Fråga

Testserver Götlaborg

  • 27 October 2021
  • 2 svar
  • 31 visningar

Användarnivå 6
Emblem +40

Tjena gänget ! 
 

Tänkte höra om det bara finns ” Testserver ” i Stockholm ? Hade gärna sett en i Göteborg för rättvist resultat ! 
 

Om ni möjligtvis inte har - varför har man inte en i Göteborg ? Och är de planer på ha en ? 
 

Sen vad har en ”Testserver” för funktion mer än att folk kan pinga / mäta sina hastigheter / svarstider . 

Ser tex att övriga operatörer har i Göteborg bland annat . 
 


Med vänlig hälsning, Fredrik 


2 svar

Användarnivå 7
Emblem +40

@frodrik91 Hej,

 

jag kan tyvärr inte svara på varför Tre inte har en server i Göteborg eller om de kommer skaffa det i framtiden.

Men generellt sett med Speedtest bör du låta appen välja server själv, den utgår då från flera olika faktrer. Bland annat distans till server osv. Det som mest påverkas av avståndet till servern är svarstiden. De allra flesta servrar som finns på Speedtest klarar av riktigt höga hastigheter. Jag kan exempelvis välja en server i USA och få liknande hastigheter som mot en server i Sverige - men med högre svarstid. Jag sitter på fiber med 1000/1000 i hastighet, så kapaciteten i servrarna finns för att hantera höga hastigheter.

De flesta internetleverantörer har flera fysiskt skilda ställen som trafiken kan hanteras i, gissningsvis sätter vissa operatörer upp servrar där också. Om det fyller någon viktig funktion egentligen vågar jag inte svara på - men troligtvis kan de köra det för interna tester också. 

Användarnivå 6
Emblem +40

Hej ,  Jo exakt den verkar ju välja tex  servern Hi3G som är i stockholm . 

 

Men att pinga en anna operatör vars är närmare tex så borde svarstiden va bättre än tex mast i stockholm .

 

Har ju även sett att man ip adressen är kopplad till Stokholm . Vad det nu betyder när vi “kopplar “ på oss på våra närmaste sändare egentligen 

 

Med vänlig hälsning, F

 

Trevlig helg  ;) 

Svara