har du deras kontaktuppgifter →

https://www.tre.se/support#kontaktaoss

Blev lite invecklat kanske , men hojta till om jag ska försöka förtydliga något 🤗

/F

 

 

 

 

Tack så jättemycket för förtydligande. Jag är fortfarande på jobb så har inte hunnit hem och testa ännu. Däremot så vet jag att när jag ska testa hastigheten så funkar det bara att trycka på diagnostic test, när jag trycker på Speedtest så står det någon form av error tror jag? Är det något jag har tryckt på då eller? 
mvh johan

Såhär ser det ut ungefär….. är det ok? 

Användarnivå 6
Emblem +40

Så bra då 😎☀️ hum okej . Testa och se så du har senaste mjukvaran av appen . Kommer uppdateringar imellanåt . 
 

Nu i tabell visas inte svarstider . Men går man in på respektive så ser man dom . Där ska den vara så låg ”ms ” som möjligt . Det är hur snabb responsen är från klick till agerande kan man säga . Extra viktigt vid känsliga saker så som spel. 
 

Tyvärr ser man inte ”ms / svarstider ” i Zyxel testerna . Men ser ju dom riktiga värdena man ska gå efter istället så. 

 

Ser ut som fina hastigheter . Säkert också så med svarstiderna  Antar du får väldigt bra på 4G eller helt enkelt 5G teknik .

Värt att nämna är att varje hastighetstest man gör tar en viss mängd av sin surfpott man har . Så man ska vara varsam att inte testat upp allt och för ofta, för då så är den bara slut helt plötsligt  . Och då blir det ju tråkigt 🙃lite annat med obegränsat abonnemang , men man bör ju hålla lugnt med det då med . Så andra får nyttja nätet mer istället 😎
 

/ F 

 

Användarnivå 7
Emblem +36

Så himla bra och tydliga svar @frodrik91! Du är en stjärna 🌟😎

Svara