Fråga

WiFi Max Clients

  • 26 October 2023
  • 6 svar
  • 49 visningar

  • Nykomling
  • 2 kommentarer

Det börjar bli många WiFi anslutna enheter som styr lampor och kontakter. Det verkar som om det är max 32 st samtidiga WiFi-anslutningar i mitt lokala nätverk.

Jag vill öka på det. Hur gör jag det?

Jag har säkerhetskodningen WPA2-PSK.

 


6 svar

Användarnivå 5
Emblem +33

Det är nog routern som sätter den begränsningen. Jag har tidvis betydligt fler enheter än 32 i mitt nätverk. Jag tycker att 32 låter som en låg begränsning.

Vad har du för router?

Den som jag fick från 3. Zyxel NR5103E

Användarnivå 5
Emblem +33

Den ska klara att ansluta upp till 64 enheter.

Användarnivå 5
Emblem +33

Kan förtydliga att det är max 32 enheter på Wi-Fi-bandet 2.4 GHz och max 32 enheter på Wi-Fi-bandet 5 GHz. Kontrollera om båda Wi-Fi-banden är aktiverade i routerns inställningar.

Jag har båda aktiverade men kan använda bara 2,4 till “smarta” grejor. Tycker 5 suger i hastighet. Så då blir det max 32 prylar.

Användarnivå 6
Emblem +40

@ankj

Vad har du för smarta produkter ? Tänker om du har flera enheter kopplat till en hub så räknas ju huben som en “enhet / ip adress “ . Men är ju

En tanke som slog mig , som jag inte testat ännu . Men tror inte det funkar ändå . Är att aktivera Gäst nätverket på 2.4 GHz , men tror den kommer säga nej över att 64 är totala mängden anslutna enheter oavsett .

Så antingen att ha någon hub som samlar upp flera enheter och skapar färre ip adresser / upptagna enheter på routern . Eller att man har en router efter 5G routern som kan antingen ha mer anslutna enheter , eller att man skapar ett till nätverk . Typ justerar antalet till mer på 2.4 Ghz än 5 Ghz om det går . Tex om det är 64 att man får mer på ena om man tar bort ifrån andra osv.

Men hade ju inte skadat om Zyxel kunde ändrat i Mjukvaran för routern om man har IOT smarta saker som tar lite bandbredd men behöver många enheter.

Zyxel har ett Community där man kan föreslå funktioner osv och få assistants vid behov .

https://community.zyxel.com/en

/F

Svara