Hej! Har haft mitt abonnemang hos Tre länge nu, och min hastighet har varit skräp oavsett vart jag befinner mig. Trots att det är full täckning på “5G” så får jag som bäst 75mbit och 40ms alltså 4g. Började felsöka och ser att de band som min router hittar är endast 4g banden. Någon gång har jag fått upp band N1 men allt som oftast är det som ni ser på bilden några 4g band som finns.
Vad är det som sker med frekvensbanden?
Sida 1 / 1
@rAppN Hej,
vilken hastighet du kan förvänta dig beror på flera faktorer, exempelvis vilken frekvens som används. Hastigheten och svarstiden i sig säger inget om vilken teknik som används.
När din router visar att du har 5G-anslutning bör du även ha det om inte tillverkaren väljer att visa det felaktigt. I dagsläget är all 5G som finns i Sverige Non Stand-Alone, vilket innebär att även 4G-nätet används vid anslutningen. Det är antagligen detta som gör att din router endast visar 4G-banden och inte 5G-banden. Det är något du får kika med tillverkaren, TP-Link om jag ser rätt, gällande. För bästa funktion bör du inte själv välja frekvensband utan låta routern och nätverket välja det automatiskt.
Normalhastighet för 5G (n1) är 10-100Mbit/s och 5G+ (n78) är 200-600Mbit/s. Gissningsvis är det 5G du har där du befinner dig och då är hastigheten inom spannet för vad som är att förvänta sig. Har du möjlighet att testa routern i ett område där 5G+ finns? Du hittar täckningskartan här: https://www.tre.se/varfor-tre/tackning/tackningskarta
@rAppN Hej,
vilken hastighet du kan förvänta dig beror på flera faktorer, exempelvis vilken frekvens som används. Hastigheten och svarstiden i sig säger inget om vilken teknik som används.
När din router visar att du har 5G-anslutning bör du även ha det om inte tillverkaren väljer att visa det felaktigt. I dagsläget är all 5G som finns i Sverige Non Stand-Alone, vilket innebär att även 4G-nätet används vid anslutningen. Det är antagligen detta som gör att din router endast visar 4G-banden och inte 5G-banden. Det är något du får kika med tillverkaren, TP-Link om jag ser rätt, gällande. För bästa funktion bör du inte själv välja frekvensband utan låta routern och nätverket välja det automatiskt.
Normalhastighet för 5G (n1) är 10-100Mbit/s och 5G+ (n78) är 200-600Mbit/s. Gissningsvis är det 5G du har där du befinner dig och då är hastigheten inom spannet för vad som är att förvänta sig. Har du möjlighet att testa routern i ett område där 5G+ finns? Du hittar täckningskartan här: https://www.tre.se/varfor-tre/tackning/tackningskarta
Mig veterligen har inte TP-Link någon 5G-router. Bilden visar också att den endast får in B-band och inte N.
Hej,
Utöver det som @Pettersson redan skrivit, så blir jag nyfiken på just denna del i bilden du skickade:
Jag tolkar det lite som att eftersom “B20” är den enda som är ibockad, att den endast använder B20?
Funktionen du visar för att få fram vilka band som finns, tycks vara någon form av bandlåsningsfunktion. Eftersom den typen av 5G som finns i Sverige just nu, är “5GNSA”, så måste man få in 4G samtidigt som man får in 5G. Därav är det svårt att låsa till endast 5G. Funderar på om det kanske är därför det inte dyker upp i listan?
“N1” är även det 5G som använder en teknik som heter “DSS”. Jag kan inte tala utifrån just den routern som du har, men jag vet att med andra routrar vi har testat, så räcker det inte med att routern ska stödja “N1” för att den ska kunna koppla upp emot 5G. Den måste även ha stöd för tekniken DSS.
Om det är så att din router inte har stöd för DSS tekniken, men gör regelbundna försök att koppla upp emot 5G, så skulle det kunna vara en förklaring till din låga hastighet. Ett alternativ då skulle kunna vara att testa stänga av 5G och se om det lirar bättre.
@agpath TP-Link har faktiskt en rätt stor portfölj av 4G/5G routrar, men dom är inte så stora på den fronten i Sverige.
@agpath Som redan skrivits har TP-Link flertalet routrar för 3G, 4G och 5G. Dessa säljs av exempelvis Webbhallen och liknande. Kikar du på bilden i screenshoten som lagts upp ser du att det är en TP-Link-router. Kan vara exempelvis X50. Utöver detta så visar ingen bild vad routern faktiskt är ansluten till, det visas endast vilka band den låter dig att låsa mot.
@agpath Som redan skrivits har TP-Link flertalet routrar för 3G, 4G och 5G. Dessa säljs av exempelvis Webbhallen och liknande. Kikar du på bilden i screenshoten som lagts upp ser du att det är en TP-Link-router. Kan vara exempelvis X50. Utöver detta så visar ingen bild vad routern faktiskt är ansluten till, det visas endast vilka band den låter dig att låsa mot.
Jag har kört TP-Link Tether i åratal med både 4G och fasta routrar och känner inte igen bilden ovan.TP-Link har två 5G-routrar, NX200 och X50 ser jag nu.
Som @Karl Von Bredband skriver ovan så är det något som inte stämmer. Carrier Aggregation är något som jag aldrig har fått att fungerar på TP-Links 4G-routrar pga buggande programvara. Om det funkar i 5G-routrarna låter jag vara osagt.
Men vi kan väl börja med att fråga vilken modell av router frågan gäller?
@Pettersson tyvärr har jag ingen 5g+ täckning i de områden som jag rör mig i.
@Karl Von Bredband bilden jag la med vad mest för att visa vilka som den ens hittar. Lägger med en till bild som visar hur det ser ut när man använder sig av 4g enbart. Vid 5g så är det oftast b20 den väljer.
@agpath som redan gissat ovan så är det en Deco X50 AX3000 5G. Har en 4G variant också som jag kopplat bort då jag bor på mindre yta mitt i centrum nu.
@rAppN Hej,
vad får du för hastighetsresultat på 4G+? Samt vad visar den vyn du precis publicerade, när du har 5G-anslutning?
@rAppN Hej,
vad får du för hastighetsresultat på 4G+? Samt vad visar den vyn du precis publicerade, när du har 5G-anslutning?
En annan fråga. Band 38 funkar väl inte i 5G, då det är TDD? Ett band som jag aldrig har sett i mina trakter.
@rAppN Hej,
En annan fråga. Band 38 funkar väl inte i 5G, då det är TDD? Ett band som jag aldrig har sett i mina trakter.
@agpath Band 1, 7 och 20 är ankarbanden för 5g om jag inte är helt ute och cyklar
Lämna en kommentar
Behöver du hjälp?
Har du inte hittat svar på din fråga, så kan du alltid höra av dig till oss!