Skip to main content

Hej, varför kan jag inte välja prioritet i 3:s nät för WiFi samtal så som man kan göra hos dom andra operatörerna. Hos Telia och Tele2 exempelvis får kunden fatta egna beslut och välja det som passar bäst, finns det någon möjlighet att kringgå denna märkliga lösning som 3 tillämpar? 

Bifogad skärmdump kommer från mobil med Telias abonnemang. 

Mvh Ted 

Hejsan ​@TK1! God fortsättning!

Jag har själv inte fibblat runt med dem inställningarna något, men förstår jag det rätt om att detta gör så att mobilen automatiskt ansluter till kända WiFi-nätverk ifall det finns tillgängligt? I sådana fall ska det gå, det har jag på min mobil (iPhone). Vilken mobil använder du? 😊


@JeppePeppe Tack detsamma och tack för visat intresse. I en Android (Samsung i mitt fall) har man möjlighen att välja själv hur mobilen ska agera och bete sig, och så även i det här konkreta fallet, dvs. kunna prioritera om samtalet ska gå över det moblia nätet i ett befintligt Wifi nätverk eller över Wifi. Det jag kommit fram till är att 3 har tagit bort den möjligheten från mig som kund, enda sättet är att aktivera flygläge med Wifi på, först då går luren över till Wifi samtal. Det är inte riktig så man behandlar kunden hos dom andra operatörerna, där får man vara vuxen och göra egna val 😊, alt att man har gjort en Iphone anpassning där man begränsat användares val till minimum vad jag förstår det som, har rotat en hel i del Iphone så jag är inte helt främmande med hur dom funkar.
Du undrar förmodligen varför ska detta vara ett problem, har stött på ett par adresser i Stockholm bla. där mottagningen är såpass dålig att det inte går föra ett samtal, men eftersom den är inte så kass att samtalet går över till Wifi hamnar man i ett märkligt läge.


Detta är en funktion som inte finns på iPhone och man kan förmoda att operatörerna inte kan ta hänsyn till unika funktioner som mobilutvecklarna implementerar, men som inte är generell standard.


 ​@TK1 Vad snurrig jag är, ber om ursäkt. På något sätt missade jag att det handlade om WiFi-samtal. Hur? Det är en bra fråga. 🤦

 

Nu när jag hänger med på vad det faktiskt handlar om - har du möjlighet att skicka en skärmdump på hur samma vy ser ut när du har ditt 3Abonnemang i mobilen? 


@JeppePeppe 

Absolut, bifogar två skärmdumpar, en från Telia och en hos 3

Önskar verkligen att man kunde välja själv det som passar mig bäst precis som hos Telia, Tele2 o Telenor. 


Vad är detta för mobilmodell? Som sagt så är detta en modellspecifik funktion. På mina mobiler finns wifi-samtal av eller på samt någon notis om att det endast fungerar om ens operatör stöder det.


​Tack för att du delade bilderna ​@TK1! Jag kikar på detta internt och återkommer här så fort jag fått svar 😉

 

Det stämmer ​@agpath! På iPhone finns inte detta tillgängligt exempelvis. Det kan också vara så att det är en funktion som inte är tillgänglig hos oss vilket gör så att det inte går via mobilen som ​@TK1 använder. Jag kikar på detta! 🕵️


Vad är detta för mobilmodell? Som sagt så är detta en modellspecifik funktion. På mina mobiler finns wifi-samtal av eller på samt någon notis om att det endast fungerar om ens operatör stöder det.

@agpath Samma här i min lur!! Vet inte ens vad man ska ha WiFi-samtal till? Har du tillgång till WiFi så använder man väl appar som Messenger, What's Up osv att ringa med 🤔🤔


@JeppePeppe ​@Martin 3 kund i 19år ​@agpath 

Hej, bifogar två skärmdumpar, Motorola och Samsung.

Det finns tyvärr platser (fortfarande) där täckningen är inte den bästa, det som är fördelen med Wifi-samtal är att trots dålig mottagning kan jag fortfarande använda mobilen för samtal utan att behöva tänka på alternativa kommunikationslösningar.

Problemet är att om mottagningen är så pass dåligt att det inte går att ha ett samtal utan störningar men fortfarande så pass "bra" att det inte bryts för att gå över till Wifi-samtal så hamnar man i ett varken eller läge. Hade 3 tillämpat samma nätinställningar som exempelvis Telia eller Tele2 så hade jag kunnat välja prioritet och mobilen hade kunnat hoppat på Wifi utan att jag hade ens märkt att det är dålig mottagning på den adressen. 

 


Frågan är om denna funktion, som är unik för vissa mobiler, ingår i VoWifi-standarden? Jag har inte hittat att det skulle vara så.


@agpath

Svarar med ett gäng skärmdumpar 😊

 


Ja? Detta säger inget om vad det står i standarden för VoWifi.

https://en.wikipedia.org/wiki/Wi-Fi_calling


@agpath

Oavsett vad så funkar det smärtfri hos andra operatörerna, that's it, ha en fin dag. 


@JeppePeppe

Hej. 

Har du möjligtvis fått någon form av återkoppling? 

//Ted 


Hej ​@TK1!

Ledsen att mitt svar dröjer här. Jag har tyvärr inte fått svar från ansvarig ännu, det verkar som att de inte är tillbaka från ledigheten ännu.

Jag återkommer här så fort de hunnit kika på det! Tack för ditt tålamod 😊


@JeppePeppe

Tack


@JeppePeppe

Hej. 

Har du möjligtvis fått någon form av återkoppling? 

//Ted 

 

Hej igen ​@TK1! Tack för ditt tålamod här, nu har jag fått svar från ansvarig.

Jag kan bekräfta att vi inte har den funktionaliteten som du beskriver i ditt inlägg. Vår interna bedömning är att för det fåtalet vi löser problemet för med den funktionen, så skapas det fler problem för den stora massan. Det handlar om en teknisk komplexitet och lägre tillgång till felsökning då vi exempelvis inte har kontroll över samtal som sker över WiFi.

Kopplat till själva problemet du upplever med täckningen, så är det bäst i ditt fall att kontakta vår tekniska avdelning så att vi kan göra en mer gedigen utredning för att ta reda på varför det inte fungerar bra på platsen.

Du når dem genom att kontakta vår kundservice här, och välja teknisk support i knappvalen när du ringer in.

Jag hoppas verkligen att det går att lösa detta för dig! ⭐️


@JeppePeppe

Tack! 

Eftersom produkten jag använder är tänkt att underlätta livet istället för tvärtom så har jag aktiverat en regel som löser mitt problem. Oklart om det är intressant men kan ändå redovisa, kanske hjälper det någon.

Samsung har har någonting dom kallar för "lägen och rutiner", där man kan låta styra telefonen utifrån egna behov, och även så I mitt fall.

Det jag har gjort är att så fort jag kommer in i Wi-Fi området där det är dålig mobiltäckning slår luren om till flygläge med påslagen Wi-Fi och det i sin tur kickar igång Wi-Fi samtal 😀, och så fort jag lämnar platsen och  Wi-Fi täckning upphör slår luren av flygläge och återgår till aktivt läge igen.

Måste säga att det är märklig inställning från operatörens sida, enl. mig, och hur kommer det sig att dom övriga har löst det så snyggt, verkar som man ser på kundens behov på olika sätt.

Tack för återkoppling, ha det gott. 


@JeppePeppe

Tack! 

Eftersom produkten jag använder är tänkt att underlätta livet istället för tvärtom så har jag aktiverat en regel som löser mitt problem. Oklart om det är intressant men kan ändå redovisa, kanske hjälper det någon.

Samsung har har någonting dom kallar för "lägen och rutiner", där man kan låta styra telefonen utifrån egna behov, och även så I mitt fall.

Det jag har gjort är att så fort jag kommer in i Wi-Fi området där det är dålig mobiltäckning slår luren om till flygläge med påslagen Wi-Fi och det i sin tur kickar igång Wi-Fi samtal 😀, och så fort jag lämnar platsen och  Wi-Fi täckning upphör slår luren av flygläge och återgår till aktivt läge igen.

Måste säga att det är märklig inställning från operatörens sida, enl. mig, och hur kommer det sig att dom övriga har löst det så snyggt, verkar som man ser på kundens behov på olika sätt.

Tack för återkoppling, ha det gott. 

Rent allmänt: varför ska en operatör införa funktioner som inte är standard i mobilvärlden och inte finns på alla moderna mobiler, exempelvis iPhone? Funktioner som inte är standard har en tendens att ställa till med kostsamma problem.


@agpath

Du vet vad man säger om Iphone: "yesterday tech for tomorrows prices" m.a.o ingen bra exempel.

Men låt mig säga så här varför kan Telia, Tele2 och Telenor men inte 3, det är dagens fråga. 

Ha en underbar dag. 


@agpath

Du vet vad man säger om Iphone: "yesterday tech for tomorrows prices" m.a.o ingen bra exempel.

Men låt mig säga så här varför kan Telia, Tele2 och Telenor men inte 3, det är dagens fråga. 

Ha en underbar dag. 

@TK1 Nu killgissar jag bara men dom andra operatörerna kanske har/haft problem med den funktionen så 3 väljer att inte ge sig in i den matchen?! 😃😃😃


@Martin 3 kund i 19år

😊 Kommer göra dig besviken, kör Telia på jobbet, funkar klockrent, tre i familjen kör Tele2 och en Telenor, har "hårdtestat", inga som helst issues.

Ha det gott 📶


@agpath

Du vet vad man säger om Iphone: "yesterday tech for tomorrows prices" m.a.o ingen bra exempel.

Men låt mig säga så här varför kan Telia, Tele2 och Telenor men inte 3, det är dagens fråga. 

Ha en underbar dag. 

Ja, men nu råkar iPhone vara Sveriges vanligaste mobil med 48% av det totala antalet mobiler. Det finns ingen självklarhet i att införa funktioner i nätet som bara stöds av en mindre andel av mobiler, vare sig det funkar eller inte.


@agpath

Och där tog utvecklingen slut... 


Lämna en kommentar