Skip to main content
Besvarat

IP Passthrough på NR5103ev2 - alternativet visas men försvinner

  • 28 June 2024
  • 14 svar
  • 213 visningar

När jag försöker ställa in IP Passthrough under Network Setting/Broadband/ så flashar menyn med alternativet “Cellular IP Passthrough” (liksom alternativet “WAN Backup”) bara förbi på en bråkdel av en sekund. Det ersätt av en annan meny som saknar dessa alternativ. Vad kan detta bero på?? Det händer även direkt efter en Factory reset.

14 svar

Inställningen / menyn saknas här också, uppgraderade nyligen (backup) bredbandet och valde med denna router. Jag har inte sett om den flashar förbi snabbt eller om den rent av saknas. Vissa villkor måste uppfylals för att menyn skall synas, dock är dom uppfyllda så det lär vara en bugg som görs att menyn döljs. Frågan är om man kan få fram den med lite hackande i browsern.

 

Det är oacceptabelt att en firmware patchar bort menyer och inställningar som bland annat finns med i manualen. Routern är helt oanvändbar här när det inte går att aktivera IP Passthrough.

Om någon har en lösning / workaround så vore jag evigt tacksam!
(vänta på en uppdatering lär nog dröja)

Jag stötte på samma problem och lyckades lösa det på följande sätt:

  1. Öppna devtools i Chrome
  2. Gå till “sources” fliken och ladda ner app.js från static mappen
  3. Hitta följande kod och ta bort raden som tar bort CellWanPassthru fliken
    // Byt ut detta
    case 11:
    1 == t.cellWanPassthru.Passthru_Enable
    ? t.$delete(t.tabContent, "EthWanLan")
    : (1 != t.broadbandEthWanLanObj.Enable &&
    1 != t.WiFiEasyMeshGetData.EasyMeshEnable) ||
    t.$delete(t.tabContent, "CellWanPassthru");

    // Med detta
    case 11:
    1 == t.cellWanPassthru.Passthru_Enable
    ? t.$delete(t.tabContent, "EthWanLan")
    : (1 != t.broadbandEthWanLanObj.Enable &&
    1 != t.WiFiEasyMeshGetData.EasyMeshEnable)
  4. Spara filen i en egen mapp, t.ex /tmp/zyxelhack
  5. Starta en http server i mappen: cd /tmp/zyxelhack && python -m http.server 8000
  6. Installera tampermonkey chrome extension
  7. Skapa ett nytt tampermonkey UserScript med följande kod:
    // ==UserScript==
    // @name Replace app.js with Modified Version
    // @namespace http://tampermonkey.net/
    // @version 0.3
    // @description Replace the app.js file with a modified version to prevent deletion of the IP Passthrough tab
    // @author You
    // @match *://192.168.1.1/*
    // @grant none
    // ==/UserScript==

    (function() {
    'use strict';

    console.log('Tampermonkey script loaded');

    // Function to intercept and replace app.js
    function interceptAppJS() {
    const scripts = document.getElementsByTagName('script');
    for (let i = 0; i < scripts.length; i++) {
    const script = scripts[i];
    if (script.src && script.src.includes('/static/js/app.js')) {
    console.log('Intercepting app.js:', script.src);
    script.src = 'http://localhost:8000/app.js'; // Replace with the URL of your modified app.js
    console.log('Replaced app.js with modified version:', script.src);
    }
    }
    }

    // MutationObserver to monitor script additions
    const observer = new MutationObserver((mutations) => {
    mutations.forEach((mutation) => {
    if (mutation.addedNodes.length) {
    mutation.addedNodes.forEach((node) => {
    if (node.tagName === 'SCRIPT') {
    console.log('Script tag added:', node);
    interceptAppJS();
    }
    });
    }
    });
    });

    // Start observing the document for script additions
    observer.observe(document.documentElement, { childList: true, subtree: true });
    console.log('MutationObserver started');

    // Intercept existing scripts
    interceptAppJS();
    })();

     

  8. Under inställningar för UserScriptet, sätt “Run at:” till “document-start”
  9. Se till att UserScriptet är aktiverat
  10. Öppna broadband fliken igen och “Cellular IP Passthrough” ska nu gå att öppna igen

     

 

 

 

Användarnivå 6
Emblem +23

@Drnil2  och @Dalton Sleeper, ber om ursäkt för sent svar. Har varit på semester och kom tillbaka idag!

 

Jag instämmer helt i det ni skriver. Båda dessa alternativ är några vi kravställer ska vara tillgängliga för våra kunder.

Det måste låter som att det är en bugg. Jag ser till att felanmäla detta till Zyxel så att det kommer med i nästa uppdatering.

 

Bara för att kunna återskapa samma fel, har det alltid sett ut sådär? Eller är det ett problem som uppstått vid en uppdatering?  Den senaste versionen för NR5103EV2 är V100ACIQ1b1_D0 som släpptes 26/6.

 

Dyker det upp om ni testar att stänga av “EasyMesh”?
 

 

@joakimhew Hatten av, riktigt imponerande! 

@joakimhew, se där! Jag var inne i de där filerna för ett tag sedan och såg några av de där raderna, dock hann jag inte titta speciellt djupt på det för en ev lösning. Javascript är väll det språk jag är sämst på och har aldrig haft några intentioner på att lära mig eländet, förutom ett WebGL hobbyprojekt för något år sedan :)

För min del är den sprillans routern nedpackad till någon regnig dag i framtiden, när man väl besöker landet igen.

Jag uppdaterade till senaste firmware (från slutet av juni) direkt jag packade upp routern (hade Huawei tidigare). Jag hade inte tittat på IP Passthrough alls, men fick reda på att funktionen saknades illa kvickt när jag skulle koppla in och konfigurera routern (som backup).

Användarnivå 1

@Karl Von Bredband Du behöver inte be om ursäkt!

Det KAN ha med uppdateringen att göra för det var just i den vevan jag skaffade routern. Jag provade att stänga av EasyMesh men märkte ingen skillnad.

Dock är det inte lika viktigt för mig längre. Jag tappade intresset för IP Passthrough när jag upptäckte att routern klarade av att växla automagiskt mellan fibernät och mobilnät. Det var något jag letat efter länge men inte sett annonserats någostans. Det var lite problem initialt, vilket verkar bero på att routern pingar Googles emellanåt överlastade DNS 8.8.8.8 som default för att prova förbindelsen. Efter att jag ändrat till en av mina ISPs DNS fungerar det mycket bättre (peppar, peppar). 
 

Jag har därfter anslutit två Zyxel meshnoder WX3100-T0, och det fungerar bra. Den ena har jag då förstås blivit tvungen att ansluta med Ethernetkabel, men det kan jag stå ut med.

Användarnivå 6
Emblem +23

Tjena!

 

Även om detta kanske inte är aktuellt längre, så har jag felanmält detta till Zyxel.

Dom brukar vara rätt kvicka, dock så är vår kontakt där på semester i 2 veckor till.

 

Vill dock nämna att vår bredbandssupport kan hjälpa till med att slå på IP passthrough från vårt håll, tills det är fixat!

 

Vi har alltid som mål att aldrig dölja inställningar i gränssnittet för våra kunder. Dock så kan det förekomma att vissa inställningar som kan kraftigt påverka säkerheten är dolda, vilket vi är skyldiga till.

 

@Drnil2 hoppas att det är vi som är den primära anslutningen och fiber är backup 😉

Användarnivå 1

@Karl Von Bredband Blir intressant att höra vad dom svarar!
Apropå primära anslutningen: Det finns visserligen en inställning för det i routern, men när jag testar verkar inte routern bry sig om det, utan det tycks alltid bli mobilnätet om det är tillgängligt. Nu har jag för det mesta omkring 100Mbit/s ned och 100 Mbit/s upp på fibernätet medan det är 150 Mbit/s ned och 20 Mbit/s upp på mobilnätet, så det skulle kunna vara så att routern väljer nätet med snabbast nedhastighet. Men det är bara en gissning. Vet du möjligen vilken algorithm routern använder för att välja nät?

Användarnivå 6
Emblem +23

Jag är inte helt säker, men om jag “gissar” så skulle jag nog tro att det är mobilnätet som alltid är förinställt som “primär”.

Vi har många nyblivna kunder som hör av sig till oss, med att dom inte får sitt bredband att fungera då när dom försöker surfa så kommer dom in på en sida (exempelvis) “Skaffa Bredband ifrån Telia”. Vilket har handlat om att förutom att sätta in vårt SIM i routern, så har även kunden kopplat in i WAN uttaget på routern (ifrån ADSL/Fiber), eftersom dom antagit att det är så man ska göra, då deras tidigare leverantör var inkopplad så.

 

I dom fallen löser det ju sig med att koppla ur den sladden, men generar inte den bästa upplevelsen när man försöker komma igång med det, att behöva ringa till vår support. Då har “WAN - uttaget” var inställd som primära WAN, snarare än mobilnätet.

Jag har pratat med Zyxel gällande det, att ställa om så att mobilnätet är den primära anslutningen som standard (då majoriteten kör det så) men med valfriheten att kunnde justera det själv, om man vill. Har inte kollat statusen på den ticketen hos Zyxel då annat kom ivägen och behövde prioriteras (Mesh-stöd, vår nya utomhusrouter etc).

Det går dock att justera detta i “WAN-backup”.

 

 

Användarnivå 6
Emblem +23

Hej,

 

Har nu suttit med vår kontakt på Zyxel och undersökt den ticket som jag skapade.

 

  • EasyMesh måste vara avstängt (glöm ej att spara) för att “Cellular IP-Passthrough” ska dyka upp. EasyMesh är påslaget som standard.
  • För att “WAN Backup” ska dyka upp, så måste “Ethernet WAN” vara påslaget.


 

 

Även testat detta på min egna NR5103EV2 med senaste mjukvaran, för att bekräfta det med säkerhet. 😊

Jag tar en titt nästa gång jag besöker landet, jag minns inte om jag testade att stänga av EasyMesh när jag såg villkoret i koden. Dock verkar det som att drnil ovan gjorde det utan framgång?

I vilket fall så vore det trevligt att det står klart och tydligt i interfacet och dokumentationen vilka inställningar som clashar. Att gömma tabs på detta vis är inte optimalt, visa den men gråa ut inställningarna och visa en ruta med information varför det inte går att ändra, samt åtgärderna som krävs. Kanske att man får slå på inställningen, men att det då kommer upp en ruta som varnar att andra inställningar kan komma att ändras.

Användarnivå 1

Tack @Karl Von Bredband ! Jag har testat igen, men IP Passthrough kommer fortfarande inte upp (trots Apply :-) ) så jag förmodar att man kanske behöver göra en restart eller att det kanske finns ytterligare krav(?). Dock vill jag inte experimentera alltför vilt, för just nu fungerar WAN Backup alldeles utmärkt för mig och jag är lite rädd att förstöra detta eftertraktade tillstånd.

För att testa behöver jag ibland disabla mobilnätet, men vad är bästa sättet att göra det utan att fysiskt plocka bort SIM-kortet ur routern?

Användarnivå 6
Emblem +23

Tack @Karl Von Bredband ! Jag har testat igen, men IP Passthrough kommer fortfarande inte upp (trots Apply :-) ) så jag förmodar att man kanske behöver göra en restart eller att det kanske finns ytterligare krav(?). Dock vill jag inte experimentera alltför vilt, för just nu fungerar WAN Backup alldeles utmärkt för mig och jag är lite rädd att förstöra detta eftertraktade tillstånd.

För att testa behöver jag ibland disabla mobilnätet, men vad är bästa sättet att göra det utan att fysiskt plocka bort SIM-kortet ur routern?

Halloj!

Jag tror det kan vara så att “cellular IP Passthrough” inte heller är tillgänligt om du har “Ethernet WAN” påslaget (eftersom den då ska hämta uppkoppling ifrån WAN uttaget, snarare än mobilnätet), eftersom det då inte längre är “Cellular” 🤔 Det var det jag och Zyxel var inne på när vi testade dom olika use casen som ni nämner.

 

@Drnil2 utan att ha testat själv, så bör det räcka med att slå på/av APN:en “bredband.tre.se”

Alternativt, låsa mot något band på mångfå, och sedan tillbaka till “auto” startar om den mobila uppkopplingen:

 

Användarnivå 1

@Karl Von Bredband När det gäller att disabla mobilnätet så fungerar det inte att slå av “Enable” i “Edit APN 1” för den är “greyed out” (varför?). För andra alternativet så provade jag att att låsa mot något band med låg kapacitet på måfå och slog av “auto”. Då blev resultatet att mobilnätet frotfarande användes men med väldigt låg kapacitet. Så det måste nog till någon annan lösning!

Svara