Fråga

Hjälp! Mina gigabytes försvinner (((

  • 23 May 2022
  • 3 svar
  • 172 visningar

Inom ungefär en vecka försvann nästan 6-8 gigabyte. Andra gången på 2 månader! Första gången var ca 2 GB i slutet av april. Det kan se ut att något tjuvar mina GB! Igår fick jag en varning om att min mobildata håller på att ta slut..... inte kul! Kan någon hjälpa mig med något? Kundtjänst är värdelösa -vet ingenting tyvärr!


3 svar

Användarnivå 7
Emblem +40

@Alimanos Hej,

 

tråkigt att höra att din surf tar slut snabbare än tidigare. 😞

Mest troligt är det något i din mobiltelefon som drar mobildata utan att du märker det. Har du installerat någon ny app senaste tiden? Är det någon app som kanske laddar ner musik eller annan media automatiskt?

Det går att se i telefonens inställningar vad som använder mest mobildata. Exakt var du ser detta varierar lite beroende på vilken tillverkare och telefonmodell du har. Om du återkommer med vilken telefon det är du använder kan jag, eller någon annan här på forumet, förklara var du hittar det. 🤓

Hej! Tack för ett snabbt svar. Jag har Huawei 30 Pro. Det som jag hittat var Google tror jag som dragit 750 mb. Alla andra appar lite mindre. Men det går att jämföra med 2,3 gb, 1,7 gb gånger flera. Jag använder whatup för samtal med mitt hemland. Kan det vara det? Sedan fick jag konstiga mail med konstiga texter och på dåligt svenska. Tror inte att jag ens har öppnat  dem men inte säker. Jag har bitdefender som antivirus och malwarebytes också-de hittar ingenting. Kan man via hemmanätverk komma in i min mobil.

Användarnivå 7
Emblem +40

@Alimanos Har du möjlighet att nollställa den informationen för att se om det går att dra en slutsats om vad som drar mest efter några dagar? 

WhatsApp drar absolut data, om det är långa samtal kan det dra en del data - speciellt om det är videosamtal.

Jag tror inte att du i det här läget behöver vara orolig för att någon skulle ha hackat eller tagit sig in i din mobiltelefon. Det finns ofta inte ens behov av att använda virusskydd på mobiler om de hålls uppdaterade och du bara laddar ner appar via säkra källor. 

Svara