Besvarat

täckning för att ringa utomlands

  • 10 June 2024
  • 10 svar
  • 135 visningar

Hej jag har rest i nästan 3 månander, köpte ett lokalt simkort i landet jag befann mig i, men idag när jag försökt stoppa in 3 sim kortet åter så får jag ingen täckning att ringa. Jag betalar månadsvis varje månad för att ha detta Abonomang, Vf blir det så här ? vänligen Cristian 

icon

Bäst svar av Pettersson 10 June 2024, 12:07

Visa original

10 svar

Användarnivå 7
Emblem +41

@Cristian.89 Hej,

 

befinner du dig utomlands just nu? I vilket land befinner du dig, samt vilken telefonmodell har du? 

iPhone 14, jag befinner mig utomlands. Jag har redan passerat 30 dagar med 3 världen, men önskade ringa ett samtal till Sverige från mitt vanliga svenska telefonnummer. 

Användarnivå 7
Emblem +41

@Cristian.89 Förstår! I vilket land befinner du dig? 

Thailand 

Användarnivå 7
Emblem +41

@Cristian.89 Skulle du kunna testa att söka nät manuellt för att se om det hjälper? Detta gör du under inställningar → mobilnät. 

I listan väljer du DTAC, AWN, AIS, TRUE-H eller TRUE. Välj ett av dessa, vänta upp till fem minuter och se om du får täckning. Starta om mobilen om du inte fått täckning än. Fungerar det? Om inte, testa något av de andra näten. Får du igång det? 

Jag är okej med att ha lokala nummer utomlands. Men jag önskade ringa från mitt svenska telefonnummer till Sverige. så nåt när är det ingen frågan om. eller är det jag som missförstår nåt ? Ska dock testa 

Användarnivå 7
Emblem +41

@Cristian.89 I, exempelvis, Thailand så har Tre inget eget nät, utan för att du ska kunna använda ditt svenska abonnemang från Tre hyr de in sig på andra operatörers nät i utlandet. I Thailand är det de operatörerna som jag nämnde ovan som Tre har avtal med, vars nät du kan använda med ditt svenska abonnemang från Tre när du befinner dig i Thailand. 

När du söker nät ska du ha ditt sim-kort från Tre i din telefon. 

När du har ditt sim-kort från Tre i din telefon och är ansluten till något av dessa nät kommer all din trafik att gå via Sverige, vilket gör att om du ringer eller skickar ett SMS är det ditt svenska nummer som kommer att synas.

Jag förstår, lyckades ringa nu. så ni menar att även om jag befinner mig utomlands så syns samtalet komma från Sverige ? fastän masten inte är svensk ? 

Användarnivå 7
Emblem +41

@Cristian.89 Så länge du har ditt svenska SIM-kort från Tre i telefonen (och har tagit ut det lokala, så klart) så är det ditt svenska nummer som används - även fast du är ansluten till en annan operatörs nät. 😄 Det är vad som kallas roaming.

Användarnivå 7
Emblem +36

Skönt att det löste sig @Cristian.89!

Grymt bra svar @Pettersson, du har stenkoll 😎

Svara