@frodrik91 Hej,
utmaningen som finns i att bygga nät som fungerar bra för tågresenärer ligger i att det är en metalltub som färdas i upp till 200km/h. Det gör att det terminalerna, exempelvis en mobiltelefon, ofta måste byta vilken site den är kopplad till. Ibland så hänger en terminal kvar lite för länge och då kan täckningen helt försvinna tillfälligt eller samtalet brytas.
Vissa tåg, exempelvis X2000, SJ 3000 och dubbeldäckarna har repeaters (signalförstärkare) i vagnarna som tar in signalen från antenner på taket och sedan förstärker dessa i vagnen. Detta gäller i dagsläget endast 3G-nätet. Detta löser dock inte problemet att täckningen utanför kan vara för dålig och att det fortfarande i hög takt måste byta site som anslutningen sker mot.
I tunnlar används lite olika lösningar verkar det som. Ibland sitter det antenner i tunnelmynningen som riktas in för att skapa täckning - men när det kommer ett tåg skyms dessa antenner ganska snabbt och en bit in i tunneln är täckningen obefintlig ändå. Ibland används operatörsgemensamma system med läckande kablar för att ha täckning - detta verkar vara den bästa lösningen, men den skapar säkerligen andra utmaningar. I andra tunnlar saknas nog båda.
Tyvärr så finns det luckor hos alla operatörer på lite olika ställen, eftersom alla står inför samma utmaningar.
Jag jobbar inte på 3 - så jag vet inte exakt hur planerna ser ut. Oavsett så håller jag med dig - det borde kunna fungera mycket bättre på tåg och det är viktigt att det blir bättre!
Men lite goda nyheter är att det i somras blev en överenskommelse mellan Tele2, Telenor, Telia, Tre, MTR, Norrtåg, SJ, Transdev och Vy klar, gällande att uppkopplingen ska förbättras längs järnvägsnätet. Läs mer om det på Regeringens hemsida här. Arbetet med detta ska ha inletts efter sommaren. Jag håller tummarna för att detta skapar förbättring!
Tack @frodrik91 för en intressant fråga och @Pettersson för ett väldigt bra svar med förklaring av utmaningen vi står inför, precis så är det.
Jag lyfte frågan med mina kollegor på Nät för att ge dig en klarare bild av situationen med tunnlar som du nämner.
Det är ett generellt problem för samtliga operatörer med täckning på tåg, och täckning i tågtunnlar är en extra dimension av det.
Samtliga operatörer samarbetar tillsammans med Trafikverket för att lösa problemen och för tunnlar finns sedan flera år ett samarbetsprojekt för skapa täckning. Mycket har gjorts, dvs flera tunnlar längs de mest trafikerade tågsträckningarna har idag täckningslösningar. Dessvärre tar det lång tid och vi (Tre) kan själva inte påverka takten av utbyggnaden men som @Pettersson nämner så hoppas vi att det att sommarens överenskommelse kommer snabba på utvecklingen.
@frodrik91 För de specifika sträckorna som du nämner:
Göteborg - Trollhättan:
Väldigt försenad, oklart i dagsläget när det blir av tyvärr.
Göteborg - Lerum:
Har några kortare tunnlar som inte ligger i plan än så länge – vi har försökt lösa dessa sedan lång tid tillbaka! Här kommer vi att försöka optimera omkringliggande nät ännu mer.
Mot Skåne:
Tre tunnlar i Halland (Margreteberg, Skrea och Tröingeberg) beräknas vara klara vid årskiftet. Hallandsåsen och Åsatunneln har täckning sedan länge .
För att summera, problemen är kända och vi gör vad vi kan för att lösa dem (liksom de andra operatörerna).