Besvarat

Kombinera 800- och 900 bandet i antennen?

  • 18 January 2022
  • 5 svar
  • 130 visningar

Användarnivå 6
Emblem +14

@JeppePeppe @Fredrik W 

Vad är anledningen till att man kombinerar dessa två band på 800 och 900 MHz? Ser det ganska ofta ut på siterna? 

icon

Bäst svar av Fredrik W 18 January 2022, 16:43

Visa original

5 svar

Användarnivå 4
Emblem +6

Generellt kan anledningen vara något, eller en kombination, av följande alternativ:

  • Det finns begränsningar i hur många kablar som kan dras upp till antennen.
  • Man har installerat separat radiohårdvara för 800 respektive 900 MHz.
  • Antennen har begränsat antal portar (dvs det finns inte separata portar för 800 respektive 900 MHz).

Kan tilläggas att det är mer vanligt idag med dualband-radios, RRU nära antenn och multibandantenner, så lösningen på bilden är utdöende.

Användarnivå 6
Emblem +14

Generellt kan anledningen vara något, eller en kombination, av följande alternativ:

  • Det finns begränsningar i hur många kablar som kan dras upp till antennen.
  • Man har installerat separat radiohårdvara för 800 respektive 900 MHz.
  • Antennen har begränsat antal portar (dvs det finns inte separata portar för 800 respektive 900 MHz).

Kan tilläggas att det är mer vanligt idag med dualband-radios, RRU nära antenn och multibandantenner, så lösningen på bilden är utdöende.

@Fredrik W tack för att du tog dig tid att svara! 

Då tolkar jag det att man även gör samma med dom två L26 TDD frekvenserna? Att man slår ihop dessa om du bara har en port i antennen?

 

 

Användarnivå 6
Emblem +14

@Fredrik W @JeppePeppe Man pratade om att dessa höga frekvenser, C-bandet, har svårt att ta sig igenom "hinder på vägen" och att räckvidden är mer begränsad. Men jag upplever det som tvärtom här I Göteborg. Inomhustäckningen är god med bra nedladdning från C-bandet, kanske att göra med att det är NSA och är beroende av LTE?? Räckvidden är bra med, jag kan var flera hundra meter ifrån siten och ändå få bra nedladdningshastigheter....

 

Användarnivå 4
Emblem +6

Det stämmer att höga frekvenser inte når lika långt och har svårare att passera genom material. Så är fysikens lagar och dessa gäller även i Göteborg :wink:.

Men, samtidigt är höga frekvenser mycket bättre om man vill skicka mycket data i snabba hastigheter. För att uppnå så bra signalering mellan basstation och användare som möjligt använder vi antenner med en teknik som kallas massive-MIMO (MIMO=multiple-input multiple-output). Det som ser ut som en enda fysisk antenn (en av de vita lådorna i toppen av röret på bilden) innehåller egentligen många små sändare och mottagare. Med dessa många små antenner kan man också dra nytta av något som kallas “beam forming”. Det innebär att signalen kan riktas mot de enheter (t ex mobiler) som är anslutna till nätet, istället för att skicka lika stark signal i alla riktningar. Detta gör att du får en bättre och stabilare signal även om du står ganska långt ifrån siten.

Jämför med hur en riktigt bra wifi-router ser ut nuförtiden - kort sagt: ju fler små antenner den har desto högre datahastigheter, fler möjliga uppkopplade enheter och bättre räckvidd.
 

 

Användarnivå 6
Emblem +14

@Fredrik W tack igen för återkopplingen! Jag kanske skulle besöka ert kontor i Malmö någon dag för lite kurs i mobilnätet 😉😉

MIMO är jag bekant med. Och det är fantastiskt att utvecklingen har kommit såpass långt att du kan använda sig utav "beam forming" istället för traditionella 120 graders antennerna med radiovågor som studsar på allt och inget 😉

Jag tror ni använder er utav Ericsson Air-antenn 3227 kanske? 

Svara