Skip to main content
Besvarat

Routern stänger ned/slutar funka flera gånger per dag

  • 5 June 2024
  • 1 svar
  • 45 visningar

Jag fick en ny router för ca 6 månader sedan, Zyxel. Först fungerade allt bra men sedan flera månader tillbaka stänger den ned sig utan anledning nästan dagligen. Ibland flera gånger per dag. Då måste jag stänga av wifi på samtliga enheter, starta om routern och sedan sätta igång allt igen. Då alla enheter prioriterar wifi innebär detta ibland att jag fått flera notiser/meddelanden sen kväll eller tidig morgon som inte kommer fram förrän jag tar bort wifi och ställer in mobildata. Detta är ett påtagligt problem för mig då jag har sjuka anhöriga som meddelar mig via meddelanden/whatsapp, och jag måste kunna lita på att det kommer fram utan att behöva stänga av wifi på telefonen varje kväll. Jag betalar ju liksom för detta…

 

Några idéer? Tacksam för hjälp 🙏 Är ju halvt omöjligt att komma i kontakt med 3 personligen och få hjälp.

1 svar

Användarnivå 7
Emblem +36

Hejsan @Alebor! Ledsen för sent svar.

Tråkigt att höra att du har strul med uppkopplingen av ditt WiFi. Har du/ vad har du testat innan?

Jag rekommenderar att testa några saker innan du kontaktar oss:

  • Nollställ router: Detta gör du genom att klicka på “Reset” knappen på bak/undersidan. Vänta 5 minuter och starta sedan om den.
  • Byt plats: Vart har du ställt routern? Rekommenderar att ställa den nära ett fönster för bäst resultat. 
  • Kolla med olika enheter: Är det bara för 1 telefon det strular, eller flera enheter? Det kan vara bra att kontrollera ifall det enbart sker i din telefon, eller hos andra med för att säkerställa att det inte har något med mobilen att göra.

Behöver du fortfarande hjälp, så kan du kontakta oss här.

Svara