Skip to main content

Jag har en Teltonika RUTX50 router, och den lyckas inte koppla upp sej till mobilnätet. Den provar med de operatörer som har täckning, men ingen verkar passa. På frontpanelen blinkar indikeringarna 3G, 4G och 5G i tur och ordning, kontinuerligt. Jag har lagt in apn “bredband.tre.se”:

RUTX50 frontpanel

@ingvar.h.berg Hej,

vilken typ av mobilt bredband har du? I vilket land befinner du dig? Har du ett bredband som är tänkt för hemmet, så fungerar väl de endast i Sverige.

Det ingår obegränsad data i Sverige och 200GB/månad utomlands (EU, vill jag minnas.)

Slutade fungera redan i Danmark…

Routern sitter i min husbil, i ett överskåp, så det är lite halvbökigt att komma åt.

Hejsan ​@ingvar.h.berg!

Nuvarande bredbandsabonnemang vi säljer ska inte fungera i utlandet med undantag för 3Extra Uppkoppling där maxgräns ligger på 60GB/mån. Vissa av våra äldre bredbandsabonnemang har fungerat i utlandet dock ingen med begränsing på 200GB vad jag vill minnas. Vet du vad du har för abonnemangsform idag? Om du är osäker kan du kika på Mitt3.

Återkom gärna i den här tråden så hjälper vi dig vidare!

Jag har Bredband Max 150, med obegränsat inom Sverige och 200GB per månad utomlands inom EU. Tidigare har båda abonnemangen visats på Mitt3, men idag syns bara telefonabonnemanget??? Det börjar bli panik nu, eftersom datamängden på tele.abb visar bara 55MB kvar denna månad.

Bredband 150 innefattar ingen roaming utomlands. Exakt vad står det på ditt abonnemang?

Det stod i den info jag fick när jag tecknade abonnemanget. Och muntligt från säljaren i 3-butiken på Tornby, Linköping. Och i den info som fanns på Mitt 3 tills för en tid sedan. Av någon märklig anledning finns ingen info nu om detta mitt andra SIM hos 3… Ingen info alls, putz weck.

Vad en säljare säger muntligt är mindre intressant än vad som står i ett skriftligt avtal. Vad står det där?

En teknisk fråga: Är dataroaming påslagen i routern?

Som ​@agpath nämnde så går det tyvärr inte att använda det bredbandsabonnemanget utanför Sverige. Det låter tyvärr som att det blivit något fel vid köpet.
Ifall det abonnemanget inte kan användas som tänkt, så rekommenderar jag att kontakta vår kundservice för att se över vad vi kan göra. 

Har du ett mobilabonnemang genom oss idag? Då kan du använda ditt abonnemang inom EU - har du 20GB eller mer på ditt mobilabonnemang så kan du använda det inom 3Världen.

Jag får ta tillbaka det jag sagt om att bara telefonabonnemanget syn på mitt 3. När jag loggar in med bank-id ser jag båda. En konstighet mindre.

Men jag hävdar bestämt att jag sett bredbandsabonnemanget beskrivas som “obegränsat inom Sverige och 200GB per månad utomlands inom EU”. Jag loggade in under sensommaren, av någon anledning, och såg då den beskrivningen. Nu har jag ca 300 mil att åka hem, så det är lite svårt att kolla köpepappret...

Lämna en kommentar