Fråga

Stödjer 3, 4G+ för deras routers och nät?

  • 10 July 2022
  • 2 svar
  • 333 visningar

Hej jag är ny hos 3 och eftersom 5G inte ännu stöds där jag bor hoppas jag på att det finns 4G+ istället, jag har läst att 3 stödjer 4G+ och att de ska finnas i princip överallt i deras nät men när jag kollar på 3s täckningskarta ser jag inget alternativ för att kolla 4G+ trots att det finns det för både 5G och 5G+, undrar därför om det finns någon som kan svara på denna fråga åt mig innan jag blir galen av att sitta och googla för evigt. Tack i förväg :))


2 svar

Användarnivå 6
Emblem +40

Hejsan , @GideonLind 

Bifogar lite från 5G tråd och om 4G där .

 

Så som jag förstår de , så är det en tidig teknik av 5G , som ersätts med modern 5G teknik som ska köras helhjärtat på , för att få ut full funktion ur nätet av hastigheter och svarstider .

 


 

Tre kör 5G på två frekvenser i dagsläget. Till en början körde man ut 5G på 2100-bandet. Detta med DSS, Dynamic Spectrum Sharing - där 4G och 5G delar frekvens. Denna 5G finns fortsatt, men utbyggnaden verkar inte pågå för tillfället. 

Den andra frekvensen är då 3,5GHz, även kallat C-bandet. Denna frekvens används uteslutande för 5G hos Tre. I samband med utbyggnaden av denna frekvens verkar även 5G på 2,1GHz att släckas om det finns på samma plats. 

På grund av mer begränsat frekvensutrymme för 2,1GHz, blir även hastigheten mer begränsad. Hastigheten för 4G och 5G på 2,1GHz är väldigt lik. Fördelen för 5G blir generellt sett lägre svarstider. Det är denna 5G som finns i, exempelvis, detta norra och västra 5G-området i Stockholm.

____________________________________

Angående 4G+ och täckningskartan , Kommer inte ihåg anledningen varför de togs bort från täckningskartan , men gjorde nog ingen funktion längre kan jag tänka mig . Bakas nog kanske in i 4G valet .

 

LTE Advanced, även kallat 4G+, finns i stora delar av 3s nät. LTE-A kallas det när två frekvenser aggregeras. Om, exempelvis, två frekvenser där bandbredden är 10MHz var slås ihop blir det då 20MHz vilket tillåter högre hastigheter, en stabilare uppkoppling och bättre kapacitet. I storstäderna verkar 3 ha lite olika kombinationer som används beroende på behoven i områdena. LTE-A använder alltså exakt samma frekvenser som övriga 4G/LTE-nätet, skillnaden är bara att flera frekvenser kan kombineras. 

Din iPhone har stöd för LTE-A - men iPhones visar ej när de använder det. Jag skulle gissa på att din telefon använder frekvenserna b1/2100Mhz och band 20/800MHz samt till och från även band 7/2600MHz eller band 38 (TDD 2600 och 38 stora delar av tiden. Exakt hur hastigheten ser ut beror på hur nätet är konfigurerat, vilka frekvenser som används och hur kapaciteten ser ut på de olika siterna. Jag har fått upp emot 300Mbit/s via 4G i Stockholm med en iPhone 12 Pro Max. 

För 3G används 900MHz och 2100MHz. För 4G används 800MHz, 2100MHz, 2600MHz (FDD) och 2600MHz (TDD). 

 

Mvh F

Användarnivå 7
Emblem +40

@GideonLind Hej,

 

4G+ finns på många ställen i Tres nät. Det som krävs är att det finns två (eller fler) frekvenser på samma plats som då kan kombineras. Tre visar inte detta separat i täckningskartan - men en stor del av de områden där 4G-täckning finns har även 4G+. 

Det är endast ett fåtal telefoner och routrar som visar när 4G+ används - de andra visar “4G” oavsett om det är vanlig 4G eller 4G+. 

Som enkelt svar blir det alltså; Ja - Tre har stöd för 4G+. Likaså har deras routrar.

 

Svara